» اخبار استان » کشت کلزا، تضمینی برای بهبود کیفیت خاک
اخبار استان - اقتصادی - پیشخوان
رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی خبر کرد:

کشت کلزا، تضمینی برای بهبود کیفیت خاک

مرداد 21, 1403۹:۱۳ ق٫ظ 20

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: کشت کلزا نه تنها به افزایش تولید محصولات کشاورزی کمک می‌کند، بلکه با تقویت مواد آلی و افزایش حاصلخیزی خاک تضمینی برای بهبود کیفیت خاک و پایداری آن در بلندمدت به شمار می‌آید.

خسرو شهبازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک» کاشت کلزا را گامی موثر در افزایش تولید و بهبود کیفیت خاک دانست و اظهار کرد: کلزا به عنوان یکی از محصولات استراتژیک، معمولا در تناوب بعد از غلات پاییزه قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت بقایای محصول قبلی، اظهار داشت: ضروری است پس از برداشت گندم، نسبت به خارج کردن کاه و کلش از مزرعه اقدام شود که این اقدام به همراه دیسک سنگین و مصرف ۵۰ کیلوگرم اوره، شرایط را برای پوسیدن بقایای باقی‌مانده و آماده‌سازی بستر مناسب برای کاشت کلزا فراهم می‌کند.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی افزود: خروج بقایا به دلیل نبود فرصت کافی برای پوسیدگی جلوگیری از مزاحمت در کشت محصول جدید و اطمینان از جذب آب کافی برای سبز شدن محصول از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی تصریح کرد: به دلیل ریز بودن بذر و ضعف گیاهچه کلزا در اوایل رشد تهیه بستر مناسب برای بذر ضروری است و در صورتی که عملیات پس از برداشت انجام نشده باشد سه هفته قبل از کاشت محصول دیسک سنگین و آبیاری باید انجام شود.

شهبازی همچنین به ضرورت کشت کلزا اشاره کرد و گفت: کاشت کلزا یکی از راه‌های موثر در کنترل بیماری پاخوره است و ترشحات ریشه کلزا به طور موثری عامل بیماری پاخوره را از بین می‌برد، به طوری که خسارت این بیماری تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

وی عنوان کرد: همچنین، کشت اصولی کلزا می‌تواند کنترل علف‌های هرز باریک‌برگ مانند یولاف وحشی و جودره را بهبود بخشد.

شهبازی با تاکید بر نقش کلزا در افزایش مواد آلی خاک افزود: برگ‌های کلزا که دارای بافت اسفنجی هستند در طول فصل رشد به راحتی تجزیه شده و باعث افزایش مواد آلی خاک می‌شوند همچنین نفوذ عمقی ریشه کلزا به عنوان یک پمپ زیستی عمل کرده و مواد غذایی را از عمق خاک به سطح می‌آورد که این امر باعث افزایش حاصلخیزی خاک می‌شود.

وی در پایان اظهار داشت: کشت کلزا علاوه بر افزایش تولید محصول، مصرف کمتر بذر و ارزش اقتصادی مناسب، نقش مهمی در بهبود کیفیت خاک و کنترل بیماری‌ها دارد.

انتهای خبر/م

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×