» اخبار استان » وحدت اسلامی سپری مقابل دخالت بیگانگان است
اخبار استان - گزارش و تحلیل
حرف رک گزارش می‌دهد؛

وحدت اسلامی سپری مقابل دخالت بیگانگان است

شهریور 27, 1403۲:۳۱ ب٫ظ 10

وحدت اسلامی به‌عنوان یکی از اصول اساسی، می‌تواند در مقابله با دخالت‌های بیگانگان و تهدیدات خارجی نقش حیاتی ایفا کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک»، در دنیای امروز ثبات سیاسی و امنیت کشورها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به‌ ویژه در مناطقی که درگیر تنش‌های داخلی و خارجی هستند جهان اسلام به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین و پرتنش‌ترین مناطق جهان همواره با چالش‌های بسیاری از جمله تهدیدات تروریستی، اختلافات مذهبی و دخالت قدرت‌های خارجی روبه‌رو بوده است.

این چالش‌ها نه‌تنها امنیت کشورها را تهدید می‌کنند بلکه موجب بی‌ثباتی سیاسی در بسیاری از مناطق اسلامی شده‌اند در چنین شرایطی، افزایش همکاری میان کشورهای مسلمان به‌ویژه در حوزه‌های امنیتی و سیاسی می‌تواند نقشی اساسی در تضمین ثبات و امنیت در این کشورها ایفا کند.

تاریخ نشان داده است که هرگاه کشورهای اسلامی در مواجهه با تهدیدات خارجی و داخلی متحد بوده‌اند توانسته‌اند بحران‌ها را بهتر مدیریت کنند و به صلح و ثبات بیشتری دست یابند.

اتحاد و همکاری کشورهای مسلمان، نه‌ تنها در حل بحران‌های داخلی مؤثر است بلکه به عنوان یک نیروی بازدارنده قوی در برابر تهدیدات خارجی عمل می‌کند.

این همکاری‌ها شامل تبادل اطلاعات امنیتی، تعاملات دیپلماتیک و همکاری‌های اقتصادی و نظامی است که می‌تواند به کاهش تنش‌ها و افزایش امنیت در منطقه منجر شود.

در عین حال، قدرت‌های بیگانه همواره تلاش کرده‌اند از اختلافات مذهبی و سیاسی میان کشورهای اسلامی به نفع خود بهره‌برداری کنند این در حالی است که همکاری مسلمانان می‌تواند به شکل‌گیری یک جبهه متحد در برابر این قدرت‌ها منجر شود و موجب کاهش دخالت‌های خارجی و افزایش استقلال سیاسی کشورهای اسلامی گردد.

در نتیجه، همبستگی کشورهای اسلامی به عنوان عاملی مؤثر در تثبیت و تقویت ثبات سیاسی و امنیتی منطقه مطرح است.

وحدت اسلامی، رمز مقابله با تهدیدات خارجی

شبستری

حجت‌‌الاسلام‌والمسلمین جواد شبستری نماینده سابق مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار حرف رک با اشاره به نقش وحدت اسلامی در تأمین امنیت و ثبات کشورها اظهار کرد: وحدت اسلامی یکی از بنیادی‌ترین اصولی است که می‌تواند مسلمانان را در برابر تهدیدات خارجی و داخلی مقاوم کند.

وی تصریح کرد: این وحدت نه تنها به معنای همدلی و همگرایی مذهبی است بلکه شامل همکاری در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی نیز می‌شود.

شبستری گفت: دشمنان اسلام همواره تلاش کرده‌اند با تفرقه‌افکنی و ایجاد اختلافات میان مسلمانان قدرت و نفوذ خود را در منطقه افزایش دهند.

وی عنوان کرد: اما وقتی کشورهای اسلامی با هم متحد باشند و اختلافات جزئی را کنار بگذارند می‌توانند در برابر هرگونه تهدیدی از جمله تروریسم و دخالت‌های خارجی مقاومت کنند.

شبستری عنوان کرد: برخی از قدرت‌های جهانی به دنبال گسترش نفوذ خود در کشورهای اسلامی هستند که وحدت اسلامی در برابر این تهدیدات می‌تواند به عنوان یک سپر مستحکم عمل کند.

نماینده سابق مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: هرگاه ما متحد بوده‌ایم، توانسته‌ایم مانع نفوذ بیگانگان شویم و منافع ملت‌های اسلامی را حفظ کنیم.

وی گفت: قدرت‌های سلطه‌گر از اختلافات و تفرقه میان کشورهای مسلمان سوءاستفاده می‌کنند و با دامن زدن به این اختلافات سعی دارند منافع خود را تأمین کنند اما وقتی مسلمانان با هم متحد شوند و سیاست‌های مشترکی را در پیش بگیرند دیگر جای نفوذی برای دشمنان نخواهد بود و این خود موجب تقویت ثبات سیاسی و امنیتی در منطقه می‌شود.
شبستری تصریح کرد: گفتگو و تعامل سازنده میان کشورهای اسلامی، احترام به تنوعات مذهبی و فرهنگی و تمرکز بر منافع مشترک از مهم‌ترین راهکارهایی هستند که می‌توانند وحدت اسلامی را تقویت کنند.

