» اجتماعی » کاهش جمعیت مهمترین بحران در آذربایجان‌غربی
اجتماعی - اخبار استان - گزارش و تحلیل

کاهش جمعیت مهمترین بحران در آذربایجان‌غربی

بهمن 25, 1402۵:۲۵ ب٫ظ 60

تمایل به نداشتن فرزند و یا تک‌فرزندی که‌ می‌توان از آن به‌عنوان یک رفتار مسری در بین جوانان امروزی یاد کرد علل متعددی دارد و نگرانی از این چالش‌ها، موجب اهتمام جدی دولت به حمایت از سیاست‌های جمعیت و افزایش فرزند شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک»، کاهش نسبت جمعیت جوان و مولد در آذربایجان‌غربی و از سوی دیگر گسترش روز افزون جمعیت سالمندی هشدار بزرگی برای پیری جمعیت است. سالمندی جمعیت عواقب متعددی به دنبال دارد که کاهش نیروی کار و تولید ناخالص داخلی و کاهش ذخایر ارزی تنها بخش کوچکی از عواقب این معضل است.

در استان ما، افزایش جمعیت جوانان با چالش‌های جدی روبروست که با سرعت بالا به سوی کاهش جمعیت پیش می‌رود. این واقعیت نه تنها از زاویه اقتصادی بلکه از جنبه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نیز موضوع مورد بررسی قرار گرفته است.

یکی از دلایل اصلی عدم فرزندآوری، ترس و نگرانی‌های مردم در مورد آینده و پیشرفت شخصی و اجتماعی خود است و این ترس ممکن است به دلیل نابرابری‌های اقتصادی، نداشتن حمایت کافی از سیستم بهداشت و درمان، عدم تامین امکانات برای تربیت کودک باشد.

برای رفع این مسائل و تشویق به فرزندآوری، نیاز به ایجاد زیرساخت‌ها و فرهنگ‌سازی مناسب است. از جمله راهکارهای مؤثر هانند پرداخت تسهیلات و حمایت‌های مالی، تشویق به مشارکت اجتماعی، تحکیم ارزش‌های خانوادگی و مقابله با عوامل اقتصادی و اجتماعی منفی اشاره کرد.

بنابراین دولت می‌تواند اقداماتی مانند افزایش مرخصی‌های زایمان، ارائه تسهیلات مالی برای خانواده‌هایی که فرزند می‌آورند، و ارائه بیمه‌های بهداشتی مناسب را به افراد فراهم کند.

اهتمام جدی دولت سیزدهم برای حمایت از افزایش فرزندآوری

توسعه زیرساخت‌های تربیت کودک، ارائه برنامه‌های آموزشی و پرورشی برای افزایش آگاهی از مسئولیت‌پذیری پدر و مادر، توسعه مراکز مراقبت از کودک و ایجاد محیط‌های سالم و امن برای رشد و تربیت کودکان از این طریق می‌تواند کمک‌کننده باشد همچنین برنامه‌های تشویقی برای خانواده‌ها و فردها به‌منظور مشارکت فعال در امور اجتماعی و فرهنگی که احساس ارتباط و تعلق به جامعه را تقویت می‌کند، می‌تواند مؤثر باشد.

ترویج ارزش‌های خانواده‌محوری از طریق رسانه‌ها، آموزش عمومی و ترویج فرهنگ سازنده خانواده می‌تواند باعث افزایش تمایل به تشکیل خانواده شود و ایجاد شرایط محیطی مناسب برای فعالیت‌های اقتصادی، ارائه فرصت‌های شغلی مناسب و بهبود سطح زندگی می‌تواند از جمله به فرزندآوری جوانان منجر شود.

