» اقتصادی » میاندوآب قطب تولید نهال کشور
اقتصادی - گزارش و تحلیل - میاندوآب
حرف رک گزارش می‌دهد؛

میاندوآب قطب تولید نهال کشور

شهریور 3, 1403۸:۳۹ ب٫ظ 10

 یکی از بخش‌های مهم مرتبط با کشاورزی در شهرستان میاندوآب، تولید نهال بوده و این شهرستان در این زمینه دارای برند منطقه‌ای و ملی است.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک»، میاندوآب یکی از مهم‌ترین قطب‌های دامپروری و کشاورزی در آذربایجان غربی و منطقه شمال غرب به شمار می‌رود و شهری است که با ترکیب جمعیتی تقریباً برابر شهری و روستایی و با نزدیک به ۵۰ درصد سکونت مردم در روستاها، اقتصاد و گردش مالی شهرستان وابسته به بخش کشاورزی است.

 بر اساس گزارش‌های اعلام شده توسط مسئولان شهرستانی، میاندوآب جزو چهار دشت حاصلخیز کشور بوده در تولید نهال، شیر، علوفه و زراعت چوب دارای برند ملی و منطقه‌ای است.

 میاندوآب از پتانسیل‌های خاص و ویژه‌ای در بخش‌های مختلف نسبت به دیگر شهرستان‌های استان برخوردار است که همین موضوع، زمینه خوبی را برای توسعه در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و گردشگری فراهم کرده است.

 یکی از بخش‌های مهم مرتبط با کشاورزی در شهرستان میاندوآب، تولید نهال است که میاندوآب در این زمینه دارای برند منطقه‌ای و ملی بوده و با توجه به شرایط مساعد جوی و حاصلخیزی خاک، یکی از قطب‌های مهم تولید نهال در سطح کشور به شمار می‌رود.

 تولید سالیانه ۳۱ میلیون اصله نهال در میاندوآب

 در این زمینه معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به وضعیت بخش کشاورزی شهرستان، اظهار کرد: میاندوآب با تولید سالیانه بیش از ۳۱ میلیون اصله نهال در انواع مختلف یکی از قطب‌های مهم و اصلی تولید نهال در کشور به شمار می‌رود.

رضا مقدم با اشاره به اینکه تعداد ۴۶۰ واحد نهالستان به مساحت ۳۱۵ هکتار در شهرستان میاندوآب فعالیت دارند، افزود: در این راستا راه‌اندازی نمایشگاه دائمی عرضه نهال در دستور کار مسئولان شهرستانی قرار دارد.

 وی گفت: راه‌اندازی نمایشگاه دائمی عرضه نهال در شهرستان میاندوآب نقش مهمی در ساماندهی عرضه نهال و تولید نهال گواهی شده و لیبل دار در شهرستان میاندوآب و نیز برای انتخاب آسان و راحت‌تر خریداران و کشاورزان دارد.

 مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب هم چنین با بیان اینکه نهال‌های تولیدی شامل درختان مثمر با پایه‌های بذری و رویشی و انواع محصولات غیر مثمر است، تصریح کرد: درختان مثمر عمدتاً شامل انواع ارقام سیب، گلابی، به، زردآلو، آلو، هلو، شلیل، گیلاس، آلبالو و انگور است.

 مقدم با اشاره به اینکه تولید نهال در اشتغالی زایی در میاندوآب نیز نقش مهمی دارد، اظهار کرد: نهال‌های تولیدی شهرستان میاندوآب علاوه بر تأمین نهال مصرفی داخل کشور به کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان و پاکستان نیز صادر می‌شود که در این راستا توسعه صادرات در ارزآوری نقش به سزایی داشته و در اقتصاد منطقه و استان نیز مثمرثمر می‌تواند باشد.

 ایجاد نمایشگاه دائمی عرضه نهال در دستور کار قرار دارد

 محمدرضا رضایی فرماندار ویژه میاندوآب نیز در این زمینه در جلسه‌ای که تحت عنوان جلسه شورای هماهنگی بخش کشاورزی شهرستان میاندوآب برگزار شده است، با اشاره به اهمیت حفظ جایگاه واقعی شهرستان در تولید نهال، گفت: راه‌اندازی نمایشگاه دائمی عرضه نهال تأثیر بسزایی در ساماندهی و بهبود وضعیت عرضه نهال در شهرستان دارد.

 فرماندار ویژه میاندوآب افزود: نمایشگاه دائمی عرضه نهال هم چنین در تولید نهال مرغوب، معرفی شهرستان به‌عنوان قطب تولید نهال کشور، ایجاد اشتغال پایدار و زیباسازی چهره شهر تأثیرگذار است.

 وی با تأکید بر تعامل و مشارکت سازنده ادارات و ارگان‌های دخیل در راه‌اندازی نمایشگاه دائمی عرضه نهال، گفت: احداث باغ مادری، سایت تولید محصولات گلخانه‌ای و شهرک صنعتی صنایع کشاورزی با جدیت دنبال شود.

 حمایت مرکز تحقیقات کشاورزی از نهال میاندوآب

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت احداث نمایشگاه دائمی عرضه نهال، باغ مادری و سایت تولید محصولات گلخانه‌ای در شهرستان میاندوآب، گفت: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان آماده هر گونه همکاری در راستای تسریع در روند راه‌اندازی نمایشگاه دائمی عرضه نهال، باغ مادری و سایت تولید محصولات گلخانه در شهرستان میاندوآب است.

اسماعیل علیزاده افزود: هیچ مشکلی در واگذاری زمین و تأمین انرژی از جمله آب، برق و گاز برای نمایشگاه دائمی عرضه نهال شهرستان میاندوآب وجود نداشته و ما نیز دراین‌خصوص از هیچی اقدامی دریغ نمی‌کنیم.

میاندوآب قطب کشاورزی در منطقه

میاندوآب قطب کشاورزی در منطقه به شمار می‌رود و نقش مهمی در تولید محصولات باغی و زراعی در کشور دارد.

 به گفته مسئولان جهاد کشاورزی میاندوآب، بیش از ۲۳ هزار بهره‌بردار، در بخش کشاورزی میاندوآب مشغول به کار بوده و اشتغال، گردش مالی و اقتصاد شهرستان نیز وابسته به بخش کشاورزی است.

 بر اساس آمار ارائه شده میاندوآب دارای ۴۶ هزار هکتار اراضی قابل‌کشت شامل بیش از ۳۶ هزار هکتار اراضی زراعی و هشت هزار هکتار باغی و نیز ۶۴ هزار رأس دام سنگین و ۴۰۴ هزار رأس دام سبک بوده و تنوع محصولات تولیدی در حوزه‌های مختلف زراعی، باغی، دام و شیلات بسیار بالا بوده و بیش از ۵۰ نوع محصول در این شهرستان تولید می‌شود.

شهرستان میاندوآب، شهری با حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی و کریدور شمال غرب کشور بوده و پل ارتباطی بین استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان و زنجان به شمار می‌رود و از جایگاه بسیار مهمی در منطقه برخوردار است.

 انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×