» اخبار استان » کاهش ۲۱ درصدی واردات کالا از گمرکات
اخبار استان - اقتصادی - پیشخوان
سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی:

کاهش ۲۱ درصدی واردات کالا از گمرکات

تیر 31, 1403۹:۱۹ ق٫ظ 30

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی به کاهش ۲۱ درصدی واردات کالا در مقایسه با سه‌ماهه اول سال گذشته اشاره کرد و گفت: در این بازه زمانی، بیش از ۹۵ هزار تن انواع کالا به ارزش ۲۳۷ میلیون دلار وارد کشور شده است.

صابر پرنیان در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک» از افزایش ۶۰ درصدی صادرات کالاها در گمرکات استان خبر داد و گفت: در سه‌ماهه نخست سال جاری بیش از ۷۷۶ هزار تن انواع کالاهای تولید شده در داخل کشور به کشورهای هدف صادر شده است. از نظر ارزش، این میزان نسبت به مدت‌زمان مشابه سال گذشته ۱.۶ برابر افزایش‌یافته است.

وی در ادامه افزود: طی این مدت، ۷۷۵ هزار و ۷۳۵ تن کالا به ارزش ۴۲۱ میلیون دلار صادر شده است. این ارقام نشان‌دهنده رشد ۱۵ درصدی در وزن و ۶۰ درصدی در ارزش نسبت به سال گذشته است.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی عنوان کرد: مهم‌ترین محصولات صادراتی استان شامل میوه و صیفی‌جات، صنایع‌دستی، محصولات پلی‌اتیلنی و شمش آهن هستند. کشورهای همسایه از جمله عراق و ترکیه و نیز چین، از مهم‌ترین مقاصد صادراتی این استان محسوب می‌شوند.

پرنیان همچنین به کاهش ۲۱ درصدی واردات کالا در مقایسه با سه‌ماهه اول سال گذشته اشاره کرد و گفت: در این بازه زمانی، بیش از ۹۵ هزار تن انواع کالا به ارزش ۲۳۷ میلیون دلار وارد کشور شده است.

وی افزود: آذربایجان غربی به‌عنوان یکی از مبادی مهم صادرات و واردات کشور، دارای ۹۶۷ کیلومتر مرز، ۹ گمرک و پنج پایانه مرزی است.
پرنیان خاطرنشان کرد: در کنار این دستاوردها، پرنیان به اهمیت توسعه زیرساخت‌های صادراتی و بهبود فرایندهای گمرکی برای تسهیل تجارت بین‌المللی اشاره کرد.

وی بر لزوم بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در ارتقای کیفیت و افزایش تنوع محصولات صادراتی تأکید کرد و گفت: از جمله اقدامات دیگر در این زمینه، ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای صنایع محلی و بهبود شرایط تولید و صادرات محصولات باارزش افزوده بالا است و آذربایجان غربی باتوجه‌به موقعیت جغرافیایی ویژه خود، می‌تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور ایفا کند.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×