چالشها و راهکارهای مؤثر
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک» یکی از معضلات امروز جوامع شهری ترافیک است که مشکل بزرگی برای شهروندان به وجود آورده است. شهر ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی یکی از پرجمعیتترین و پرترافیکترین شهرهای کشور است که با مشکلات فراوانی در حوزه حملونقل و ترافیک مواجه است.
این شهر در سالهای اخیر شاهد رشد جمعیتی و شهرنشینی بوده، نیازمند اقدامات فوری و هماهنگ برای رفع این مشکلات است. طبق آمارهای منتشر شده توسط سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری ارومیه، تعداد خودروهایی که از محورهای اصلی شهر عبور میکنند در سال ۱۴۰۲، بیش از سه برابر ظرفیت این محورها بوده است. این ناهمخوانی بین تقاضا و ظرفیت، سبب شده است که ترافیک شهر در ساعات پیک بهشدت افزایش یابد و زمان زیادی را از رانندگان و مسافران بگیرد.
عوامل مختلفی میتوانند در افزایش ترافیک شهر ارومیه نقش داشته باشند. میتوان به کمبود پارکینگهای مناسب، عدم توسعه شبکه حملونقل عمومی، عدم رعایت قوانین رانندگی، عدم هماهنگی بین سازمانهای مربوطه، وجود محدودیتهای فیزیکی و ساختاری در برخی از خیابانها و میدانها، استقرار مدارس در خیابانهای پر تردد اشاره کرد.
این معضل، علاوه بر ایجاد مشکلات روانی و جسمی برای رانندگان و مسافران، باعث افزایش آلودگی هوا، مصرف سوخت، هزینههای نگهداری خودرو و تلفات اقتصادی و اجتماعی شود.
برای حل این مشکل، لازم است که مسئولان و مردم همکاری و هماهنگی لازم را داشته باشند برخی از راهکارهای پیشنهادی برای بهبود وضعیت ترافیک شهر ارومیه، میتوان افزایش ظرفیت و کیفیت شبکه حملونقل عمومی، ایجاد پارکینگهای چندطبقه و هوشمند، توسعه سامانههای هوشمند ترافیکی، اجرای طرحهای ترافیکی مانند طرح ترافیک منطقهای، افزایش آگاهی و فرهنگ رانندگی مردم، و حمایت از استفاده از وسایل نقلیه غیرموتوری مانند دوچرخه و پیادهروی اشاره کرد.
برنامه جامعی برای بهکارگیری اتوبوسهای جدید انجام نشده است
توماج وحید افشار سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه در خصوص ترافیک شهر ارومیه به خبرنگار حرف رک اظهار کرد: بحث ترافیک ظاهراً سهل ممتنع ولی یک مبحث پیچیده علمی مبتنی بر علوم آمار، روانشناسی،جامعهشناسی است.
وی ادامه داد: پاسخ به مشکلات ترافیکی نیز در بیشتر اوقات یک جواب ساده و یک روش تکراری نیست؛ بلکه بر اساس شرایط، زمان، امکانات و منابع گاها پاسخها و راهحلهای متنوعی برای یک پرسش و معضل میتواند مطرح شود.
سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه عنوان کرد: در شهر ارومیه نیز مدیریت حملونقل و ترافیک شامل دو بخش مدیریت ترافیک و مدیریت حملونقل است، در بخش مدیریت ترافیک اقدامات لازم در راستای جلوگیری از ایجاد سفر با فراهمآوری امکان دسترسی مردم به نیازهای روزمره در حداقل فاصله با احداث میادین میوه و ترهبار و امثال آن میبایست انجام میگرفت که تاکنون علیرغم پیگیریها و تذکرات ارائه شده از طرف شورا عملکرد قابلتوجهی دراینخصوص مشاهده نشده است.
وحید افشار ادامه داد: در بخش حملونقل نیز مدیریت انجام سفرها به سمت استفاده از حملونقل همگانی (سامانه اتوبوسرانی) میبایست انجام میشد که علیرغم انجام خرید اتوبوس جدید، طرح و برنامه جامعی برای بهکارگیری این اتوبوسهای جدید تاکنون از سوی شهرداری ارومیه ارائه نشده است و اعضای شورای شهر پیگیر تحقق سریع این موارد هستند.
معضل ترافیک در ارومیه بهقدری به موضوع پیچیدهای تبدیل شده است که روزبهروز بهروز ترافیک شهری بیشتر میشود به طوری که توجه فعالان رسانهای را بخود جلب کرده و به این موضوع پرداختهاند.
یکی از فعالان رسانهای این شهر در صفحه اینستاگرام خود این طور نوشته است: بر اساس گفته پلیس، ۳۰۰ هزار خودرو در ارومیه رانندگی میکنند و اگر فرض کنیم که هر راننده اعم از بومی یا غیربومی یا مسافر، ۱۰ دقیقه در ترافیک گیر میکند، میشود سه میلیون دقیقه که خودروها در حالت ساکن بودن سوخت مصرف میکنند.
اگر برای هر خودرو در این حالت، مصرف بنزین را ۲ لیتر در ساعت در نظر بگیریم، میشود ۱۰۰۰ لیتر بنزین که هر روز در ترافیک مصرف میشود. اگر قیمت هر لیتر بنزین را ۳۰۰۰ تومان بدانیم، میشود ۳۰۰ میلیون تومان که هر روز از جیب مردم برای ترافیک پرداخت میشود.
