» اجتماعی » کلاف سردرگمی به نام لایروبی رودخانه زنگمار پلدشت
لایروبی رودخانه زنگمار پلدشت
اجتماعی - پلدشت - گزارش و تحلیل

کلاف سردرگمی به نام لایروبی رودخانه زنگمار پلدشت

دی 26, 1402۰:۰۵ ق٫ظ 70

رودخانه زنگمار پلدشت به‌جای آن‌که یک جاذبه شهرستانی باشد تبدیل به محلی برای فاضلاب شهری و زباله‌ها شده است.

به گزارش پایگاه تحلیل خبری (حرف رک) به نقل از  آراز سسی، رودخانه زنگمار یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری در پلدشت است و از طرفی مسیر مورد انتخاب اکثر مردم شهرستان و بسیاری از مسافران به‌خصوص اتباع خارجی محسوب می‌شود؛ اما شرایط نامناسب این رودخانه از نظر فراهم‌نکردن چشم‌انداز زیبا و از طرفی بوی تعفن فاضلاب در آن موجب آزردگی بسیاری از مسافران و حتی مردم منطقه شده است.

این رودخانه به‌جای آنکه یک جاذبه شهرستانی باشد تبدیل به محلی برای فاضلاب شهری و زباله‌ها شده است.

رعایت بهداشت و نظافت یکی از ابتدایی‌ترین نیازهای انسان برای داشتن یک زندگی سالم، آسوده و مرفه است و حداقل چیزی که از منظره یک شهر انتظار می‌رود همین موضوع پاکیزگی و بهداشت شهری است که علاوه بر اینکه یک نیاز ابتدایی است یک لزوم پر ارزش و گران‌بها نیز است، زیرا مستقیماً با سلامتی و بهداشت مردم در ارتباط است.

آلودگی آب، هوا و زمین تأثیر مستقیمی با جان مردم دارد و مقابله با آن از اهمیت ویژه برخوردار بوده و بر همه واجب است در این زمینه تلاش کند.

ریخته‌شدن فاضلاب شهری به داخل رودخانه زنگمار و عدم لایروبی و بسترسازی مناسب باعث ایجاد مانداب و بستری مناسب برای رشد انواع باکتری‌ها و ایجاد بوی نامطبوع در فضای شهری شده است.

بوی تعفن خواب را از چشمان مردم منطقه گرفته است

رضا یکی از شهروندان پلدشتی دراین‌خصوص گفت: همسر من چند روزی است که به‌خاطر بوی تعفن ناشی از این رودخانه در بیمارستان بستری است.

وحید در ادامه سخنان همشهری خود اظهار کرد: بوی تعفن خواب را از چشمان مردم منطقه و ساکنین نزدیک این رودخانه گرفته است.

میثم در ادامه افزود: این رودخانه تبدیل به بیشه‌زار شده است و محلی برای حضور و تجمع معتادان است.

  عملیات لایروبی رودخانه زنگمار پلدشت آغاز شد

سید تقی حسن‌زاده در گفتگو با خبرنگار آراز سسی در ۱۵ مرداد با اشاره به آغاز لایروبی رودخانه زنگمار پلدشت توسط شهرداری گفت: لایروبی رودخانه زنگمار پلدشت در راستای رفاه شهروندان آغاز شد.

وی تصریح کرد: طی جلسه‌ای که با حضور رئیس حوزه قضایی پلدشت و مسئولان امر برگزار شد مقرر شد متولیان امر از قبیل امور آب شهرستان و شهرداری پلدشت با تجهیزات خود نسبت به لایروبی رودخانه زنگمار اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه طول رودخانه زنگمار پلدشت در داخل شهر دو کیلومتر و ۲۰۰ متر است، اظهار کرد: ریختن فاضلاب شهری به رودخانه زنگمار مشکل اصلی این رودخانه است و برای حل آن باید طرح فاضلاب شهری در آن اجرا شود.

شهردار پلدشت افزود: عملیات لایروبی رودخانه زنگمار پلدشت تا یک ماه آینده به اتمام می‌رسد.

 توقف عملیات بعد از چند روز لایروبی

بعد از چند روز لایروبی، عملیات به‌خاطر عدم همکاری اداره امور آب متوقف شد که با پیگیری‌های صورت‌گرفته توسط مسئولان مربوطه و دخیل در این موضوع، دستگاه بیل بازو بلند به پلدشت منتقل شد؛ ولی بعد از چند روز درحالی‌که هیچ اقدام مثبتی صورت نگرفته دستگاه به مکان دیگری منتقل شد.

انتقال این دستگاه بیل مکانیکی که نتیجه‌ای را در بر نداشت منجر به نارضایتی گسترده در بین مردم شد که در ادامه برخی از دستگاه‌های ذی‌ربط اقدام به صدور جوابیه کردند که ذیل به آن پرداخته شده است؛

 جوابیه اداره امور آب پلدشت در خصوص لایروبی رودخانه زنگمار 

اولاً نظر به سند راهبرد ملی مدیریت بحران کشور، برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح، موضوع ابلاغیه شماره ۱۷۶۲۳۸ مورخ ۲۱/۱۰/۱۴۰۰ دبیر  شورای‌عالی مدیریت بحران، ساماندهی و لایروبی مراکز جمعیتی شهری و روستایی به وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) به‌عنوان دستگاه مسئول محول شده است.

