چالشهای پیشروی والدین در بازگشایی مدارس
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرفرک» با فرا رسیدن ماه شهریور و بازگشایی مدارس، بسیاری از خانوادهها با چالشهای جدیدی در خصوص نحوه مدیریت رفتار و تحصیل کودکان خود مواجه میشوند. تغییر روال زندگی و بازگشت به روال عادی مدرسه، میتواند برای کودکان و والدین استرسزا باشد. اما با اتخاذ روشهای صحیح و استفاده از رویکردهای مناسب، میتوان این دوران را به فرصتی برای تقویت ارتباطات خانوادگی و بهبود وضعیت تحصیلی کودکان تبدیل کرد.
بازگشایی مدارس دورهای است که میتواند برای خانوادهها و کودکان چالشهای زیادی به همراه داشته باشد. با این حال، با برنامهریزی درست، ارتباط مؤثر و حمایت همهجانبه، میتوان این چالشها را به فرصتهایی برای رشد و پیشرفت تبدیل کرد. والدین باید به کودکان خود اعتماد کنند، به آنها اطمینان دهند که هر چالشی قابلحل است و همواره در کنارشان خواهند بود. با این رویکرد، سال تحصیلی جدید میتواند به یکی از بهترین و پربارترین سالهای تحصیلی تبدیل شود.
نقش موثر والدین برای حضور کودک در مدرسه
والدین نقش بسیار مهمی در کمک به کودکان برای تطبیق با محیط مدرسه و مقابله با چالشهای جدید دارند. آنها باید به کودکان خود یادآوری کنند که در کنار آنها هستند و آمادهاند تا در هر شرایطی از آنها حمایت کنند. ایجاد یک رابطه مبتنی بر اعتماد و همدلی میتواند کودکان را بهراحتی از اضطرابهای مدرسهای رهایی بخشد.
مدرسه بهعنوان یک محیط اجتماعی، فرصتی برای کودکان فراهم میکند تا مهارتهای اجتماعی و ارتباطی خود را تقویت کنند. والدین میتوانند با ترغیب کودکان به شرکت در فعالیتهای گروهی و باشگاههای مدرسه، به بهبود این مهارتها کمک کنند. آموزش مهارتهای حل مسئله و تعامل مثبت با دیگران، به کودکان کمک میکند تا در برخورد با چالشهای مختلف مدرسه، رفتار مناسبی از خود نشان دهند.
بهطور کلی، تعادل میان فعالیتهای آموزشی و زمانهای تفریح و استراحت، یکی از عوامل کلیدی در موفقیت تحصیلی و روانی کودکان است. والدین باید به اهمیت زمانهای استراحت و بازی برای کودکان آگاه باشند و فضای مناسبی برای بازیهای آزاد و خلاقانه فراهم کنند. زمانهای تفریح نهتنها باعث کاهش استرس میشود، بلکه به بهبود تمرکز و یادگیری کودکان نیز کمک میکند.
در این میان با توجه به بازگشایی مدارس بسیاری از کودکان در طول تعطیلات تابستانی به برنامه خواب متفاوتی عادت کردهاند. برای کمک به بازگشت به روال عادی، خانوادهها میتوانند به تدریج زمان خواب و بیداری را تنظیم کنند تا کودکان بتوانند به راحتی به روتین مدرسه بازگردند.
برخی کودکان ممکن است به دلیل بازگشت به محیط مدرسه و مواجهه با تکالیف و امتحانات دچار اضطراب شوند. والدین باید با گوش دادن به نگرانیهای کودکان و ارائه حمایت عاطفی، به کاهش این اضطراب کمک کنند. تهیه یک برنامه منظم برای تکالیف مدرسه، فعالیتهای فوقبرنامه و زمان بازی میتواند به کودکان کمک کند تا بهتر بتوانند وظایف خود را مدیریت کنند و از سردرگمی جلوگیری شود.
