» اجتماعی » پسماند بوکان چالشی پابرجا در مدیریت شهری
بوکان
اجتماعی - بوکان - پیشخوان

پسماند بوکان چالشی پابرجا در مدیریت شهری

بهمن 9, 1402۱۲:۳۵ ب٫ظ 10

با گذشت دو دهه از تصمیم‌گیری برای استانداردسازی و یا جابه‌جایی سایت دفع پسماند بوکان این مهم به چالشی ماندگار برای مدیران این شهر تبدیل شده است.

به گزارش «حرف رک» به نقل از بوکان هه‌وال؛ مدیریت پسماند شهری در بوکان طی سال‌های متمادی به یک چالش اساسی و لاینحل برای مدیران این شهرستان تبدیل شده است.
وجود تنها یک سایت دفن پسماند آن هم در حاشیه شهر و نبود امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای مدیریت و تفکیک جمع‌آوری پسماند از مبدأ بیش از دو دهه است که مدیریت شهری بوکان را با مشکلات مهمی در حوزه‌های سلامت، محیط‌زیست و سمعی و بصری رو به کرده است.

طبق گزارش‌ها بخش خدمات شهری شهرداری بوکان به‌عنوان متولی جمع‌آوری پسماند، روزانه به طور متوسط ۱۸۹ تن زباله در این شهرستان تولید می‌شود.

بر اساس داده‌ها، سرانه تولید پسماندهای عادی به‌ازای هر نفر در شهر بوکان چیزی در حدود ۶۴۰ الی ۸۲۰ گرم در روز می‌باشد که این مهم نسبت به متوسط کشور با معادل ۶۰۰ تا ۸۰۰ گرم در روز، کمی بالاتر است.
طی یک دهه گذشته و از سوی مدیریت شهری تلاش‌های ناموفقی برای جابه‌جایی یا استانداردسازی تنها سایت دفن زباله و پسماند شهری در بوکان انجام گرفت؛ اما هیچ‌کدام از طرح‌های مصوب شده به سرانجام مثبتی نرسیده است.

سایت دفع پسماند بوکان در سه‌کیلومتری شرق بوکان که در مسیر باد غالب نیز قرار دارد جدای از ایجاد مشکلات زیست‌محیطی به‌ویژه با قرارگرفتن در زیستگاه پرنده افسانه‌ای میش‌مرغ و به خطر انداختن ادامه حیات آن، سبب بروز چالش‌های مهمی نیز در حوزه سلامت ساکنین این شهر شده است.

در همین رابطه رئیس اداره محیط‌زیست بوکان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بر اساس داده‌های شهرداری، دهیاری‌ها و سازمان محیط‌زیست از مجموع زباله‌های تولید شده در این شهرستان بیش از ۸۰ درصد آن را زباله‌های شهری و مابقی را زباله‌های روستایی تشکیل می‌دهد.

رحیم عبدالکریمی با بیان اینکه در این شهر کمتر از ۱۰ درصد زباله‌ها تفکیک می‌شود، عنوان کرد: در بوکان بازیافت زباله‌ها به‌صورت ماشینی انجام نمی‌گیرد، هر چند طی سال‌های گذشته اقدامات مثبتی دراین‌خصوص صورت‌گرفته است.

وی اضافه کرد: دفن پسماند در محل فعلی شهر بوکان خارج از ظرفیت است و در جابه‌جایی محل دفن پسماند در قالب طرح جامع مدیریت پسماند تعجیل شود.

رحیم عبدالکریمی تصریح کرد: امروزه حفاظت از محیط‌زیست در برابر آلاینده‌هایی از قبیل پلاستیک و سموم به یک وظیفه اخلاقی و انسانی تبدیل شده است؛ زیرا طبیعت و منابع زیستی باید برای آیندگان حفظ شود.

این کارشناس حوزه زیست‌محیطی بوکان با اشاره به مکان فعلی سایت دفن زباله بوکان عنوان کرد: سایت دفن زباله شیخلر را باید یکی از بدترین تصمیم‌گیری‌های تاریخ مدیریت بوکان دانست.

بی‌تردید مدیریت و استانداردسازی پسماند بوکان نیاز به یک تصمیم کارشناسی شده در حوزه‌های مختلف زیست‌محیطی، سلامت و سمعی و بصری دارد.

