» اخبار استان » کاهش ضایعات محصولات کشاورزی با فرآوری صنعتی
اخبار استان - اقتصادی - تیتر یک
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارومیه تاکید کرد:

کاهش ضایعات محصولات کشاورزی با فرآوری صنعتی

مهر 30, 1403۰:۳۰ ق٫ظ 00

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارومیه گفت: با توجه به افزایش ضایعات محصولات کشاورزی و ضرورت بهره‌برداری بهینه از منابع تولید، فرآوری صنعتی به‌عنوان یک راهکار کارآمد می‌تواند به کاهش ضایعات و افزایش بهره‌وری کمک کند.

پرویز امجدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک»؛ اظهار کرد: کارخانجات تولید کنسانتره و پوره میوه به‌عنوان یک راهکار اقتصادی و کارآمد می‌توانند به کاهش ضایعات محصولات کشاورزی کمک کرده و با استفاده از مواد اولیه‌ای که ممکن است به‌عنوان ضایعات در نظر گرفته شوند، محصولات با کیفیت و استانداردی را تولید کنند.

وی تصریح کرد: این رویکرد نه‌تنها باعث کاهش ضایعات محصولات کشاورزی می‌شود، بلکه امکان بهره‌برداری بهینه از منابع موجود را فراهم کرده و به ارتقای ارزش افزوده و تقویت اقتصاد کشاورزی منطقه کمک شایانی می‌کند در عین حال، با افزایش کیفیت و ماندگاری محصولات تولیدی، صنایع غذایی نیز به سوی بازارهای داخلی و صادراتی جدید گسترش پیدا می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارومیه، در ادامه با اشاره به آغاز به کار کارخانه بارسو، از این مجموعه به عنوان یک گام مؤثر در بهبود زنجیره تولید و فرآوری محصولات کشاورزی یاد کرد و گفت: این کارخانه که در روستای قره‌آغاج واقع شده است، در خردادماه سال جاری موفق به دریافت پروانه بهره‌برداری گردید و با ظرفیت اسمی ۹ هزار تن در سال، تولید انواع کنسانتره، پوره میوه و همچنین رب گوجه فرنگی را آغاز کرد.

وی تصریح کرد: این واحد تولیدی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز فرآوری محصولات کشاورزی در شهرستان ارومیه، نقش کلیدی در افزایش اشتغال و پایداری اقتصادی کشاورزان محلی دارد احداث چنین کارخانه‌هایی زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا محصولات کشاورزی منطقه به شکل بهینه‌تر و با ارزش افزوده بیشتر به بازار عرضه شوند.

امجدی با اشاره به حجم تولید این کارخانه بیان کرد: کارخانه بارسو در حال حاضر روزانه حداقل ۲۸۰ تن سیب را از کشاورزان منطقه دریافت و پس از فرآوری، ۳۸ تن کنسانتره سیب تولید می‌کند این حجم از تولید نه‌تنها پاسخگوی نیاز داخلی است بلکه با فراهم آوردن امکان صادرات، به ارتقای جایگاه محصولات کشاورزی آذربایجان‌غربی در بازارهای جهانی کمک می‌کند.

وی افزود: این کارخانه با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین فرآوری میوه و دستگاه‌های پیشرفته، توانسته است محصولاتی با کیفیت بالا تولید کند که هم‌اکنون در حال گسترش بازارهای خود در خارج از کشور نیز هستند». این اقدام می‌تواند زمینه‌ساز افزایش درآمد کشاورزان و ارتقای صنعت کشاورزی منطقه باشد.

انتهای خبر/ م

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×