ترویج اخوت اسلامی کلید همزیستی و وحدت مسلمانان

محمدباقر سلطانی استاد دانشگاه و کارشناس رشته الهیات با تاکید بر نقش ارزش‌های اخلاقی در ترویج اخوت اسلامی و انسجام میان مسلمانان اظهار داشت: ویژگی‌های یک جامعه سالم و رشدیافته به شدت وابسته به گسترش خوی و منش اسلامی است.

وی بیان کرد: اصولی مانند همدلی، گذشت و برادری که از آموزه‌های پیامبر اکرم (ص) نشأت گرفته، می‌توانند نقشی بنیادین در ایجاد وحدت میان مسلمانان ایفا کنند.

استاد دانشگاه و کارشناس رشته الهیات افزود: در دین اسلام، پیامبر بزرگوار (ص) همواره الگوی کامل برای پیروان خود در تمامی جنبه‌های اخلاقی بوده‌اند رفتار پیامبر با مردم از جمله مسلمانان و غیرمسلمانان نمونه‌ای از اخوت و همزیستی مسالمت‌آمیز است که امروز نیز باید مورد الگوپذیری جوامع اسلامی قرار گیرد اگر مسلمانان در زندگی فردی و اجتماعی خود، این اصول را مدنظر قرار دهند، انسجام و همدلی به سرعت در جامعه اسلامی گسترش می‌یابد.

وی با اشاره به آیات قرآن و روایات اسلامی تصریح کرد: اصلاح بین مسلمانان و پرهیز از نزاع و تفرقه یکی از مهمترین رهیافت‌هایی است که می‌تواند به وحدت اسلامی کمک کند قرآن کریم به وضوح مسلمانان را به برادری و محبت متقابل فراخوانده و از هرگونه اختلاف و دشمنی برحذر داشته است از این رو، هرگاه جامعه‌ای بر مبنای فضائل اخلاقی اسلامی بنا شود، از تهدیدهای تفرقه و اختلاف در امان خواهد بود.

این استاد دانشگاه گفت: ترویج الگوی اخوت اسلامی و گسترش فضائل اخلاقی در میان مسلمانان نه تنها موجب تقویت همزیستی مسالمت‌آمیز در میان پیروان اسلام خواهد شد، بلکه الگویی برای سایر جوامع نیز خواهد بود.

وی تصریح کرد: این مسیر نیازمند توجه جدی نهادهای دینی و آموزشی در ترویج این ارزش‌های والا است تا شاهد جامعه‌ای به هم پیوسته و پایدار باشیم.

وحدت اسلامی نماد استحکام و اتحاد میان مسلمانان در ایران است

حجت‌الاسلام ناصر جوانبخت مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی با اشاره به اهمیت تقویت وحدت اسلامی در کشور اظهار داشت: ایران همواره به عنوان مهد تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز میان مذاهب مختلف اسلامی شناخته شده است.

وی تصریح کرد: برگزاری مراسم ملی و مذهبی در این سرزمین به ویژه در ایامی مانند اعیاد قربان و فطر محرم و صفر، نماد بارزی از وحدت و یکپارچگی مسلمانان شیعه و سنی است که بر پایه آموزه‌های دینی مشترک و محبت اهل بیت (ع) شکل گرفته است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان‌غربی افزود: این همبستگی در بسیاری از مراسم‌ مذهبی از جمله عزاداری‌های ماه محرم و جشن‌های اعیاد اسلامی به چشم می‌خورد.

وی تصریح کرد: این موضوع نشان از درک عمیق مردم این سرزمین از آموزه‌های دینی و فرهنگی اسلامی دارد که همواره موجب تقویت برادری و تعامل میان پیروان مذاهب مختلف شده است.

جوانبخت تاکید کرد: ایران به عنوان پرچمدار وحدت در جهان اسلام نمونه‌ای از یک جامعه موفق اسلامی است که در آن مسلمانان با حفظ اصول و ارزش‌های دینی خود در مسیر پیشرفت و همبستگی گام برمی‌دارند.

وی تصریح کرد: حضور فعال مردم در مناسبت‌های مذهبی و ملی و همچنین اهتمام آنها به ارزش‌های مشترک اسلامی راه‌گشای تقویت بیشتر اتحاد و انسجام در میان جوامع اسلامی است.

جوانبخت به اهمیت تداوم چنین مراسم‌ها و برنامه‌هایی در حفظ وحدت و انسجام میان مسلمانان اشاره کرد و گفت: وظیفه ما به عنوان مسئولین اوقاف، حمایت و ترویج چنین حرکت‌های وحدت‌بخشی است تا همچنان شاهد استحکام پیوندهای مذهبی و اجتماعی میان مردم ایران و جهان اسلام باشیم.

گزارش از نجیبه معصومی سرای

انتهای خبر/ م

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×