» سیاسی » «وحدت» پادزهر توطئه‌ها
سیاسی - گزارش و تحلیل
حرف رک گزارش می‌دهد؛

«وحدت» پادزهر توطئه‌ها

شهریور 19, 1403۱۰:۵۱ ب٫ظ 00

وحدت و یکپارچگی مسلمانان در برابر تهدیدات استکبار و رژیم‌های سلطه‌گر، می‌تواند تغییرات عمیقی در معادلات منطقه‌ای و جهانی به وجود آورد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک»، نام‌گذاری هوشمندانه و مدبرانه ۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول به‌عنوان هفته وحدت از سوی امام خمینی (ره) و تأکید بر ادامه مسیر توسط رهبر انقلاب اسلامی در طول سالیان متمادی نشان‌دهنده جایگاه وحدت میان اقوام اسلامی به‌ویژه شیعه و سنی است که پایه‌های تمدن اسلامی را تشکیل می‌دهند.

 شاید در ایران اسلامی به واسطه امنیت و اقتدار در عرصه‌های مختلف، شاهد نفوذ تفرقه‌افکنان در میان مردم و نیز برهم‌خوردن وحدت نباشیم، اما اگر نیم‌نگاهی به وضعیت کشورهای اسلامی در جای‌جای کره خاکی که ناشی از برهم‌خوردن وحدت توسط دشمنان است، بیندازیم به‌خوبی طعم شیرین وحدتِ امنیت‌آفرین در سایه حضور شیعه و سنی در میدان دفاع از کیان اسلامی را خواهیم چشید.

 در برخی موارد شاهد این موضوع هستیم که حتی مسئولان و افرادی که دنبال جایگاه در کشور هستند، نسبت به تفرقه‌افکنی و نیز اختلافات قومیتی اقدام می‌کنند تا از این مسیر برای خود نانی درآورند، هرچند این منصب و مقام در سایه برهم‌خوردن امنیت پایدار مردمی باشد.

 امسال نیز در شرایطی که در آستانه هفته وحدت؛ مردم مظلوم غزه زیر شدیدترین حملات رژیم منحوس صهیونیستی قرار دارند؛ جایگاه وحدت اسلامی بیش از هر زمان دیگری حساسیت خود را نشان می‌دهد.

 در این ایام که یکی از مصادیق بارز ایجاد وحدت در جامعه نیز شناخته می‌شود، لازم است وحدت در جامعه و امت اسلامی بیش از پیش موردتوجه قرار گیرد.

 تفرقه‌افکنی حربه دشمن است

 نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی و امام‌جمعه ارومیه، در این زمینه معتقد است که اگر امروز ایران اسلامی در بین کشورهای اسلامی مقتدر و با ثبات بوده و دشمنان جرات تجاوز و تعدی به این کشور را ندارند، به دلیل وجود وحدت بین شیعه و سنی و رهبری بی‌نظیر امام خامنه‌ای است.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی قریشی، می‌گوید: تقویت وحدت و حفظ آن موجب سربلندی و پیروزی امت اسلامی و مسلمانان و مأیوسی و ناامیدشدن دشمنان می‌شود. حفظ وحدت اسلامی در جامعه جزو اصول اساسی است؛ اما در کنار این موضوع باید به حفظ اعتقادات خود نیز دقت کنیم.

 وی، ایران اسلامی و آذربایجان غربی را نماد عملی وحدت بین مسلمانان به‌ویژه شیعه و اهل‌سنت دانسته و خاطرنشان می‌سازد: دشمنان به دنبال تفرقه‌افکنی میان مسلمانان هستند؛ اما همیشه در این مسیر شکست‌خورده‌اند و توان مقابله با این وحدت نشات‌گرفته از مبانی اسلامی را ندارند.

 نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی، با تأکید بر اینکه وحدت باید میان مسلمین بیش از این باشد، می‌افزاید: وحدت در استان ما به نحو قابل‌قبولی است، ایده‌آل نیست؛ اما خوب است، انتظار داریم طی هفته وحدت دوباره دعوت به وحدت در دل‌های ما بیشتر قوت گیرد.

هفته وحدت فرصتی برای انسجام امت اسلامی

 امام‌جمعه اهل‌سنت ارومیه نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک» با اشاره اهمیت هفته وحدت اظهار کرد: هفته وحدت، فرصتی ارزشمند برای تأکید بر مشترکات و همبستگی میان مسلمانان است.

 ماموستا مامد کلشی‌نژاد ادامه داد: در شرایطی که دشمنان اسلام به دنبال تفرقه و نفاق بین شیعه و سنی هستند، این هفته به‌عنوان نمادی از اتحاد و همدلی در جهان اسلام، می‌تواند نقشی اساسی در تقویت وحدت و برادری میان مسلمانان ایفا کند.

 کلشی‌نژاد ادامه داد: هفته وحدت، نه‌تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان اسلام می‌تواند پایه‌گذار حرکتی باشد که به انسجام و همبستگی بیشتری میان امت اسلامی منجر شود.

 امام‌جمعه اهل‌سنت ارومیه تصریح کرد: در این هفته، علما و اندیشمندان از اقوام و مذاهب مختلف دور هم جمع می‌شوند تا در کنار یکدیگر بر نیاز به اتحاد تأکید کنند. این نشست‌ها و گفتگوها، می‌تواند موجب گسترش فرهنگ وحدت و برادری در میان ملت‌های اسلامی شود.

