» اجتماعی » پیوند اشک و لبخند ثمره جشن گلریزان
اجتماعی - اخبار استان - تیتر یک - گزارش و تحلیل

پیوند اشک و لبخند ثمره جشن گلریزان

فروردین 9, 1403۰:۰۵ ق٫ظ 60

امسال نداهایی از سوی خیرخواهان در استان به گوش می‌رسد تا با دستان پرمهر خود، طعم شیرینی آزادی را بر کام زندانیان چشانده و لبخند را بر لبان خانواده‌های آنان جاری کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک»، رمضان ماه مهربانی و رحمت است. این ماه بر اساس روایات از شب نخست آن، دریچه‌های آسمان باز می‌شود و فرصتی استثنائی را برای انسان به ارمغان می‌آورد و خداوند متعال در این ماه با نگاهی متفاوت به بنده‌اش می‌نگرد و حتی برای خواب روزه‌داران نیز پاداش نیک در نظر می‌گیرد.

جشن‌های گلریزان در ماه مبارک رمضان چند سالی است كه به سنت حسنه مبدل شده و نیكوكاران، خیران و مسئولان ستاد دیه با برگزاری آن، دست جوانان و سرپرست خانواده‌هایی را كه دچار حوادث روزگار شده‌اند، در بدترین زمان ممكن می‌گیرند؛ جوانان، پدران و سرپرستان خانوارهایی كه در اثر بی‌تجربگی، غفلت یا ناآگاهی، نادانسته در دام بلا گرفتار شده‌اند.

امسال نیز نداهایی از سوی خیرخواهان این امر  در استان به گوش می‌رسد نوایی برای آزادی زنان و مردان زندانی که امید زندانیان به دستان سخاوتمند خود هستند و چشم به دستان آنان دوخته‌اند و تاکنون نیز در هفت شهرستان استان جشن گلریزان برگزار و زمینه آزادی چندین نفر از زندانیان با جرایم غیرعمد فراهم شده است‌.

سهل‌انگاری باعث یک عمر پشیمانی شد

نسیم مرادی یکی از شهروندان ارومیه‌ای که پدرش سال گذشته به دلیل تصادف و نداشتن بیمه در زندان به سر می‌برد در گفتگو با خبرنگار حرف رک، از نبود پدرش در خانه اظهار دلتنگی کرد و گفت: متاسفانه گاه در مسیر زندگی عادی ناخواسته به دور از انتظار دچار حادثه و مشکلی می‌شویم که سالیان سال دچار پشیمانی شده و هزاران بار خود را سرزنش می‌کنیم.

وی تصریح کرد: گاهی یک غفلت کوچک و کوتاهی با اندكی سهل‌انگاری مسیرزندگی خود و اطرافیان را تغییر می‌دهیم که علاوه بر خود، خانواده و آشنایاننیز دچار مشکل می‌شوند.

وی تصریح کرد: سال گذشته بیمه ماشین پدرم تمام شد و پدرم ماشین را بدون بیمه سوار می‌شد، چندین بار به پدرم تذکر داده بودیم که ماشین بیمه ندارد و نباید رانندگی بکنید اما گوش پدرم بدهکار این حرف‌ها نبود‌ و در جواب گلایه‌های مادرم می‌گفت؛ خرج زندگی زیاد است و باید در اسنپ کار بکند که یک تصادف ناگهانی و زیرگرفتن دختر همسایه کل زندگیمان عوض شد.

مرادی دختر ۱۵ ساله که دانش‌آموز کلاس یازدهم است در ادامه بیان کرد: پدرم سرپرست خانواده پنج نفره‌مان است طبق گفته خودش هر شب از سر نداری کابوس می‌دید و تا اینکه ناخواسته بلایی سرمان آمد که منجر شد این کابو‌س‌ها به حقیقت بپیوندد.

وی گفت: هر سال در رسانه‌ها مشاهده می‌کنیم که تعدادی از زندانی‌ها با جرایم غیرعمد توسط خیران و مسئولان آزاد می‌شوند امیدواریم امسال این مهربانی نصیب خانواده ما نیز شود و زمینه آزادی پدرم فراهم شود.

