» اقتصادی » گاز مایع در مهاباد گران شد
اقتصادی - گزارش و تحلیل - مهاباد
از یارانه تا سودجویی؛

گاز مایع در مهاباد گران شد

دی 11, 1402۰:۰۵ ق٫ظ زمان مطالعه: 1 70

مشکل گرانی گاز مایع در مهاباد باعث نارضایتی مردم این شهرستان شده است برخی از فروشندگان بدون مجوز و با قیمت‌های نجومی گاز مایع را به مردم عرضه می‌کنند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری «حرف رک» به نقل از پایگاه خبری هالان-۲۴؛ در چند هفته اخیر، قیمت‌های گاز مایع در مهاباد به شدت افزایش یافته است. این موضوع باعث شده است که مردم این شهرستان با مشکلات زیادی در تأمین این محصول مواجه شوند و برخی از فروشندگان گاز مایع، بدون داشتن هیچ‌گونه پروانه‌ و مجوز قانونی، گاز مایع را با قیمت‌های نجومی به مردم عرضه می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، حجم پنج کیلویی گاز پیک‌نیک با قیمت‌های ۷۰ هزار، ۹۰ هزار و ۱۲۰ هزار تومان در بازار یافت می‌شود.

خبرنگار هالان-۲۴ با چند نفر از شهروندان مهاباد گفتگو کرده و نظرات آن‌ها را درباره این مشکل جمع‌آوری کرده است. برخی از آن‌ها گفته‌اند که قیمت‌ها در حالت نوسان است و بستگی به منطقه و فروشنده دارد و افرادی سودجو بدون هیچ‌گونه پروانه‌ و مجوز قانونی در حال ارائه خدمات هستند بیشتر کسانی که گاز مایع می‌فروشند به‌طور آزاد عرضه می‌کند و قیمت گاز مایع به‌روش آزاد «پیک‌نیک پنج کیلویی» را با ۱۲۰ هزار تومان به مردم شهر عرضه می‌کنند.

مردم نگران گران‌تر شدن گاز مایع هستند

 رحیم برجاس یکی از شهروندان مهابادی که ساکن خیابان هواشناسی است در گفتگو با خبرنگار هالان-۲۴ اظهار کرد: دو هفته قبل قصد داشتم گاز پیک‌نیک پنج کیلویی که در خیلی پرمصرف است را رو پر کنم، وقتی قیمت گاز مایع را پرسیدم فروشنده گفت هزینه پر کردن هر پیک‌نیک ۱۲۰ هزار تومان است بنده کلاً از این کار منصرف شدم.

وی در ادامه افزود: به چندین منطقه مراجعه کردم، از جمله باغ شایگان، خیابان دانشگاه، زمین‌های شهرداری و ملاجامی، قیمت‌ها متفاوت و در حالت نوسان بود و از ۷۰ هزار تومان شروع شده و در آخر به ۱۲۰ هزار تومان رسید با این حال، من با قیمت ۷۰ هزار تومان پیک‌نیک‌ها را پر کردم.

یکی دیگر از شهروندان مهاباد در گفتگو با خبرنگار هالان-۲۴ اظهار کرد: ما هر دو هفته یک‌بار از روستای بفروان به شهر می‌آییم تا کپسول گاز و دو پیک‌نیک پنج کیلویی برای مصرف شخصی خودمان را تأمین کنیم. قیمت‌ها به‌طور قابل‌توجهی افزایش‌یافته است قبلاً با هفت هزار تومان می‌توانستم یک پیک‌نیک را پر کنم، اما اکنون باید بالغ بر ۸۰ هزار تومان هزینه کنم تا یک پیک‌نیک را در اختیار داشته باشم. علاوه بر این، نصف حجم آن به هوا و آب تقطیر شده است.

 محمود تیردادی در گفتگو با خبرنگار اظهارکرد: بر اساس اطلاعیه‌ای که توسط مدیر بازرگانی شرکت ملی پالایشگاه منتشر شده است، از اول دی‌ماه ۱۴۰۲، خدمات و توزیع گاز به دو روش انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: طبق مصوبه اعلام شده روش اول گاز یارانه‌ای خواهد بود که با قیمت ۲۷ هزار ۹۰۰ تومان برای مشتریان که در روستا زندگی می‌کنند و فاقد گاز شهری هستند از طریق کارت‌بانکی خود سرپرست تغذیه می‌شود.

تیردادی در ادامه افزود: توزیع‌کنندگان گاز مایع، برای مشتریانی که نیازمند این محصول هستند، قادر خواهند بود آن را با قیمت ۳۰ هزار و ۶۹۰ تومان (که ۱۰ درصد بالاتر از قیمت اعلام شده است) به هر مقداری که نیاز دارند، تأمین کنند.

رئیس شرکت ملی فرآورده‌های نفتی ناحیه مهاباد بیان کرد: در آذرماه قیمت گاز مایع با نوسانات بسیار زیاد روبرو شد دلیل اصلی این نوسانات اطلاعیه انجمن صنفی گاز مایع کل کشور بود که در عرض یک ماه چهار مورد اطلاعیه انتشار داد که در هر مورد قیمت‌های متفاوتی ابلاغ شده بود.

تیردادی خاطرنشان کرد: در آذرماه قبل از ساماندهی، چندین مورد افزایش قیمت گاز مایع در محدوده شهر و داخل شهر مشاهده و گزارش شده بود به‌عنوان‌مثال، کپسول سیلندر گاز با ظرفیت ۱۱ کیلوگرم با قیمت ۳۱۴ هزار تومان در دسترس بود. اما بر اساس مصوبه اعلام شده، از اول دی‌ماه، قیمت‌های گاز مایع به‌صورت رسمی تثبیت شده است.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×