بهره‌مندی از این فرصت، مستلزم مدیریت صحیح برای استفاده بهینه از امکانات بالقوه جمعیت فعال اقتصادی است و با برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، تربیتی، اقتصادی، کارآفرینی و اشتغال‌زایی برای جمعیت فعال و مولد همراه با اتخاذ سیاست‌های حمایتی و ترغیب فرزندآوری، فرهنگ‌سازی عمومی و بهداشتی انتظار می‌رود مسیر برای سازندگی، شکوفایی و بالندگی کشور فراهم شود.

اهمیت فرزندآوری و نگرانی‌ها از گسترش جمعیت سالمندی موجب شد تا رئیس جمهور تاکید کند که همه رسانه‌ها باید همت کنند تا قانون جمعیت به خوبی در جامعه انعکاس پیدا کند و مشوق‌ها برای افزایش و جوان‌سازی جمعیت به روشنی برای مردم تبیین شود.

 سقط‌جنین از عوامل کاهش نرخ جمعیت

افزایش آمار سقط‌جنین از عوامل تأثیرگذار در کاهش نرخ جمعیت است که این واقعیت تلخ که از آن به عنوان قتل خاموش یاد می‌شود، علاوه بر آنکه خلاف قوانین و مصداق جرم است، در فتاوی مراجع دینی، حرام الهی به شمار می‌آید. جنین انسان موجودی محترم به‌حساب می‌آید و دارای حرمت بوده و از حقوق قانونی حیات برخوردار است. از مهم‌ترین حقوق جنین، حق حیات و نیز برخورداری از سلامت جسمی است و هرگونه ایجاد جرح و نقص‌عضو، غیراخلاقی و غیرشرعی محسوب می‌شود.

سقط‌جنین ناایمن را یکی از علل اصلی (اما قابل‌پیشگیری) مرگ‌ومیر و عوارض مادر است که این موضوع تنها کشتن یک انسان نیست، بلکه نابودی یک نسل است.

از عوارض جسمی سقط‌جنین می‌توان به ناباروری، ازدست‌دادن رحم ناشی از خونریزی، عفونت یا پارگی و عفونت به دلیل باقی‌ماندن بقایای بارداری، اشاره کرد.

باروری و فرزندآوری و تجربه والدین شدن، یکی از اساسی‌ترین محرک‌های انسانی است و اگر تلاش برای حاملگی با شکست مواجه شود، ممکن است به یک احساس مخرب و یک واقعه تنش‌زا تبدیل شده و منجر به مختل‌شدن سلامت روان فرد شود.

از عوارض سقط‌جنین می‌توان به اُفت کیفیت زندگی و روابط زناشویی و جنسی، اختلالات عصبی، اختلالات خلقی و افسردگی اشاره کرد. همچنین کاهش عزت‌نفس، اختلالات خواب، رؤیاهای حاوی مضامین مربوط به زنده‌بودن فرزند، رؤیاهای تکراری اضطراب‌زا، هجوم ذهنی خاطرات سقط، احساس ترس، ناراحتی، سردرگمی، اضطراب و خدشه‌دار شدن رابطه با والدین در دیگر کودکان، سوءمصرف مواد، احساس مشارکت در گناه و شرمساری از انجام این امر به فاصله دو سال از انجام سقط عمدی در بانوانی که سابقه سقط عمدی را دارند، بیشتر است.

به عوارض سقط برای کودک حاصل از بارداری

باتوجه‌به اینکه برخی از بانوان در دوران بارداری برای انجام سقط القایی از برخی از داروها استفاده می‌کنند، در صورت موفق نبودن اقدام به سقط و تداوم بارداری تا زایمان، احتمال تولد کودک با معلولیت‌های جسمی و ذهنی را نباید از نظر دور داشت.

 فرهنگ فرزندآوری و ازدواج در جامعه نهادینه شود

در این راستا بارها حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی قریشی امام‌جمعه ارومیه و نماینده‌ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی در تربیون نمازجمه به فرزندآوری تأکید داشته و سقط‌جنین را حرام شمرده است.