اثر کار خیر را در زندگی خود دیده‌ام

زهرا رضوی از خیران به نامی است که در سال‌های گذشته علاوه بر آزادی چندین زندانی و چند زوج جوان را با تهیه جهیزیه راهی خانه و زندگی خود کرده است، در گفتگو با خبرنگار حرف رک، اظهار کرد: انفاق یکی از مفاهیم مهم در اسلام است و به عنوان یک وظیفه اخلاقی و اجتماعی برای مسلمانان تأکید شده است.

وی بیان کرد: در قرآن، انفاق به معنای کمک به نیازمندان و فقرا آمده است. این عمل نه تنها به افراد کمک می‌کند، بلکه خود فرد نیز از آن بهره‌مند می‌شود و به همین دلیل، از همه مسلمانان خواسته می‌شود که به قدر توان خود به نیازمندان کمک کنند و از این راه به تعالیم دینی و اخلاقی اسلام عمل کنند.

وی تصریح کرد: همان‌گونه که خداوند نیازمند را با فقر و نداری امتحان می‌کند ثروتمندان را نیز این‌گونه می‌آزماید بنابراین افراد نیازمند باید دست افراد فقیر و بی‌بضاعت را بگیرد.

رضوی تاکید کرد: از همه کسانی که توانایی و شرایط مالی خوبی دارند درخواست دارم به قدر وسع و توان خودشان بر این امر مهم اهتمام داشته و برای رهایی زندانیان با جرائم غیرعمدی که بدون سوء‌نیت راهی زندان گام برداشته تا به آغوش گرم خانواده خود بازگردند.

رمضان فرصتی مناسب برای باز کردن گره‌ای از زندگی یک زندانی است

محسن تقی‌زاده کارشناس مسائل اجتماعی، فرهنگی و مذهبی در گفتگو با خبرنگار حرف رک؛ اظهار کرد: رمضان فرصت مناسبی برای مردم و خیرینی است که هر چند با مبالغ اندک، می‌توانند گره‌ای از زندگی یک زندانی جرایم غیرعمد و خانواده او باز کنند.

وی تصریح کرد: «جرم غیر عمد» عنوانی که ناخواسته برچسبی روی پیشانی افرادی می‌شود که حسب یک اتفاق، کم کاری و عدم آگاهی زندگی عادی شأن روند دیگری پیدا می‌کند و خود فرد و خانواده‌اش سال‌ها و شاید تا پایان عمر گرفتار همان اتفاق شوند.

تقی‌زاده بیان کرد: از مردم درخواست می‌کنیم تا در جشن‌های گلریزان که در تمام نقاط کشور برگزار می‌شود شرکت کنند چرا که این جشن‌ها فرصتی است تا مردم مهربانی‌ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و از زندگی لذت ببرند.

کارشناس مسائل اجتماعی، فرهنگی و مذهبی تاکید کرد: برای جلوگیری از گرفتار شدن در سوانح رانندگی ناخواسته، مهم است که از اعتبار بیمه نامه‌های شخص ثالث خودروی خود اطمینان حاصل کنیم. این بیمه نامه‌ها می‌توانند در مواقع بحرانی به ما کمک کنند.

وی در ادامه بیان کرد: از جمله مواردی که ما را از افتادن در گرداب بدهی در امان نگه می‌دارد، اصول دینی و اخلاقی هستند. وفای به عهد، عدم تخلف از وعده‌ها، فعالیت اقتصادی در حد وسع مالی، عدم ندادن چک بدون پشتوانه و دقت در انتخاب همسر، همگی مواردی هستند که باید به آن‌ها توجه کنیم.

جوانان در ازدواج صداقت داشته باشند

تقی‌زاده تاکید کرد: جوانان و خانواده‌های زوجین باید صداقت را مبنای ازدواج قرار دهند. استحکام خانواده نیازمند صداقت و اعتماد است. همچنین، مهریه نجومی می‌تواند عاملی برای گسست زندگی باشد، بنابراین در انتخاب همسر، دقت کنیم.

