» اخبار استان » کشت انتظاری عدس دیم در مرگور ارومیه
اخبار استان - اقتصادی - پیشخوان
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارومیه خبر داد:

کشت انتظاری عدس دیم در مرگور ارومیه

تیر 16, 1403۱۰:۵۹ ق٫ظ 40

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارومیه با اعلام کاشت بیش از ۴ هکتار عدس دیم انتظاری در دهستان مرگور گفت: باتوجه‌به رعایت تناوب در دیمزارها، حفظ رطوبت خاک، افزایش عملکرد در واحد سطح و افزایش ماده آلی خاک‌ها کشت انتظاری عدس و نخود دیم انتظاری بسیار مهم است.

پرویز امجدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک»اظهار کرد: برای اولین بار بیش از 4 هکتار عدس دیم انتظاری با استفاده از دستگاه کشت مستقیم در دهستان مرگور کاشته شده است.

وی افزود: رعایت تناوب در دیمزارها، حفظ رطوبت خاک، افزایش عملکرد در واحد سطح و افزایش ماده آلی خاک‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و کشت انتظاری عدس و نخود دیم انتظاری در این راستا بسیار مهم تلقی می‌شود. این اقدامات می‌توانند به بهبود کیفیت و بازدهی زمین‌های کشاورزی کمک شایانی کنند.

پرویز امجدی افزود: کشت انتظاری عدس دیم با دستگاه کشت مستقیم علاوه بر داشتن مزایای کشت مکانیزه مانند رعایت تراکم مطلوب در واحد سطح، رعایت عمق مناسب کشت و استفاده بهینه از نهاده‌ها، باعث ایجاد مزارع یکنواخت و حفظ رطوبت خاک نیز می‌شود. این روش‌ها به افزایش محصول سال آینده و کنترل آفات و بیماری‌های غلات کمک می‌کنند. به علاوه، استفاده از دستگاه‌های مدرن در کشت می‌تواند بهره‌وری را افزایش داده و زمان و هزینه‌ها را کاهش دهد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارومیه تصریح کرد: کشاورزان و دیم کاران منطقه به دلیل آشنایی کم با این روش‌های کشت و مزایای آن، چندان راغب به استفاده از آنها نیستند و معمولاً در فصل بهار به صورت دستپاش و سنتی می‌کارند. وی تأکید کرد که برای ترویج این روش‌های مدرن، نیاز به اقدامات آموزشی و ترویجی بیشتر است تا دیم‌کاران با فواید این روش‌ها آشنا شوند و بتوانند بهره‌وری خود را افزایش دهند. به این منظور، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ارائه مشاوره‌های فنی به کشاورزان می‌تواند مؤثر باشد.

وی یادآورشد: همکاری با مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها برای توسعه و بهینه‌سازی روش‌های کشت دیم و همچنین تأمین تجهیزات مورد نیاز برای کشاورزان می‌تواند به افزایش استقبال از این روش‌ها کمک کند. ایجاد تسهیلات مالی و وام‌های کم‌بهره برای کشاورزان جهت خرید دستگاه‌های کشت مستقیم و فناوری‌های نوین نیز می‌تواند در این مسیر مفید واقع شود. این اقدامات نه تنها به افزایش تولید و کیفیت محصولات کمک می‌کنند بلکه موجب پایداری و حفظ منابع طبیعی نیز خواهند شد.

انتهی خبر/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×