» اخبار استان » واردات تخمه بدون تعرفه‌های قانونی صورت می‌گیرد
اخبار استان - اقتصادی - پیشخوان
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی:

واردات تخمه بدون تعرفه‌های قانونی صورت می‌گیرد

مهر 3, 1403۸:۱۳ ق٫ظ 00

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گفت: امسال در قالب دانه‌های روغنی مجوزهایی صادر شده و در قالب محصول کدو و آفتابگردان بدون اعمال تعرفه‌های قانونی وارد کشور شده است.

علی مردانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک» اظهار کرد: امسال سطح زیر کشت تخمه در شهرستان خوی به 19 هکتار رسید که این مقدار نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اهمیت افزایش سطح زیر کشت این محصول افزود: افزایش سطح زیر کشت تخمه به دلیل شرایط مطلوب آب‌ و هوایی و حمایت‌های انجام شده در راستای توسعه کشاورزی بوده است این افزایش چشمگیر نشان‌دهنده رشد اقتصادی در بخش کشاورزی شهرستان و تمایل بیشتر کشاورزان به کشت تخمه است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی با اشاره  بر میزان برداشت این محصول خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود 50 هزار تن تخمه از مزارع شهرستان خوی برداشت شود این رقم در حالی است که کیفیت تخمه‌های برداشت‌شده نیز افزایش چشمگیری داشته و محصول خوی به عنوان یکی از برترین تخمه‌های کشور شناخته می‌شود.

وی عنوان کرد: تولید این میزان تخمه می‌تواند نه تنها نیاز داخلی کشور را به طور کامل تأمین کند بلکه فرصتی برای صادرات نیز فراهم آورد، به‌ویژه در بازاری که تقاضای بالایی برای محصولات باکیفیت دارد.

مردانی به مسئله واردات تخمه اشاره کرد و افزود: امسال در قالب دانه‌های روغنی مجوزهایی برای واردات تخمه صادر شده و محصولات کدو و آفتابگردان بدون اعمال تعرفه‌های قانونی وارد کشور شده‌اند.

گفتنی است؛ واردات تخمه از کشورهای دیگر در حالی صورت می‌گیرد که محصول برداشت‌شده از مزارع خوی بخش قابل‌توجهی از نیازهای داخلی کشور را تأمین می‌کند.

خوی به عنوان یکی از مراکز اصلی تولید تخمه در کشور، نقشی کلیدی در تأمین بازار داخلی دارد توجه به تولید ملی و کاهش وابستگی به واردات می‌تواند موجب رونق بیشتر بخش کشاورزی و افزایش درآمد کشاورزان داخلی شود.

در حال حاضر بیش از 20 هزار خانوار کشاورز از طریق کاشت تخمه در شهرستان خوی امرار معاش می‌کنند با این حال، مشکلات تجاری این بازار بزرگ به توجه و نگاه ویژه مسئولان نیاز دارد حمایت از کشاورزان و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای بهبود فرآیندهای تولید و بازاریابی تخمه، از جمله اقداماتی است که می‌تواند به توسعه پایدار این صنعت کمک کند.

کشاورزان انتظار دارند که مسئولان با اتخاذ تدابیر حمایتی، بازار داخلی را از خطر ورود بی‌رویه محصولات خارجی حفظ کنند و آینده‌ای مطمئن برای خانواده‌های وابسته به این صنعت فراهم آورند.

انتهای خبر/م

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×