 وی با اشاره به حمله رژیم صهیونیستی به غزه و کشتار کودکان بی‌گناه عنوان کرد: روزهای سخت و دشوار غزه در کنار اتحاد بی‌نظیری که امروز در جهان اسلام به چشم می‌خورد، نشان‌دهنده تحول عظیمی در نگرش ملت‌های مسلمان است.

 کلشی‌نژاد ادامه داد: اگرچه در گذشته اختلافاتی در میان برخی دولت‌های اسلامی دیده می‌شد، اما اکنون شاهد یکپارچگی و همدلی بی‌سابقه‌ای میان ملت‌های مسلمان از اقوام و مذاهب مختلف هستیم.

 وی گفت: این اتحاد، نه‌تنها بر اساس مشترکات دینی، بلکه بر محور مظلومیت فلسطین و غزه شکل‌گرفته است و نشان می‌دهد که این مسئله فراتر از مرزهای جغرافیایی یا مذهبی است.

 کلشی‌نژاد خاطرنشان کرد: مقاومت دلیرانه مردم فلسطین و ایستادگی آنان در برابر رژیم اشغالگر صهیونیستی، نماد قدرت وحدت امت اسلامی است.

 امام‌جمعه اهل‌سنت ارومیه افزود: همان‌گونه که جمهوری اسلامی ایران همواره پرچم حمایت از مردم فلسطین و قدس شریف را برافراشته است، سایر ملت‌های مسلمان نیز امروز با قلب‌های یکپارچه و احساس مسئولیت در قبال این مظلومیت، به هم نزدیک‌تر شده‌اند.

 کلشی‌نژاد ادامه داد: این اتحاد موجب شده تا مسئله فلسطین به‌عنوان محوری‌ترین عامل وحدت اسلامی در جهان مطرح باشد و حتی میان ملت‌های غیرمسلمان که به عدالت و حقوق بشر اهمیت می‌دهند نیز همبستگی ایجاد کرده است.

 وی یادآور شد: وحدت و یکپارچگی مسلمانان در برابر تهدیدات استکبار و رژیم‌های سلطه‌گر، می‌تواند تغییرات عمیقی در معادلات منطقه‌ای و جهانی به وجود آورد.

 امام‌جمعه اهل‌سنت ارومیه افزود: این اتحاد نه تنها سبب کاهش اختلافات میان مسلمانان خواهد شد، بلکه می‌تواند به پایان جنگ‌ها و خونریزی‌ها در غزه و فلسطین منجر شود.

 وی تأکید کرد: مسلمانان از هر مذهب و قومی باید در برابر تروریسم و اشغالگری متحد شده و از مظلومان دفاع کنند.

 امام‌جمعه اهل‌سنت ارومیه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری یادآور شد: رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، نیز در سخنانی به اهمیت مسئولیت مسلمانان در برابر کشتار و اشغالگری صهیونیست‌ها تأکید کرده و فرمودند: «کشتار مردم بی‌گناه غزه به دست صهیونیست‌های غاصب، باید ملت‌ها و دولت‌های اسلامی را به خود بیاورد تا دست از اختلاف بردارند و با یکدیگر متحد شوند».

 وی در پایان خاطرنشان کرد: وظیفه دینی و اخلاقی هر مسلمانی این است که در راه آزادسازی قدس شریف و سرزمین‌های اشغالی از هیچ تلاشی فروگذار نکند.

 کلشی‌نژاد ادامه داد: این اتحاد و همبستگی میان مسلمانان، دشمنان اسلام را به عقب‌نشینی وادار خواهد کرد و در نهایت پیروزی از آن مردم فلسطین خواهد بود.

 وحدت در همه عرصه‌ها رمز پیشرفت است

 کارشناس مسائل سیاسی نیز در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به نام‌گذاری ایام ولادت باسعادت نبی مکرم اسلام (ص) به نام هفته وحدت، گفت: نام‌گذاری هفته وحدت شاهکار بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی است که موجب خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان شده است.

 مهدی صادقی با بیان اینکه دشمن همواره به دنبال اختلاف‌افکنی و ایجاد تفرقه بوده و در این راستا نیز اقدامات خود را برنامه‌ریزی می‌کند، تصریح کرد: این ابتکار تاریخی امام راحل (ره) راه را برای هر گونه سو استفاده دشمنان بست.

 این کارشناس مسائل سیاسی و دینی با تأکید بر اینکه وحدت در همه عرصه‌ها رمز پیشرفت، توسعه و موفقیت است، اظهار کرد: ما ثمره این وحدت را در تمام عرصه‌ها دیده‌ایم و هر کجا وحدت داشته‌ایم به پیروزی رسیده و دشمنان را مأیوس ساخته‌ایم.

 وی با اشاره به اینکه امروزه وحدت بین مسلمانان بیش از پیش احساس می‌شود، گفت: وحدت در میان مسلمانان صرفاً یک شعار نیست؛ بلکه یک اقدام عملی است که باید در تمام شئون تحقق یابد و این اقدام عملی نیز یک ضرورت انکارناپذیر است که راه هرگونه توطئه را بر دشمنان می‌بندد.

 قدرت‌های بیگانه همواره تلاش کرده‌اند از اختلافات مذهبی و سیاسی میان کشورهای اسلامی به نفع خود بهره‌برداری کنند این در حالی است که همکاری مسلمانان می‌تواند به شکل‌گیری یک جبهه متحد در برابر این قدرت‌ها منجر شود و موجب کاهش دخالت‌های خارجی و افزایش استقلال سیاسی کشورهای اسلامی گردد.

 همبستگی کشورهای اسلامی به‌عنوان عاملی مؤثر در تثبیت و تقویت ثبات سیاسی و امنیتی منطقه مطرح است.

 انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×