» اقتصادی » گلایه مردم مهاباد از گرانی‌های سرسام‌آور
اقتصادی - تیتر یک - مهاباد

گلایه مردم مهاباد از گرانی‌های سرسام‌آور

مهر 9, 1402۰:۰۷ ق٫ظ زمان مطالعه: 1 120

درحال حاضر قیمت بسیاری از اقلام مواد غذایی در شهر مهاباد افزایش‌یافته است و مشکل اساسی مردم گرانی است.

به گزارش پایگاه خبری حرف رک، به نقل از پایگاه خبری هالان-۲۴؛ در حال حاضر مشکل اساسی مردم مهاباد گرانی است و قشر ضعیف جامعه زیر فشار گرانی له شده‌اند.

باتوجه‌به بررسی‌های انجام شده از سطح بازار، قیمت بسیاری از مواد غذایی و میوه‌جات و شیرینی در شهر مهاباد افزایش‌ چشمگیری یافته و دیگر مردم توان خرید ندارند.

گرانی بیداد می‌کند و قیمت‌ها سر به فلک کشیده‌اند، گوشت، مرغ و لبنیات از سفره مردم پر کشیده‌اند، عدم نظارت جدی مسئولان، صدای مردم را درآورده است.

قیمت نان در مهاباد شناور است

شهروندان هر روز شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی هستند، نان نیز به عنوان قوت غالب اکثر مردم از این افزایش قیمت در امان نمانده است، قبل از این، نان تک دست با قیمت 200 تومان عرضه می‌شد، اما در حال حاضر قیمت آن به 500 یا 400 تومان رسیده است.

قیمت سنگک‌پزی‌های سطح شهر متفاوت هستند در بعضی از مناطق قیمت یک عدد سنگک دوهزار و پانصد تومان بوده و در دیگر مناطق مهاباد قیمت سنگک به ده‌هزار تومان هم رسیده است.

شیرینی یک کالای سوپرلوکس شده است تعیین نرخ‌ها دستوری نیست و بر اساس عرضه، تقاضا و مواد اولیه تعیین می‌شود قنادان با قیمت‌های فعلی شیرینی می‌فروشند.

در حال حاضر عرف قیمت شیرینی دانمارکی کیلویی ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان، هر کیلو شیرینی زبان و پاپیون کیلویی ۱۴۰ تا ۱۶۰ هزار تومان و شیرینی تر کیلویی ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار تومان است. مردم مهاباد قدرت خرید ندارند دانه‌ای شیرینی می‌خرند اگر نظارتی در کار بود قیمت‌ها نجومی نمی‌شدند.

افزایش قیمت اقلام اساسی و خوراکی‌ها در طی ماه‌های اخیر سبب ایجاد فشار اقتصادی مضاعف بر مردم شده و قیمت‌های لحظه‌ای، مردم و هم‌چنین فروشندگان خرد و اصناف را در سردرگمی قرار داده و نگرانی مردم و نا امیدی آنها از درست شدن این اوضاع حتی با روی کار آمدن دولت جدید نیز روز به روز بیشتر می شود؛ چرا که روزی نیست که خبر گرانتر شدن کالاهای اساسی به گوش آنها نرسد.

ناتوانی مردم در تأمین اصلی‌ترین و اساسی‌ترین ماده غذایی و بی‌تدبیری مسئولان در امر تأمین گوشت خوراکی و افزایش بی‌سابقه قیمت گوشت باعث شده تا میزان مصرف گوشت در خانواده‌ها به حداقل برسد و در بسیاری از سفره‌ها نیز حذف شود

بر اساس آخرین آمار،  گوشت قرمز کیلویی ۳۵۰ الی ۴۰۰ تومان به فروش می‌رسد؛ ولی در قصابی‌های مهاباد، قیمت همین گوشت ۴۸۰ الی ۵۵۰ است.

وقتی کسی توان خرید ندارد

حامد صاحب یک فروشگاه در یکی از مناطق مهاباد در گفتگو با هالان-۲۴ درباره وضعیت بازار فروش خود گفت: متأسفانه فروشمان بسیار کاهش‌یافته است و مردم دیگر هیچ کالای جدیدی نمی‌خرند.

وی افزود: بدهکاران زیادی در فهرست مشتریانمان قرار دارد اما هنوز پرداخت نکرده‌اند.

این شهروند مهابادی در ادامه دفتر حساب فروشگاه خود را نشان می‌دهد و اضافه می‌کند: ماهانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ خانواده در شهرستان مهاباد، کالاهای اساسی خود  را نسیه می‌برند، تعداد کمی از این بدهکاران دو هفته یکبار به فروشگاه مراجعه کرده و حساب خود را پرداخت می‌کنند. بقیه اصلاً به فکر پس‌دادن طلب خود نیستند، چون پولی ندارند  تعدادی یا کارگر هستند یا بیکار یا اصلاً حقوق نگرفتند.

وی در مورد خرید مشتریان خود اظهار کرد: اینجا محله‌ای نسبتاً متوسط است، اما در یک یا دو سال گذشته فهرست اقلام مصرفی مردم این محله بسیار تغییر کرده است و دیگر مردم توان خرید کالاهای اساسی را ندارند.

حامد بیان کرد: وضعیت فعلی مردم باعث برهم‌خوردن رژیم غذایی بسیاری از خانواده‌ها و حذف تعداد زیادی از کالاها از سفره مردم شده است. این موضوع به طور مستقیم با سلامت آنان در ارتباط است.

وی عنوان کرد: تنها درخواستی که که مسئولین مربوطه داریم این است که، اقدامات لازم را برای مهار قیمت‌ها و کنترل تورم در کالاهای اساسی به عمل‌آورند. همچنین، تأکید می‌کنم که نظارت مداومی بر این موضوع انجام شود تا نوسانات قیمت کالاها متوقف شود.

۱۰ روز، بدون مشتری

همه مغازه‌داران از کاهش فروش خود گلایه دارند و دلیل آن را هم افزایش قیمتی می دانند که قبل از رسیدن محصول به دست آن ها اعمال شده است. یکی از این افراد که مغازه برنج فروشی دارد می‌گوید: حدود ۱۰ روز است هیچ جنسی نفروخته‌ام، قیمت برنج هندی از ۱۰۰ هزار تومان به ۶۶۰ هزار تومان رسیده است.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×