» اجتماعی » یک مسئول: کمبودهای شیرخشک در ارومیه جبران می‌شود  
اجتماعی - اخبار استان - گزارش و تحلیل
گلایه مردم ارومیه از کمبود شیرخشک؛

یک مسئول: کمبودهای شیرخشک در ارومیه جبران می‌شود  

آبان 24, 1402۰:۰۵ ق٫ظ 20

رئیس حوزه فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل علوم پزشکی ارومیه گفت: مشکل کمبود شیرخشک تا ۱۰ آذر با افزایش واردات و افزایش حجم تولید داخلی، رفع خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک»، چند ماهی است که نبود و کمبود شیرخشک در ارومیه خانواده‌های دارای فرزند شیرخوار را نگران است.

همچنین در شرایطی که بسیاری از خانواده‌ها با مشکل تهیه شیرخشک مواجه هستند طرحی آغاز شده تا خانواده‌ها با ارائه کد ملی کودک خود شیرخشک دریافت کنند، اما انگار این طرح چندان موفق نبوده است و در مواردی برای رسیدن به یک قوطی شیرخشک ۲۴ ساعت معطل شده‌اند.

مشکلات گوارشی متعدد برای نوزادان، معطلی خانواده‌ها، گرانی شیرخشک و نبود آن در بعضی از داروخانه‌ها آن چیزی بود که ما در ۱۰ روزی که در داروخانه‌های ارومیه جستجو کردیم با آن روبرو شدیم.

شیرخشک در بازار آزاد با قیمت چندبرابر یافت می‌شود

معصومه باقری یکی از شهروندان ارومیه‌ای ضمن گلایه از نبود شیرخشک در داروخانه‌ها بیان کرد: از تیرماه امسال با مشکل نبود شیرخشک در ارومیه مواجه هستیم.

وی افزود: برای پیداکردن یک قوطی شیرخشک باید کل داروخانه‌های سطح شهر را بگردیم و این چالشی است که با هر بار تمام‌شدن قوطی شیرخشک با آن مواجه می‌شویم.

باقری عنوان کرد: شیرخشک در داروخانه‌ها موجود نیست؛ اما در بازار آزاد آن هم با قیمت چندبرابر یافت می‌شود.

این شهروند در ادامه بیان کرد: از ۲۰ مهرماه عرضه شیرخشک در داروخانه‌ها با ثبت کدملی و تاریخ تولد نوزاد انجام می‌گیرد و برای دریافت یک قوطی شیرخشک باید ساعت‌ها منتظر بمانیم.

وی از مسئولان خواستار چاره‌اندیشی برای رفع این مشکل می‌شود و ادامه می‌دهد: هر شیر خشکی به نوزادان نمی‌سازد و این موضوع مشکلاتی را برای خانواده‌های دارای فرزند شیرخوار به وجود آورده است، چرا که نوزاد در سنی قرار دارد که منبع تغذیه دیگری به جز شیرخشک ندارد.

پریسا محبوبی از دیگر شهروندان ارومیه در گفتگو با خبرنگار حرف رک بیان کرد: از وقتی که با کمبود شیر در داروخانه‌های ارومیه مواجه شده‌ام بالاجبار برای سیر کردن کودک یک‌ساله‌ام شیر گاو می‌دهم.

وی بیان کرد: وقتی فرزند شیرخوار غذایی جز شیرخشک ندارد و مادر توانایی شیردادن را ندارد برای سیرکردن شکمش باید چه کرد؟

کمبودهای شیرخشک با افزایش واردات و حجم تولید جبران می‌شود

فرزاد صیادی‌فر رئیس حوزه فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل علوم پزشکی ارومیه گفت: مشکل کمبود شیرخشک تا ۱۰ آذر با افزایش واردات و افزایش حجم تولید داخلی، رفع خواهد شد.

وی افزود: از ۲۰ مهر طبق دستورالعملی که صادر شد در سراسر کشور شیرخشک معمولی نیز همانند شیرخشک رژیمی توسط داروخانه‌ها ثبت می‌شود تا به این طریق جلوی قاچاق گرفته شود.

صیادی‌فر با اشاره به اینکه تمامی ۵۹۰ داروخانه در استان موظف به ارائه شیرخشک معمولی و رژیمی با کدملی کودک هستند، اظهار کرد: با اجرای طرح ارائه شیرخشک با کد ملی هر نوزاد، هم جلوی قاچاق گرفته می‌شود و هم اینکه هر بسته شیرخشک در سراسر کشور قابل‌پیگیری خواهد بود و شاهد فراوانی شیرخشک خواهیم بود.

رئیس حوزه فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی ارومیه یادآور شد: برای هر کد ملی ماهانه ۱۲ بسته شیرخشک داده می‌شود.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×