» اجتماعی » گامی به‌سوی شهری انسان‌محور
اجتماعی - اخبار استان - گزارش و تحلیل
پیاده‌راه‌سازی هسته مرکزی شهرستان خوی؛

گامی به‌سوی شهری انسان‌محور

مرداد 6, 1403۰:۱۵ ق٫ظ 20

پیاده‌راه شدن هسته مرکزی خوی به سود اقتصاد شهر است؛ زیرا در آن صورت حجم مراجعات مردم بالاتر می‌رود و حتی کسب‌ و کار آنجا تا سه برابر رونق پیدا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک»، پیاده‌راه‌ها قسمتی از فضاهای شهری هستند که به دلایل ویژه، عمدتاً به‌خاطر دارا بودن برخی پتانسیل‌های خاص و در تمام یا بخشی از ساعات شبانه‌روز کاملاً بر روی حرکت سواره بسته شده و به طور کامل به حرکت عابران پیاده اختصاص می‌یابند.

همچنین تقریباً تمامی صاحب‌نظران به طور مشترک بر این نکته اتفاق‌نظر دارند که جنبه اجتماعی ایجاد و توسعه پیاده‌راه‌ها بسیار مهم بوده، آن‌چنان‌که می‌­توان فلسفه وجودی این فضاهای شهری پیاده‌مدار را نه صرفاً عملکردهای فیزیکی و ارتباطی، تثبیت و تقویت برخی کاربری‌ها و مسائل اقتصادی بلکه گسترش ارتباطات و تعاملات اجتماعی – فرهنگی و ایجاد مقیاس انسانی در عرصه عمومی دانست.

با وجود گذشت چندین دهه از جنبش پیاده گستری در سایر کشورها، طراحی مسیرهای پیاده با عنوان پیاده‌سازی محورهای تاریخی هنوز مبحثی نو در کشور ما به شمار می­‌آید و البته که این طرح در شهرهای بزرگ کشور اجرا و موفق بوده است که بدین صورت فاز اول این طرح که قبلاً انجام شده بود طرح موفقی بود و شهرداری برای حفظ بافت تاریخی میدان مرکزی شهر مجدداً فاز دوم آن را به‌ قصد اجرا تصویب کرد که در این‌ بین نگرانی‌های رکود اقتصادی و عدم سهولت خرید و فروش مشتریان در میدان مرکزی برای کسبه را به وجود آورد.

البته طبق تحقیقاتی که صورت‌گرفته و همچنین تجربه‌ای که وجود دارد این نگرانی بی‌مورد است چرا که پیاده‌راه شدن هسته مرکزی شهر به سود اقتصاد شهر است؛ زیرا در آن صورت حجم مراجعات مردم بالاتر می‌رود و حتی کسب‌ و کار آنجا تا سه برابر رونق پیدا می‌کند.

شهروندان خوئی همه می‌دانند بافت هسته مرکزی شهرستان به‌عنوان هویت فرهنگی – تاریخی شهرمان بوده و حیف است از این خیابان به‌عنوان فضای ترافیکی استفاده شود.

پیاده‌راه هسته مرکزی خوی، فرش قرمز مسافران و گردشگران خواهد بود

حسن نصرالله‌پور شهردار خوی در خصوص پیاده‌راه‌سازی هسته مرکزی شهر گفت: در راستای زیباسازی، احیای بافت تاریخی و ایجاد زیست شبانه، هسته مرکزی شهر با همراهی مردم و کسبه به سنگ‌فرش تبدیل خواهد شد.

وی افزود: با حمایت‌های همه‌جانبه که از سوی شورای اسلامی شهر انجام شده امروز به همت مجموعه مدیریت شهری، در این شهر گام‌های بلندی برای آبادانی و توسعه برداشته شده است.

نصرالله‌پور با اشاره به اجرای طرح سنگ‌فرش هسته مرکزی شهر عنوان کرد: با اجرای این طرح شاهد زیبایی خاص با المان‌ها و نورپردازی ویژه همراه با احیای تاریخ چندصدساله مرکز شهر خوی خواهیم بود.

وی از اهداف این پروژه گفت و افزود: یکی از سیاست‌های اصلی شورای اسلامی شهر و مجموعه مدیریت شهری، جذب گردشگر و مسافر و نیز جذب مسافران بین‌المللی که روزانه به‌صورت میانگین ۵ هزار نفر از مرز رازی تردد می‌کنند، به داخل شهر بافرهنگ و تاریخی خوی است.

شهردار خوی با بیان اینکه این پروژه با پیوست اقتصادی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی طراحی و تصویب شده است، اضافه کرد: اجرای پروژه سنگ‌فرش هسته مرکزی علاوه بر جذب گردشگران بین‌المللی و مسافران مختلف از جای‌جای ایران، تأثیر بسزایی در افزایش خریدوفروش در بازار تاریخی و کسبه چهار خیابان مرکزی شهر خوی خواهد داشت.

نصرالله‌پور تشریح کرد: پیاده‌راه‌سازی هسته مرکزی شهر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌های شهری در سال‌های اخیر، به‌سرعت در حال انجام و پیگیری است. این طرح که باهدف بهبود کیفیت زندگی شهروندان، کاهش آلودگی هوا و ترافیک، احیای بافت تاریخی و افزایش جذابیت شهری اجرا می‌شود، تحولات چشمگیری را در چهره شهرستان ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: هسته مرکزی شهر به‌عنوان محل تجمع بازار اصلی و سنتی شهرستان خوی با داشتن چندین بنای تاریخی و همچنین بازار تاریخی خوی همواره از ترافیک رنج‌برده و یکی از طرح‌هایی که برای حل این مشکل مطرح شده پیاده‌راه کردن آن است تا مردم‌به‌دور از مزاحمت ترافیک از قدم‌زدن و خریدکردن لذت ببرند.

