» اجتماعی » ۲۰ چاه غیرمجاز بوکان مسلوب‌المنفعه شد
اجتماعی - اخبار استان - پیشخوان
مدیر منابع آب شهرستان بوکان:

۲۰ چاه غیرمجاز بوکان مسلوب‌المنفعه شد

مرداد 16, 1403۸:۲۱ ق٫ظ 60

مدیر منابع آب شهرستان بوکان از انجام عملیات مسلوب‌المنفعه کردن ۲۰ حلقه چاه غیرمجاز طی سه روز خبر داد.

عباس عباسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک» اظهار کرد: در یک عملیات سه‌روزه، ۲۰ حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان بوکان مسلوب‌المنفعه شد و صرفه‌جویی ۲۸۰۰۰ مترمکعبی آب در آبخوان‌های این شهرستان صورت گرفت.

مدیر منابع آب شهرستان بوکان، اضافه کرد: این عملیات به‌صورت ضربتی توسط همکاران امور منابع آب بوکان با همکاری اکیپ انسداد شرکت آب منطقه‌ای و فرماندهی انتظامی این شهرستان و با دستور قضایی دادستان شهرستان بوکان و ریاست دادگاه سیمینه در موقعیت روستاهای اوچتپه، کهریزه محمودآباد و تبت انجام شد.

وی افزود: با مسلوب‌المنفعه شدن این چاه‌ها، میزان ۲۸۰۰۰ مترمکعب آب در منابع آب زیرزمینی صرفه‌جویی شده است. عباسی تصریح کرد که این چاه‌های غیرمجاز با دبی متوسط ۱.۵ لیتر در ثانیه و با عمق متوسط ۱۸ متر بوده‌اند.

عباسی بیان کرد: یکی از اهداف حفاظت از منابع آب، عملیات مربوط به حفاظت و حراست از آبخوان‌ها و جلوگیری از افت تراز آنهاست. با توجه به ممنوعه بودن دشت بوکان، اهمیت حفاظت از این منابع آبی استراتژیک دوچندان می‌شود.
مدیر منابع آب بوکان همچنین خاطرنشان کرد: عملیات مسلوب‌المنفعه نمودن چاه‌های غیرمجاز در دستور کار این امور بوده و در روزهای آتی نیز ادامه خواهد داشت.

مدیر منابع آب شهرستان بوکان ادامه داد: در راستای حفاظت از منابع آبی، شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی برنامه‌های متنوعی را برای کنترل و مدیریت چاه‌های غیرمجاز در نظر گرفته است. این برنامه‌ها شامل آموزش کشاورزان و بهره‌برداران محلی درباره اهمیت حفظ منابع آب، استفاده از فناوری‌های نوین برای نظارت و کنترل بهتر بر چاه‌های غیرمجاز و تشویق به استفاده از روش‌های کشاورزی پایدار و کم‌آب است.

گفتنی است همکاری با نهادهای قضایی و انتظامی برای اجرای قوانین و مقررات مربوط به منابع آب به‌منظور جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و بهره‌برداری غیرقانونی از منابع آبی ادامه خواهد داشت. هدف نهایی این اقدامات، تضمین تأمین پایدار آب برای نسل‌های آینده و حفظ محیط‌زیست است.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×