وی با اشاره به نهادینه‌سازی فرهنگ فرزندآوری و ازدواج در جامعه، گفته است: باید موانع پیشرو برداشته شده و با فعالیت‌های فرهنگی تغییر نگرش‌ها ایجاد شود تا جوانان برای ازدواج و فرزندآوری ترغیب شوند.

وی به اهمیت آموزش‌های قبل، حین و بعد از ازدواج اشاره و عنوان کرد: نباید در مراکز مختلف با کوچک‌ترین بهانه برای سقط‌جنین مجوزهای لازم داده شود و باید در این زمینه دقت بیشتری انجام شود. فرهنگ فرزندآوری و ازدواج در جامعه نهادینه شود.

۷۰۰ خانوار متقاضی طرح جوانی جمعیت در آذربایجان‌غربی صاحب زمین شدند

سید محسن حمزه‌لو مدیرکل راه‌وشهرسازی آذربایجان‌غربی ضمن حمایت از قانون جمعیت جوانان به طرح‌های تشویقی برای فرزندآوری اشاره کرد و افزود: در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، برای این تعداد متقاضی ۳۱۰ قطعه زمین مسکونی تخصیص یافته و به منظور حمایت از خانواده و تحقق جوانی جمعیت، وزارت راه و شهرسازی مکلف بوده در سال ۱۴۰۲ یک قطعه زمین به صورت رایگان در قالب شرایط مندرج در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، به خانواده‌های دارای چهار فرزند اختصاص دهد.

وی با تاکید به اینکه ساماندهی باقی متقاضیان در حال انجام است، اظهار کرد: تمامی زمین های اعطا شده برای خانوارهای دارای بیش از سه فرزند است است.

حمزه‌لو تصریح کرد: متقاضیان دارای چهار فرزند، برای نام نویسی برای دریافت زمین رایگان به سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن مراجعه کنند.

برنامه‌های فرهنگی اثرگذارترین اقدام برای ارتقای شاخص فرزندآوری است

رضا ابراهیمی معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه در همه حوزه‌ها اقدامات مؤثر برای تسهیل ازدواج و فرزندآوری صورت گیرد، گفت: پرهیز از ازدواج و فرزندآوری بیشتر ریشه فرهنگی دارد و از این رو اقدامات فرهنگی مؤثرترین راه برای ارتقای شاخص‌ها بوده و باید بیشتر روی آن تمرکز کرد.
وی افزود: یک مدت طولانی تبلیغات بر روی موضوع «دو بچه کافی است» متمرکز شده بود و هنوز این فرهنگ در خانواده‌ها طرف‌دار دارد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه برنامه‌های فرهنگی اثرگذارترین اقدام برای ارتقای شاخص فرزندآوری است، اضافه کرد: پاک‌کردن این موضوع در اذهان مردم، مدت‌زمان زیادی لازم دارد؛ ولی فرصت خیلی کوتاه بوده و امروز پیری جمعیت به عنوان تهدید بزرگ برای کشور و جامعه مطرح است.

وی با بیان اینکه در کنار ازدواج، موضوع فرزندآوری نیز در خانواده‌ها فرهنگ‌سازی شود، ادامه داد: تولید محتوای خوبی در حوزه جوانی جمعیت نداریم و در این بخش نیاز به استمرار و اقناع‌سازی و تولید محتوا با سلیقه مخاطب داریم.

ابراهیمی با اشاره به لزوم توجه به جلوگیری از سقط‌جنین در جامعه یادآور شد: در این خصوص باید ورود جدی از سوی همه متولیان امور صورت گیرد.

وی همچنین از وقوع پدیده طلاق به عنوان یکی از عوامل ایجاد مشکل در حوزه فرزندآوری نام‌برده و گفت: افزایش مراکز مشاوره و ارائه مشاوره‌های موثر به زوجین دراین‌ارتباط در دستور کار متولیان باشد تا با تحکیم بنیان خانواده، زمینه فرزندآوری نیز بیشتر فراهم شود.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×