» اقتصادی » کشت چغندر در ۳۲۰۰ هکتار از اراضی میاندوآب
اقتصادی - میاندوآب
مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب خبر داد:

کشت چغندر در ۳۲۰۰ هکتار از اراضی میاندوآب

اسفند 26, 1402۱۱:۰۸ ق٫ظ 70

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: امسال سطح ابلاغی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی برای کشت چغندرقند در این شهرستان در حدود ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک»، رضا مقدم امروز در جلسه کمیته فنی برنامه‌ریزی و هماهنگی کشت محصول چغندرقند در سال زراعی جدید، گفت: چغندرقند یکی از زراعت‌های قدیمی و محصولات زراعی عمده در شهرستان میاندوآب محسوب می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب افزود: سال زراعی گذشته، ۴ هزار و ۱۸۴ هکتار از اراضی زراعی این شهرستان به کشت محصول چغندرقند اختصاص‌یافته بود و بیش از ۲۵۱ هزار تن چغندرقند از اراضی زیر کشت این محصول در شهرستان برداشت شد.

وی افزود: امسال نیز سطح ابلاغی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی برای کشت این محصول در شهرستان میاندوآب در حدود ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار است.

مقدم تصریح کرد: استفاده از ماشین‌آلات مدرن در کشت به‌ویژه دقیق کار چغندرقند و تغییر آرایش کشت موردتوجه و پیگیری بوده که سال زراعی گذشته در سطح ۵۶۷ هکتار از اراضی زیر کشت این محصول اجرایی شده است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب هم چنین با بیان اینکه در راستای کاهش مصرف آب در تولید محصول چغندرقند، ترویج استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری به‌ویژه استفاده از نوار آبیاری تیپ را در دستور کار قرار داده‌ایم، اظهار کرد: در همین راستا سال زراعی گذشته یک هزار و ۴۲۰ هکتار از اراضی زیر کشت این محصول به سیستم آبیاری بارانی و ۳۰ هکتار نیز به نوار آبیاری تیپ مجهز شد.

وی با قدردانی از مدیریت کارخانه قند میاندوآب در پرداخت کامل مطالبات چغندرکاران، افزود: خواستار تأمین ۵۰ درصد از نوار آبیاری تیپ موردنیاز در مزارع چغندرقند این شهرستان توسط کارخانه میاندوآب، به استناد دستورالعمل ابلاغی کمیته چغندرکاران استان هستیم.

مقدم گفت: تسریع در خصوص ارائه فهرست چغندرکاران طرف قرارداد با کارخانه قند این شهرستان جهت ثبت داده‌های آماری در سامانه جامع پهنه‌بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی و تأمین به‌موقع کودهای شیمیایی موردنیاز کشت این محصول، توسعه و ترویج بیمه محصولات کشاورزی به‌ویژه در محصول چغندرقند، رعایت اصول به‌نژادی و به زراعی به‌ویژه استفاده از بذور مقاوم به آفات و بیماری‌ها به‌ویژه نماتد، رایزومانیا و رایزوکتونیا، رعایت تاریخ کشت، تغذیه اصولی محصول و تنظیم PH خاک مزارع، برگزاری دوره‌های آموزشی ترویجی در خصوص معرفی آرایش کشت و توسعه سیستم‌های نوین آبیاری در زراعت این محصول از دیگر موضوعاتی است که باید موردتوجه قرار گیرد.

هم چنین در این جلسه نمایندگان کارخانه قند میاندوآب، مرکز تحقیقات کشاورزی، دبیرخانه کشاورز و مراکز جهاد کشاورزی این شهرستان نیز ضمن ارائه گزارش از آخرین وضعیت؛ به بیان نظرات و پیشنهادهای خود در راستای افزایش عملکرد محصول چغندرقند پرداختند.

 انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×