» اخبار استان » هزینه‌های سنگین سد راه احداث مترو در ارومیه
اخبار استان - اقتصادی - تیتر یک - گفتگو
سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه مطرح کرد:

هزینه‌های سنگین سد راه احداث مترو در ارومیه

فروردین 19, 1403۰:۰۹ ق٫ظ 130

سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه با اشاره به احداث مترو در ارومیه گفت: هزینه احداث هر کیلومتر مترو تقریباً برابر با ۵۵ میلیون دلار یا ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ میلیارد تومان است که انجام مطالعات و اجرای مترو در شهر ارومیه را بامانع مواجه کرده است.

توماج وحید افشار در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک» با اشاره به احداث مترو در ارومیه اظهار کرد: در خصوص مباحث مربوط به انجام مطالعات و اجرای خطوط مترو در شهر ارومیه توجه به این نکته ضروری است که اولاً بر اساس مفاد ماده ۲ قانون حمایت از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی شهری امکان‌سنجی سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی در شهرهای بالای یک میلیون نفر انجام می‌شود.

وی ادامه داد: نکته دوم اینکه هزینه احداث هر کیلومتر مترو تقریباً برابر با ۵۵ میلیون دلار یا ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ میلیارد تومان است که انجام مطالعات و اجرای مترو در شهر ارومیه را بامانع مواجه کرده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه با اشاره به‌ضرورت بازنگری در طرح جامع شهر ارومیه عنوان کرد: برابر سرانه‌های رسمی کشوری و مستندات موجود مدیریت شهری، روزانه به بیش از یک میلیون نفر خدمات ارائه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: بدون لحاظ جمعیت یک میلیونی شهر ارومیه که به جلوگیری از کلانشهر شدن ارومیه می‌انجامد، شهرداری و شهر ارومیه تا ۲۰ سال آینده از جذب ماهانه ده‌ها میلیارد تومان کمک دولتی محروم می‌ماند.‌

وی با اشاره به آمارهای جمعیتی در طرح جامع شهری ارومیه با ابراز تاسف افزود: آمارهای جمعیتی که در تدوین طرح جامع شهر ارومیه ملاک قرار داده شده با واقعیت‌ها فاصله دارد.

وحید افشار یادآورشد: می‌توان برای استخراج آمارهای دقیق با رجوع به منابعی مانند سرانه زباله و قیاس با متوسط کشوری و همچنین ترافیک غیرعادی، میزان توزیع آرد اداره غله ارومیه به نانوایی‌ها، مرکز بهداشت در راستای میزان زادوولد، میزان بهره‌مندی شهروندان از خدمات شرکت‌های خدمات‌رسان، به فراوانی‌های جمعیت در شهر دست‌یافت.

سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه با اشاره به تفاوت فاحش برخورداری شهرهای بالای یک میلیون نفر از تسهیلات و حمایت‌های دولتی با شهرهای زیر یک میلیون نفر اذعان کرد: طرح جامع شهر ارومیه یک فرصت خوبی برای تحقق شهر به کلان‌شهر و گامی موثر برای توسعه شهر با جذب اعتبارات ملی برای رفع مشکلات بزرگ شهری همچون ترافیک و راه‌اندازی بی‌آرتی و مترو بوده است.

خاطرنشان‌می‌شود توسعه مترو در شهر ارومیه می‌تواند تأثیرات مثبتی بر جنبه‌های مختلف زندگی شهری داشته باشد. از جمله این تأثیرات می‌توان به کاهش ترافیک و آلودگی هوا، افزایش دسترسی به حمل‌ونقل عمومی، و بهبود کیفیت زندگی شهروندان اشاره کرد همچنین، مترو می‌تواند به احیای بافت‌های فرسوده و ارتقای امنیت اجتماعی کمک کند بااین‌حال، توسعه مترو نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان و برنامه‌ریزی دقیق است تا از منابع مالی به نحو اثربخشی استفاده شود و به توسعه پایدار شهری کمک کند.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×