علی‌رغم وظیفه ذاتی شهرداری در لایروبی و ساماندهی رودخانه‌ها و مجاری آبی داخل شهر طی سالیان گذشته نیز هیچ‌گونه اقدام مؤثری اعم از تعبیه سطل زباله در حاشیه رودخانه و یا جلوگیری از ورود نخاله و زباله‌های شهری به رودخانه مذکور صورت نگرفته و قبلاً نیز این امور در سال ۱۴۰۰ در جهت مساعدت و با بهره‌گیری از پیمانکار و پرداخت هزینه، نسبت به لایروبی و بازگشایی رودخانه اقدامات لازم را صورت داده است و علی‌رغم اینکه تنظیف رودخانه جز وظایف این مدیریت نمی‌باشد شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی جهت مساعدت و همکاری با شهرداری نسبت اعزام بیل میکانیکی بازو بلند جهت تنظیف رودخانه زنگمار اعزام و بیل مکانیکی مذکور نیز مدت ۱۳ روز در آن محل مستقر بود که هیچ‌گونه همکاری از ناحیه شهرداری برای انجام عملیات فوق‌الذکر و تأمین ماشین‌آلات موردنیاز برای تسریع عملیات صورت نپذیرفت.

به استحضار می‌رساند مطابق ماده ۴۶ قانون توزیع عادلانه آب آلوده ساختن آب ممنوع بوده و مسئولیت پیشگیری، ممانعت و جلوگیری از آلودگی منابع آب به سازمان حفاظت محیط‌زیست محول شده است؛ لذا در مانحن‌فیه نیاز به لایروبی رودخانه مذکور ناشی از دفع غیربهداشتی زباله و هدایت پساب‌ها و فاضلاب‌های شهری است که وظیفه “تنظیف و نگاهداری و تسطیح معابر و انهار عمومی و مجاری آب‌ها و اتخاذ تدابیر مؤثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیل ” به‌موجب بندهای ۲ و ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری (مصوب سال ۱۳۳۴ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن) و مواد ۱ و ۸ قانون پیشگیری و مبارزه با خطرات سیل (مصوب سال ۱۳۴۸) بر عهده شهرداری است وظایف قانونی لایروبی مجاری آبی در محدود شهرها و روستا جز وظایف قانونی شهرداری‌ها و دهیاری بوده که نامه اخیر معاون ریاست‌جمهوری مبنی بر آیین‌نامه اجرایی قانون بودجه مصوبه هیئت وزیران به شماره ۷۲۱۳۶ / ت ۵۸۸۳۵ نیز هر گونه تأمین اعتبارات لازم را بر عهده شهرداری‌ها قرار داده است.

با توجه استناد شهرداری به ابلاغیه‌های در خصوص تکلیف وزارت نیرو برای لایروبی و اجرای طرح‌های ساماندهی رودخانه‌ها در داخل شهرها باتوجه‌به رأی اخیر دیوان عدالت اداری است که مراتب اعتراض به رأی صادره از طریق وزارت نیرو انجام‌گرفته و در حال پیگیری است؛ بدیهی است هیچ‌گونه ابلاغی از سوی سازمان متبوعه در خصوص تکلیف سازمان آب در خصوص اجرای طرح‌های سازماندهی مجاری آبی در داخل شهر تابه‌حال صورت نگرفته شده است و همچنین بوی نامطبوع رودخانه زنگمار ناشی از تخلیه فاضلاب، پساب‌ها و پسماندهای شهری و تخلیه نخاله‌های ساختمانی به رودخانه است که تنظیف رودخانه در داخل محدوده شهری و مراکز مسکونی جز و وظایف این شرکت نمی‌باشد.

جوابیه شهرداری پلدشت

شهرداری پلدشت بر اساس قانون و رأی دیوان عدالت اداری به وظایف قانونی خود اقدام کرده و در جریان اخیر آوردن بیل بازو بلند که توسط سازمان آب منطقه‌ای وارد شهر شده بود، شهرداری به‌خاطر رفاه مردم و شهر ایاب‌وذهاب راننده را برعهده گرفت و ماشین‌آلات خود را برای لایروبی خارج از محدوده شهر در اختیار اداره امور آب قرار داده بود؛ ولی متأسفانه علی‌رغم همکاری بیل بازو بلند از شهر دوباره خارج شد.

 حل مشکل نیازمند اقدامات جهادی است

علی محمدزادگان خوئی در گفتگو با خبرنگار آراز سسی در خصوص پیگیری مطالبات مردمی با محوریت لایروبی رودخانه زنگمار و عدم عمل به وظیفه ذاتی برخی از ادارات متولی گفت: وضعیت رودخانه زنگمار پلدشت تأسف‌بار است و در خور شهروندان پلدشتی نیست.

وی با اشاره به بارش‌های اخیر در سطح منطقه تصریح کرد: وضعیت این رودخانه به نحوی است که اگر خدایی نکرده سیل جاری شود منجر به ایجاد فاجعه انسانی می‌شود.

وی اظهار کرد: دستگاه‌های متولی باید به وظایف خود عمل کرده و امورات را با تعامل و هماهنگی پیش ببرند.

رئیس حوزه قضایی پلدشت افزود: امورات نیازمند اقدامات جهادی و شبانه‌روزی است.

محمدزادگان خوئی در خصوص دستگاه بیل مکانیکی بازو بلند گفت: به‌محض اطلاع از انتقال دستگاه بیل مکانیکی بازو بلند با مسئولان استانی رایزنی صورت گرفت و شرایط برای مدیران عامل ادارات متولی تبیین شد.

رئیس حوزه قضایی پلدشت با اشاره به موافقت و مساعدت مدیران کل استانی در خصوص مطالبه مردمی افزود: دستگاه بیل مکانیکی بازو بلند در محدوده شهرستان پلدشت مشغول به کار است و اختلافات موجود حل شده و طی روزهای آتی عملیات لایروبی آغاز می‌شود.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×