بازگشت به مدرسه به معنای نیاز به انرژی بیشتر برای یادگیری است. خانوادهها باید اطمینان حاصل کنند که کودکان آنها تغذیه مناسبی دارند و از مصرف مواد غذایی ناسالم خودداری میکنند. والدین باید در تماس مستمر با معلمان باشند و در صورت وجود مشکلات تحصیلی یا رفتاری، به همکاری با مدرسه بپردازند.
خبرنگار «حرفرک» برای در جریان قرار گرفتن راهکاری موثر برای مقابله با چالشهای خانوادهها با کودکان، در آستانه بازگشایی مدارس مصاحبهای با یک روانشناس ترتیب داده است که در ادامه میخوانیم:
لزوم توجه به نیازهای عاطفی کودکان
دکتر سارا رضایی، روانشناس کودک و نوجوان، با اشاره به چالشهایی که خانوادهها و کودکان با بازگشایی مدارس با آنها مواجه میشوند اظهار کرد: با بازگشایی مدارس، بسیاری از خانوادهها و کودکان با چالشهای مختلفی مواجه میشوند و یکی از مهمترین چالشها برای کودکان و والدین، بازگشت به روال منظم مدرسه پس از یک دوره طولانی تعطیلات است.
وی ادامه داد: این بازگشت به معنای تغییر در برنامه خواب، غذا و فعالیتهای روزانه است که میتواند برای کودکان استرسزا باشد. علاوه بر این، برخی کودکان ممکن است دچار اضطراب جدایی شوند، بهویژه اگر قبلاً تجربههای منفی از مدرسه داشته باشند یا در برقراری ارتباط با همکلاسیها و معلمان مشکل داشته باشند.
رضایی با اشاره به نشانههای اضطراب عنوان کرد: نشانههای اضطراب مدرسه میتواند متفاوت باشد. برخی کودکان ممکن است از نظر جسمی علائمی مانند سردرد، دلدرد، یا حالت تهوع را تجربه کنند. برخی دیگر ممکن است بهانهگیری کنند، بدخلقی داشته باشند، یا از رفتن به مدرسه امتناع کنند. همچنین، کودکان ممکن است در خوابیدن مشکل داشته باشند یا کابوس ببینند. هرگونه تغییر ناگهانی در رفتار، مانند کاهش علاقه به فعالیتهای مورد علاقه یا گوشهگیری، میتواند نشانهای از اضطراب باشد.
وی تصریح کرد: والدین میتوانند با گوش دادن فعال و همدلی با کودکان خود، به کاهش اضطراب آنها کمک کنند. مهم است که والدین با کودکان درباره احساساتشان صحبت کنند و به آنها اطمینان دهند که این احساسات طبیعی هستند و آنها در این مسیر تنها نیستند. همچنین، ایجاد یک روال منظم و پیشبینیپذیر در خانه، مانند تعیین زمانهای مشخص برای خواب و غذا، میتواند به کودکان کمک کند تا به تدریج به تغییرات عادت کنند. تمرین
روانشناس کودک و نوجوان ادامه داد: مهارتهای اجتماعی، مانند نحوه معرفی خود به دیگران یا برقراری مکالمه، نیز میتواند به کودکان در برقراری ارتباط با همکلاسیها و معلمان کمک کند.
وی یادآور شد: اگر اضطراب کودک شدید باشد و به نظر میرسد که با گذشت زمان بهتر نمیشود، ممکن است نیاز به مداخله حرفهای باشد. والدین میتوانند از یک روانشناس یا مشاور کودک کمک بگیرند. همچنین، مدرسهها اغلب مشاورانی دارند که میتوانند در این زمینه راهنمایی کنند. مهم است که والدین به کودکان خود نشان دهند که درخواست کمک نشاندهنده قدرت و شجاعت است، نه ضعف.
رضایی یادآور شد: خانوادهها باید به اهمیت زمانهای تفریح و استراحت برای کودکان آگاه باشند. تعادل میان فعالیتهای آموزشی و زمانهای استراحت و بازی برای کاهش استرس و افزایش تمرکز و انگیزه کودکان بسیار مهم است. همچنین، حمایت و همکاری با معلمان و مدرسه میتواند به والدین کمک کند تا بهتر درک کنند که چگونه میتوانند به کودک خود کمک کنند.
