» اجتماعی » چادرهای عشایر دژهای مستحکم مرزی در آذربایجان‌‌غربی
اجتماعی - اخبار استان - پیشخوان
مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی خبر داد:

چادرهای عشایر دژهای مستحکم مرزی در آذربایجان‌‌غربی

مهر 11, 1403۱۱:۱۰ ق٫ظ 20

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: چادرهای عشایر در استان به‌عنوان دژهای مستحکم مرزی، نماد فرهنگ و امنیت این قشر هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌ رک»، علی ناجی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن گرامیداشت روز ملی روستا و عشایر به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالای این استان در زمینه عشایری اشاره کرد و اظهار داشت: استان ما به‌عنوان یکی از پنج استان عشایرخیز کشور شناخته می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به وجود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار مرتع در این استان، بیش از یک میلیون و ۶۵۰ هزار هکتار از این اراضی به قلمرو عشایری اختصاص یافته است.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی تأکید کرد: بیش از ۲۰ هزار خانوار با جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر در قالب ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه، جمعیت عشایری استان را تشکیل می‌دهند.

وی به وجود ۳۳۶ قشلاق عشایری در استان اشاره کرده و گفت: بقیه عشایر در روستاها پراکنده هستند که این تنوع جمعیتی نشان‌دهنده غنای فرهنگی و اجتماعی موجود در جامعه عشایری است و می‌تواند در رشد و توسعه مناطق مختلف تأثیرگذار باشد.

ناجی همچنین به جمعیت دامی عشایر اشاره کرد و گفت: این جمعیت بین یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا دو میلیون دام است.

وی افزود: وجود این دام‌ها به تولید ۵۰ هزار تن شیر و ۱۵ هزار تن گوشت قرمز در استان منجر شده است که مقام اول و سوم را در سطح کشور به خود اختصاص داده‌اند.

ناجی، به وجود دو قطب ییلاقی مهم در استان اشاره کرد و گفت: مناطق چالدران و سلیم‌خان شاهین‌دژ، از جمله این قطب‌ها هستند.

وی تصریح کرد: عشایر استان از بخش وسیعی از دامنه‌های سهند در آذربایجان‌شرقی نیز بهره‌برداری می‌کنند این مناطق به دلیل منابع طبیعی غنی و اقلیم مناسب، شرایط ایده‌آلی برای فعالیت‌های دامپروری و کشاورزی عشایر فراهم می‌کنند.

ناجی با بیان اینکه در سطح آذربایجان‌غربی بیش از یک هزار کیلومتر ایل‌راه عشایری وجود دارد، افزود: امسال بیش از 640 کیلومتر ایل‌راه عشایری مرمت شده است.

وی بیان کرد: این مرمت‌ها به‌عنوان بخشی از برنامه‌های توسعه‌ای در راستای حمایت از عشایر و بهبود زیرساخت‌های آنها انجام می‌شود، ایل‌راه‌ها به عنوان شریان‌های حیاتی برای جابه‌جایی دام و مواد غذایی، نقش مهمی در اقتصاد عشایر دارند.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی به مشکلات و محرومیت‌های موجود در مناطق عشایری اشاره کرد و گفت: همه دستگاه‌های اجرایی موظف به اجرای برنامه‌های حمایتی و ارتقای شاخص‌های زندگی عشایر هستند.

وی از فعال‌سازی شورای عشایر به ریاست استاندار خبر داد و بیان کرد: این شورا به‌منظور ساماندهی و حل مسائل عشایر تشکیل شده است، همکاری بین دستگاه‌ها می‌تواند منجر به ایجاد بسترهای مناسب برای زندگی بهتر و رونق اقتصادی در این مناطق شود.

ناجی افزود: مردان و زنان عشایر به صورت شبانه‌روزی در عرصه مرزداری و تولید در کنار نیروهای انتظامی و نظامی فعالیت می‌کنند.

وی همچنین تصریح کرد: چادرهای عشایر در آذربایجان‌غربی به‌عنوان دژهای مستحکم مرزی، نماد فرهنگ و امنیت این قشر هستند.

انتهای خبر/ م

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×