در همین رابطه شهردار بوکان در خصوص آخرین اقدامات انجام‌گرفته برای استانداردسازی سایت دفع پسماند این شهر به خبرنگار ما گفت: روند پیشرفت عملیات نصب و راه‌اندازی دستگاه تصفیه شیرابهٔ زباله در سایت شیخلر در حال اجرا است.

ناصر محمدخانی افزود: این دستگاه برای اولین‌بار است که در غرب کشور ایجاد می‌شود و قابلیت بازیافت و جلوگیری از هدررفت روزانه ۱۰ مترمکعب آب را دارد.

وی عنوان کرد: زمین این طرح به مساحت ۴۲ هکتار توسط منابع طبیعی به شهرداری بوکان واگذار شده است.

محمدخانی افزود: باتوجه‌به تا ارزیابی زیست‌محیطی و طرح تفصیلی سایت جدید پسماند بوکان، شهرداری عملیات ساخت آن را از هفتهٔ آینده شروع می‌کند.

شهردار بوکان عنوان کرد: با اجرای این طرح زیربنایی، دفن پسماند به‌صورت مدرن و به شیوه‌ای متفاوت با سایت شیخلر و مطابق با استانداردهای زیست‌محیطی انجام می‌شود.

بی‌تردید پسماند و دفع آن را باید در همه حوزه‌ها دید؛ زیرا این مهم بر زندگی تمام ساکنین بوکان و حتی شهرهای هم‌جوار نیز اثر دارد.

در همین رابطه فرماندار بوکان در گفتگو با خبرنگار بوکان هه‌وال با اشاره به چالش‌های موجود شهرستان در حوزه پسماند گفت: مشکلات محل فعلی دفن زباله، وجود حیوانات ناقل بیماری در سطح شهر، مشکلات تصفیه‌خانه فاضلاب و ورود پساب به رودخانه سیمینه‌رود از مهم‌ترین چالش‌های مدیریت شهری در حوزه پسماند هستند که بایستی برای آنان برنامه‌های مدون، استاندارد و قابل‌اجرا داشته باشیم.

خشایار صنعتی افزود: اهمیت حفاظت از محیط‌زیست که ارتباط مستقیم با سلامت شهروندان دارد قابل‌اغماض نیست و همه مدیران و دستگاه‌های متولی باید پای‌کار باشند.

وی با اشاره به مشکلات محل فعلی دفن زباله شهر بوکان و اقداماتی که در طی سال‌های اخیر برای مکان‌یابی محل جدید دفن زباله انجام‌گرفته است بیان داشت: بایستی شهرداری بوکان و سایر ادارات مرتبط و دستگاه‌های خدمات‌رسان با تدوین برنامه زمان‌بندی دقیق دراسرع‌وقت و با ارائه برنامه زمان‌بندی اقدامات لازم را در خصوص انتقال محل دفن زباله معمول نمایند، در این راستا هیچ عذر و بهانه‌ای قابل‌قبول نبوده و لازم است ادارات در جهت تسریع و رفع مشکلات موردی با حوزه فنی فرمانداری هماهنگی نمایند.
صنعتی سپس با هشدار در خصوص بیماری‌های خطرناک منتقله از حیوانات به انسان، پیشبرد جلسات و رعایت دستورالعمل ساماندهی حیوانات ناقل بیماری را یادآور شد.

فرماندار بوکان اشاره به اینکه اصلاح الگوی مصرف و کاهش تولید زباله توسط شهروندان و همچنین تفکیک زباله از مبدأ می‌تواند در کاهش مشکلات این حوزه مؤثر باشد عنوان کرد: اقدامات فرهنگی و آموزشی با ورود دانشگاه‌ها، آموزش‌وپرورش و مدارس می‌توانند تأثیر بسیار مؤثری داشته باشند.

بی‌تردید اکنون آنچه مهم است عمل به وعده‌ها در خصوص عملیاتی‌کردن برنامه‌ها برای استانداردسازی و یا جابه‌جایی وبگاه دفن زباله شیخلر است که می‌طلبد مدیران و دستگاه‌های متولی جهادی پای‌کار باشند.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×