پیاده‌راه‌سازی دغدغه و مطالبی اصلی کسبه در خوی است

حمیدرضا عمرانی رئیس شورای اسلامی شهرستان خوی از مزایای پیاده‌راه‌سازی مطالبی بیان و گفت: کاهش آلودگی هوا و صدا، افزایش ایمنی عابران پیاده، احیای بافت تاریخی و فرهنگی، تقویت اقتصاد محلی، ترویج سبک زندگی سالم، تغییر عادات رفتاری شهروندان، تأمین امنیت و نیز تأمین پارکینگ کافی در اطراف پیاده‌راه‌ها برای خودروهای خدماتی و ساکنان منطقه از مهم‌ترین مزایای ایجاد پیاده‌راه است.

وی با اشاره به دغدغه و نگرانی کسبه میدان مرکزی شهر از پیاده‌راه‌سازی تصریح کرد: برای رفع چالش‌ها و نگرانی‌های کسبه محترم، شهرداری‌ها باید با همکاری شهروندان و سایر نهادهای مرتبط، برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام دهند، این برنامه‌ریزی‌ها شامل آموزش شهروندان، ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای عابران پیاده و دوچرخه‌سواران، تأمین روشنایی کافی و نصب دوربین‌های مداربسته است.

عمرانی ادامه داد: پیاده‌راه‌سازی هسته مرکزی شهر، یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است که می‌تواند منجر به بهبود کیفیت زندگی شهروندان و توسعه پایدار شهر و همچنین حفظ بافت تاریخی آن منطقه شود.

رئیس شورای اسلامی شهرستان خوی با بیان اینکه در واقع در سنت شهرسازی رایج، برنامه‌ریزی برای ماشین، همواره مقدم بر برنامه‌ریزی برای انسان بوده است تشریح کرد: پیاده‌راه‌ها به‌عنوان بخشی از فضاهای شهری، عرصه‌ای را برای وقوع رویدادهای اجتماعی، سیاسی، ایجاد خاطره و بیان احساسات جمعی به وجود می‌آورند حضور و حرکت پیاده در فضاهای شهری، امروزه با واردشدن اتومبیل کم‌رنگ شده و احیای آن از این نظر حائز اهمیت است که باعث افزایش ارتباطات و برخوردهای اجتماعی از یک سو و موجب احیای شهر و فضای شهری از سوی دیگر است.

وی افزود: شهروندان پیاده‌راه‌ها را به­خاطر امنیت و آرامش فضاهای آن و برقراری تعاملات اجتماعی و گذران اوقات فراغت و عدم وجود خودرو و آلودگی دوست دارند و به‌علاوه محدوده‌های پیاده بر خلاف بسیاری دیگر از فضاهای گذران اوقات فراغت دارای کارکردهای تفریحی متنوع و گوناگونی هستند که می­تواند مردم را با هر سن و جنسی به خود جذب نماید.

بافت تاریخی شهر خوی با پیاده‌راه‌سازی باید حفظ شود

حمید مقدم یکی از کسبه دغدغه‌مند و نگران طرح پیاده‌راه‌سازی گفت: پیاده‌راه‌سازی هسته مرکزی شهر به نظر من و همکارانم در کسب درآمد و سهولت دسترسی شهروندان به بازار مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد و احتمال این وجود دارد که شهروندان به‌صورت پیاده نتوانند برای خرید اقدام کنند که بدین صورت برای ما ضرر مالی خواهد داشت.

وی افزود: با تعدادی از همکاران به‌صورت اعتراض در محل جلسه شهرداری خوی برای تصویب طرح پیاده‌راه‌سازی حضور یافتیم که شهردار از مزایای ایجاد آن مطالبی را بیان کرد و تا حدودی از نگرانی‌های ما کسبه کاسته شد.

این کسبه خوئی یادآور شد: هسته مرکزی شهر دارای بافت تاریخی است و نیازمند حفاظت و ایجاد طرح‌هایی که این بافت را از هر گونه آسیب حفظ کند و همچنین زمینه‌های ارتباط شهروندان با هم را فراهم کند که قبلاً در فاز اول پیاده‌راه‌سازی ابتدای خیابان انقلاب مزایای این طرح را مشاهده کردیم.

مقدم ادامه داد: پیاده‌راه‌سازی ابتدای خیابان انقلاب در هسته مرکزی شهر حسن‌های زیادی دارد؛ اما یک مساحت کوچک‌تری را شامل می‌شود که به حمل‌ونقل خودرویی و حضور راحت شهروندان در بازار مانعی را ایجاد نمی‌کند؛ اما اگر مساحت زیاد شود قطعاً ما شاهد کمترشدن مراجعه‌های شهروندی در بازار برای خرید خواهیم بود که شهردار آن را رد می‌کند و می‌گوید رونق اقتصادی را فراهم خواهد کرد.

وی گفت: با اینکه بسیاری از اماکن هسته مرکزی شهر ارزش تاریخی دارند؛ اما برای کاهش بار ترافیکی سال‌هاست برنامه‌های مختلفی طراحی و اجرای آن با مشکل مواجه شده است که این برنامه‌ها نتوانسته مشکل ترافیک سنگین این هسته را حل کند، حال شاید با پیاده‌راه شدن آن آرامش به این منطقه و مردم باز گردد.

این کسبه خوئی عنوان کرد: شهرستان خوی در هسته مرکزی شهر دارای بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده تاریخی، مسجد روباز مطلب‌خان، مقبره آل یعقوب، کاروان‌سرای خان، مسجد سیدالشهدا و ساختمان تاریخی شهرداری سابق، دروازه سنگی، قاپان قدیم و خیابان‌های متصله به این هسته است.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×