» اجتماعی » والدین اولین پایه‌گذاران ارزش‌های اخلاقی فرزندان هستند
اجتماعی - اخبار استان - پیشخوان
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان‌غربی:

والدین اولین پایه‌گذاران ارزش‌های اخلاقی فرزندان هستند

مهر 26, 1403۷:۵۴ ق٫ظ 00

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی گفت: والدین به عنوان اولین الگوی رفتاری و اخلاقی فرزندان، نقش تعیین‌کننده‌ای در شکل‌گیری ارزش‌ها و نگرش‌های آنان دارند.

علی مطهری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک»؛ با بیان اینکه آموزش و پرورش تنها با همراهی والدین قادر به طراحی و اجرای مهارت‌های زندگی است، اظهار کرد: نقش والدین در تربیت نه تنها مهم بلکه حیاتی است.

وی تصریح کرد: والدین باید در کنار آموزش و پرورش قدم بردارند و در ایجاد مهارت‌های زندگی مانند حل مسئله، تصمیم‌گیری، مدیریت استرس و ارتباط مؤثر نقش فعالی داشته باشند، بدون حضور فعال والدین در فرایند آموزشی، مدرسه نمی‌تواند به تنهایی در زمینه تربیت اجتماعی و فردی کودکان موفق باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی با بیان اینکه برای تربیت صحیح فرزندان باید مثلث خانواده، مدرسه و جامعه کامل شود، گفت: این سه نهاد در تعامل مستقیم با هم هستند، اما خانواده نقش محوری و ملموس‌تری دارد. چرا که اولین پایه‌های تربیت و ارزش‌های اخلاقی در خانواده شکل می‌گیرد.

وی تاکید کرد: والدین باید به خوبی درک کنند که فرزندان از محیط خانواده تأثیرات بنیادین می‌گیرند و مدرسه و جامعه به عنوان نهادهای تکمیلی عمل می‌کنند. اگر خانواده از وظایف خود در تربیت غافل شود نقش مدرسه و جامعه به تنهایی ناکارآمد خواهد بود.

مطهری افزود: هرکس در مقام خود اگر در امر تربیت کوتاهی کند مدیون فرزندان است چراکه تربیت یک مسئولیت مشترک بین تمام نهادهای مرتبط است اما هیچ‌کس نمی‌تواند از این مسئولیت شانه خالی کند تربیت صحیح نه تنها به نفع فرزندان بلکه به نفع کل جامعه است.

وی بیان کرد: افرادی که در امر تربیت کوتاهی می‌کنند باید بدانند که این کوتاهی منجر به بروز مشکلات فردی و اجتماعی در آینده خواهد شد فرزندان به عنوان سرمایه‌های اصلی جامعه نیازمند مراقبت و هدایت صحیح هستند.

مطهری عنوان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند شهروند خوب هستیم یک شهروند خوب نه تنها باید به حقوق خود آگاه باشد بلکه باید در برابر ظلم، بی‌نظمی و حق‌کشی نیز احساس مسئولیت کند.

وی بیان کرد: برای داشتن جامعه‌ای پایدار و منظم، شهروندان باید به ارزش‌های انسانی مانند عدالت، انصاف و مسئولیت‌پذیری پایبند باشند تربیت چنین شهروندانی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و آموزشی هماهنگ بین خانه، مدرسه و جامعه است.

انتهای خبر/ م

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×