ناصر عتباتی رئیس‌کل دادگستری استان آذربایجان‌غربی در ادامه با تبریک ایام پر خیر و برکت ماه مبارک رمضان گفت: مقوله زندان یک مقوله حساس و بخش تلخ واقعیت‌های جامعه است چرا که الزام و حاکمیت قانون اقتضاعات خاص خود را دارد که مجازات نیز بخشی از آن است.

عتباتی ادامه داد: در جامعه اسلامی مردم و مسئولان به مقوله زندان بی‌تفاوت نیستند و نگاه انسانی و سازنده به این بخش دارند و در برابر نیازمندی‌های زندانی و خانواده او احساس مسئولیت می‌کنند.

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان‌غربی افزود: اگر کمک‌های مردم نوع‌دوست، فهیم، نجیب و با اصالت کشور خاصه استان  که درک درستی از مقوله زندان نبود مدیریت این امر ممکن نبود.

مساعدت برای آزادی 55 محکوم مالی و جرایم غیر‌عمد 

عتباتی تصریح کرد: در آخرین جلسه سال دیه که در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ در محل ستاد یه استان بدگزار شد، 55 فقره پرونده بررسی و تصمیمات لازم در جهت مساعدت برای آزادی این محکومان مالی نیازمند و جرایم غیر عمد اتخاذ شد تا در این روزهای پایانی سال و ماه مبارک رمضان در کنار خانواده‌های خود باشند.

وی در ادامه با اشاره به کمک‌های بی‌نظیر و ارزشمند مردم در سال گذشته گفت: در سال ۱۴۰۲ شاهد کمک‌های ارزشمند و بی‌نظیر مردم فهیم و خیر استان به ستاد دیه بودیم که از محل این کمک‌ها نزدیک به 900 محکوم مالی و جرایم غیرعمد زندان‌های استان از بند رهایی یافتند که بخشی از این آزادی‌ها با مراجعه مستقیم خیرین به زندان‌ها و شناسایی زندانیان نیازمند صورت گرفته است.

رئیس کل دادگستری استان با اشاره به اینکه هنوز تعدادی از محکومین مالی و جرایم غیرعمد در زندان‌های استان به سر می‌برند گفت: تعدادی از محکومین مالی و جرایم غیر‌عمد در زندان‌های استان هستند که چشم به راه کمک های مردم نوعدوست و فهیم استان است.

وی عنوان کرد: امیدواریم در سال 1403 با کمک مردم خیر و نوع‌دوست استان و مشارکت در جشن‌های گلریزان در ماه مبارک رمضان و ایام سال عید نوروز زمینه آزادی این محکومین نیز فراهم و به آغوش گرم خانواده خود بازگردند.

دعوت امام‌جمعه ارومیه از مردم برای کمک به زندانیان نیازمند

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی قریشی در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته اشاره به برگزاری گلریزان در ایام ماه رمضان اظهار کرد: در دین اسلام، انفاق و کمک به نیازمندان از جمله اعمال نیکویی است که به آن تأکید شده‌است. انفاق به معنای هزینه کردن بخشی از دارایی‌ها برای کمک به دیگران است و در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده‌است این عمل نه تنها به نیازمندان کمک می‌کند، بلکه برای خود فرد نیز آثار مثبتی دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت انفاق در دین اسلام، از همه دوستان و خیرین دعوت می‌شود که در حشن‌ گلریزان شرکت کرده و به زندانیان نیازمند کمک کنند. این اقدام نه تنها به آنان کمک می‌کند، بلکه شما نیز از ثواب و برکت این عمل بهره‌مند می‌شوید.

قریشی عنوان کرد: با امید به رفع مشکلات جامعه و تعالی همگان، از همه دوستان تقاضا می‌شود که در اندازه وسع خود به این کار نیک پرداخته و به نیازمندان کمک کنند.

گزارش از نجیبه معصومی سرای

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×