» تازه های خبر » ۸۷ میلیون مترمکعب حق‌آبه تالاب‌های آذربایجان‌غربی رهاسازی شد
تازه های خبر
 مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی:

۸۷ میلیون مترمکعب حق‌آبه تالاب‌های آذربایجان‌غربی رهاسازی شد

شهریور 18, 1402۱۱:۰۷ ق٫ظ 70

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: در سال آبی جاری در مجموع ۸۷ میلیون مترمکعب حق‌آبه تالاب‌های پارک ملی دریاچه ارومیه رهاسازی شد.

به گزارش حرف رک سعید شهند اظهار داشت: در سال آبی جاری در مجموع ۸۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های پارک ملی دریاچه ارومیه رهاسازی شد و این مقدار آب با پیگیری‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان و همکاری شرکت آب منطقه‌ای و حمایت‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه برای کمک به احیای تالاب‌های حوزه پارک ملی دریاچه ارومیه رها شده است.

وی اضافه کرد: تأمین این مقدار حقابه طی پنج سال گذشته در این منطقه بی‌نظیر بود و با کمک آن تالاب‌های خشکی؛ مانند تالاب بین‌المللی «قوپی‌باباعی» مهاباد و «طالقان» نقده احیا و زمینه حضور پرندگان آبزی و کنار آبزی در آنها مهیا شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی گفت: آبگیری و احیای تالاب‌ها به‌ویژه در فصل تابستان نقش مهمی در حفظ تعادل زیستی در این مناطق دارد و باعث حضور بیشتر پرندگان آبزی و کنار آبزی در این تالاب‌ها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم در برنامه مدیریت جامع تالاب‌های استان، توجه به رونق گردشگری تالاب باتوجه‌به رویکرد اکوسیستمی و ظرفیت‌های آنهاست، افزود: اداره کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی بهره‌مندی خردمندانه و پایدار از تالاب‌ها را به‌ویژه در حوزه گردشگری، در کنار حفاظت از آنها دنبال می‌کند و در این زمینه آماده همکاری با دستگاه‌های متولی و جوامع محلی است.

شهند با بیان شروع آبگیری تالاب بین‌المللی «کانی برازان» مهاباد ادامه داد: برای اولین‌بار در فصل تابستان و برای جبران تبخیر شهریورماه، به میزان یک میلیون مترمکعب حقابه زیست‌محیطی برای تالاب بین‌المللی «کانی برازان» مهاباد از سد این شهر رهاسازی شده است.

وی با بیان اینکه با شروع فصل پاییز و آغاز دوباره بارش‌ها، رهاسازی حقابه تالاب‌های آذربایجان غربی از منابع آبی استان آغاز می‌شود، ابراز امیدواری کرد میزان رهاسازی حقابه تالاب‌های استان در سال آینده در مقایسه با امسال رشد چشمگیری داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی با اشاره به اینکه مطالعات نیاز آبی تالاب‌های استان انجام شده و نیاز است با همکاری و موافقت وزارت نیرو و ابلاغ مصوبه سهمیه حقابه تالاب‌ها مشخص و واگذار شود، گفت: حقابه تالاب‌ها حداقلی است که سالانه برای احیا و پایداری آنها موردنیاز است و باید در زمان مناسب به سمت تالاب رهاسازی شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×