ایجاد محیطی آرام و بدون استرس در خانه
فاطمه نادری، مادر یک دانشآموز کلاس دوم ابتدایی، درباره تجربه خود در مواجهه با استرس فرزندش به خبرنگار «حرفرک» اظهار کرد: پسرم، آرمان، وقتی مدارس بازگشایی شدند، دچار اضطراب زیادی شد. او نگران بود که نمیتواند با همکلاسیهای جدیدش کنار بیاید و از این میترسید که معلم جدیدش سختگیر باشد. به همین دلیل، شبها خوب نمیخوابید و صبحها بهانه میگرفت که به مدرسه نرود.
وی ادامه داد: در ابتدا سعی کردم خیلی با او صحبت کنم و به او گوش دهم تا احساساتش را بهتر درک کنم. متوجه شدم که او نیاز دارد مطمئن شود که من و پدرش از او حمایت میکنیم. همچنین، تلاش کردم تا محیطی آرام و بدون استرس در خانه ایجاد کنم و زمانهایی برای بازی و سرگرمی مشترک با او اختصاص دهم تا احساس راحتی بیشتری کند.
نادری تصریح کرد: برای مقابله با این استرسها، ما تصمیم گرفتیم با معلم او صحبت کنیم تا از وضعیتش آگاه شود و بیشتر به او توجه کند. معلمش هم همکاری خوبی داشت و به آرمان در روزهای اول بیشتر محبت و توجه نشان داد.
وی گفت: همچنین، ما یک برنامه روزانه تهیه کردیم که شامل زمانهای بازی، تکالیف مدرسه، و استراحت بود تا او بداند چه زمانی چه کاری باید انجام دهد. این کار به او کمک کرد تا به تدریج به روال مدرسه عادت کند.
مادر آرمان در پاسخ به سوال خبرنگار که چه توصیهای برای والدین دیگر دارید که با شرایط مشابهی مواجه هستند گفت: من فکر میکنم مهمترین چیز این است که به کودک خود گوش دهید و احساساتش را جدی بگیرید. باید به او نشان دهید که همیشه برای حمایت از او در کنارش هستید. همچنین، ایجاد یک روال منظم و آرامشبخش در خانه میتواند به کاهش استرس کودک کمک کند. در صورت نیاز، با معلمان و مشاوران مدرسه هم در ارتباط باشید تا همه با هم به کودک کمک کنیم.
لزوم مراجعه به مشاور در مواجهه با مشکلات کودکان در مدرسه
نسرین محمدی مدریر مدرسه ابتدایی در ارومیه در خصوص چالشهای بازگشایی مدارس گفت: بازگشایی مدارس همیشه با چالشهای خاص خود همراه است، ما برنامههای متنوعی را برای حمایت از دانشآموزان و معلمان در دست اجرا داریم.
محمدی تصریح کرد: در نهایت، ایجاد یک محیط امن و حمایتی در خانه، و همچنین تقویت مهارتهای اجتماعی و ارتباطی کودکان، میتواند به بازگشت موفقیتآمیز آنها به مدرسه کمک کند و از بروز مشکلات رفتاری و تحصیلی جلوگیری نماید.
وی یادآور شد: با برنامهریزی مناسب و استفاده از روشهای موثر، میتوان به کودکان کمک کرد تا به راحتی به دوران مدرسه بازگردند و سال تحصیلی جدیدی را با موفقیت آغاز کنند.
مدیر مدرسه ابتدایی خاطرنشان کرد: در مواردی که کودکان با مشکلات جدیتری مواجه میشوند، مراجعه به مشاوران مدرسه یا روانشناسان کودک میتواند راهحلهای موثری ارائه دهد. والدین باید به کودکان خود نشان دهند که درخواست کمک نشانه ضعف نیست، بلکه یک گام مثبت در جهت حل مشکلات و بهبود شرایط است.
گزارش از رقیه وکیلی
انتهای خبر/