اگر این ترافیک همیشگی باشد، میشود ۹ میلیارد تومان که هر ماه بهعنوان هزینه ترافیک به ارومیه تحمیل میشود. این فعال رسانهای ادامه میدهد: علاوه بر این هزینهها، خطرات جانی و مالی ناشی از تصادفات، تاخیر خودروهای امدادی و فرسودگی خودروها نیز از دیگر پیامدهای این ترافیک هستند.
لزوم بهبود حملونقل عمومی در ارومیه
با افزایش جمعیت شهرنشینی و تراکم شهری، مشکلات ترافیک در شهرها به چشم میآید. هدررفتن زمان، آلودگی هوا، تصادفات و هزینههای مالی ناشی از ترافیک، مسائلی است که باید به آنها پرداخته شود. در شهر ارومیه نیز، بافت سنتی و شلوغی در ساعات اوج ترافیک، مشکلاتی را ایجاد کرده است.
یکی از راهکارهای مبتنی بر طراحی خط ویژه اتوبوس، کاهش زمان سفر و بهبود حملونقل عمومی است. در مطالعه موردی خیابانهای کاشانی و امینی در ارومیه، طراحی خط ویژه اتوبوسهای تندرو باعث کاهش ۲۷ درصدی طول مسیر حرکت اتوبوسها نسبت به مسیر قبلی شده است. این کاهش طول مسیر سبب کاهش آلودگی، هزینه تعمیر و نگهداری اتوبوسها و افزایش استفاده از حملونقل عمومی توسط مردم شده است
محمد نجمی یکی از شهروندان ارومیهای که کارمند بانک است به خبرنگار حرف رک گفت: یکی از دغدغههای اصلی مردم در شهر ارومیه تلفشدن وقت در ترافیک شهری است که بسیار سرسامآور شده است.
وی ادامه داد: در تمام ساعات شبانهروز و اکثر محلههای شهر با ترافیک مواجه هستیم این ترافیکها علاوه بر هدررفت زمان و انرژی، روحیه و سلامت روانی مردم را نیز تحتتأثیر قرار میدهند. اما به نظر میرسد برای حل این مشکل نیاز به همکاری و همدلی بین مسئولان و مردم وجود دارد.
نجمی تصریح کرد: ساعات تعطیلی مدارس و تعطیلی ادارات بهصورت همزمان یکی از عوامل اصلی در ایجاد ترافیک شهری است که بایستی مسئولان به این موضوع توجه ویژهای داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: در خیابان حسنی و کاشانی که با ترافیک شدید مواجه هستیم یکی از اساسیترین معضلها پارک دوبله و سه ردیفه خودروها است که رانندگان بایستی فرهنگ مناسب دراینخصوص را رعایت کنند و باعث آزار و اذیت افراد دیگر نشوند چرا که وقت هر کس ارزشمند است.
این شهروند گفت: در بسیاری از خیابانهای شهر ارومیه، امکان انجام پروژههای عمرانی مانند تعریض، ساخت پل یا چراغراهنمایی وجود ندارد؛ بنابراین مردم باید با استفاده از وسایل حملونقل عمومی مانند اتوبوس، تاکسی به کاهش ترافیک کمک کنند.
نجمی تأکید کرد: در بسیاری از مواقع مشاهده شده است که خودروی اورژانس در ترافیک شهری معطل شده است و باید توجه داشت معطل شدن خودذروبی اورژانس حتی چند دقیقه هم برای یک بیمار بسیار خطرناک است.
وی ادامه داد: خیابان امام خمینی (ره) مهمترین خیابان منطقه مرکزی شهر ارومیه است که البته در طول ساعات زیادی از روز، از جمله عصر و صبح ترافیک زیادی را در آن شاهد هستیم.
این شهروند ارومیه گفت: در شهر ارومیه توجه به قوانین راهنماییورانندگی توسط عابرین پیاده نیز بسیار ضعیف است. اصولاً خط عابر پیاده برای عبور عابرین پیاده است و عابرین پیاده نباید مجاز به عبور از هر نقطه از خیابان باشند؛ عبور از هر نقطه از خیابان باعث توقفهای متمادی در مسیرها و افزایش حوادث و ترافیک میشود.
وی ادامه داد: لزوم اعمال قانون برای عابرین پیاده جهت توجه به چراغهای راهنمایی و نقاط مشخص برای عبور و مرور از خیابان نیز حائز اهمیت است؛ چرا که عدم رعایت قوانین توسط عابرین پیاده باعث تشدید ترافیک در معابر شهری میشود.
خاطرنشان میشود افزایش مستمر تعداد خودروها باعث شده کوچکترین بینظمی و عدم رعایت قوانین، اثر مضاعفی در تشدید ترافیک داشته باشد. عدم توجه به چراغراهنمایی رانندگی، عبورازچراغقرمز، عدم رعایت حقتقدم، عدم توجه به تابلوهای پارک ممنوع، پارک بهصورت دوبله و حتی ۳ ردیفه بهصورت روزافزون بیشتر میشود و عملاً تابلوهای راهنماییورانندگی برای افراد بیمعنی شدهاند. این بیتوجهی به قوانین راهنماییورانندگی در همراهی با عدم افزایش حضور نیروهای راهنماییورانندگی و کاهش اعمال قانون باعث بیارزش شدن قوانین شدهاند.
گزارش از رقیه وکیلی
انتهای خبر/