» اخبار استان » خیز بلند آذربایجان غربی در حذف نقاط حادثه‌خیز
اخبار استان - گزارش و تحلیل
حرف رک گزارش می‌دهد؛

خیز بلند آذربایجان غربی در حذف نقاط حادثه‌خیز

اسفند ۱۴, ۱۴۰۲۱۰:۲۹ ق٫ظ 80

آذربایجان غربی یکی از استان‌های پر رفت‌وآمد کشور است که با داشتن ۱۰ هزار کیلومتر جاده و ۱۵ پایانه مرزی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اما این استان با مشکلات زیادی در زمینه ایمنی و تصادفات جاده‌ای مواجه بوده که نیازمند توجه و اقدام فوری مسئولان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک» آذربایجان غربی یکی از استان‌های پر رفت‌وآمد کشور است که با داشتن ۱۰ هزار کیلومتر جاده و ۱۵ پایانه مرزی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اما این استان با مشکلات زیادی در زمینه ایمنی و تصادفات جاده‌ای مواجه بوده که نیازمند توجه و اقدام فوری مسئولان است.

بر اساس آمارهای رسمی، طی ۶ ماه نخست سال جاری، ۲۵ هزار و ۱۱۴ تصادف در استان رخ‌داده که منجر به فوت ۳۷۳ نفر و جراحت بیش از ۸۶۰۰ نفر شده است این در حالی است که امسال در حوزه برون‌شهری باتوجه‌به حضور فیزیکی پلیس و راهداری، کاهش تلفات داشته‌ایم.

برای رفع این مشکل، مسئولان استانی اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفته است که ۲۴ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های استان برای ساماندهی و حذف، اولویت‌بندی می‌شوند همچنین تعریض جاده‌ها، شناسایی نقاط حادثه‌خیز شهری و روستایی، نصب روشنایی، لکه‌گیری جاده‌ها، جداسازی برخی از آنها و اقدامات لازم برای کاهش تلفات و تصادفات جاده‌ای از جمله مباحث مطرح شده در کمیسیون ایمنی راه‌های آذربایجان غربی بوده است.

جعفر صادقی پورمعاون راهداری و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی نیز اعلام کرده است که حذف ۱۲ نقطه حادثه‌خیز در سطح محورهای استان تاکنون محقق شده است و پنج نقطه دیگر را در برنامه داریم تا با حذف کامل آنها بتوانیم نقش مهمی در کاهش تصادفات داشته باشیم.

حذف ۱۲ نقطه حادثه‌خیزدر آذربایجان‌غربی

جعفر صادقی پور معاون راهداری و راه‌های روستائی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی گفت: ۵۰ درصد از نقاط حادثه‌خیز مصوب سال ۱۴۰۱ در استان آذربایجان غربی حذف شده است.

وی افزود: ۲۴ نقطه مصوب از نقاط حادثه‌خیز استان در سال ۱۴۰۱ ابلاغ شده بود که طبق تعهد سازمان راهداری ۱۰ نقطه باید تا شهریور سال ۱۴۰۳ به‌صورت کامل برطرف شود که با تلاش‌های شبانه‌روزی راهداران آذربایجان غربی حذف ۱۲ نقطه حادثه‌خیز تاکنون محقق شده است.

صادقی پور خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی مجموعه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کاهش تصادفات در محورهای مواصلاتی است که این امر در مرحله اول با آشکارسازی نقاط حادثه‌خیز انجام‌گرفته و پس از حذف این ۱۲ نقطه 5پنج نقطه دیگر را در برنامه داریم تا با حذف کامل آنها بتوانیم نقش مهمی در کاهش تصادفات داشته باشیم.

ایمن‌سازی محور مهاباد – سردشت به مهاباد

ایرج دست‌نشان مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی گفت: در حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در استان آذربایجان غربی، تعدادی از پروژه‌های مهم و اساسی در حوزه عمرانی انجام شده است. این پروژه‌ها باهدف افزایش ایمنی و بهبود مسیرهای مواصلاتی در منطقه انجام شده‌اند.
وی با اشاره به ایمن‌سازی محور مهاباد – سردشت عنوان کرد: در محور مهاباد – سردشت، ۲.۲ کیلومتر از محورهای پرتگاهی با استفاده از گاردریل ایمن‌سازی شده است.

دست‌نشان ادامه داد: باتوجه‌به دستور استاندار آذربایجان غربی، اعتبار لازم برای ادامه این پروژه جذب شده و این پروژه ازسرگیری خواهد شد.
دست‌نشان با اشاره به پروژه آسفالت جاده برهان تصریح کرد: در شهرستان مهاباد، پروژه آسفالت جاده برهان به طول ۱۲ کیلومتر به‌صورت کامل محقق و به بهره‌برداری رسیده است و همچنین، لکه‌گیری روکش آسفالت راه روستائی دار لک نیز در دست مناقصه قرار دارد.

وی در خصوص بهسازی آسفالت محور لاچین – شین‌آباد افزود: در حوزه آسفالت راه‌های روستائی، ۴ کیلومتر از بهسازی آسفالت محور لاچین – شین‌آباد به اتمام رسیده است و ۹۰ درصد از عملیات پل داش تیمور نیز به اتمام رسیده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی تصریح کرد: همچنین، از زمان ابلاغ مصوبه تاکنون، ۳۰۰ کیلومتر از این محورها خط‌کشی و تابلو علائم نیز به‌صورت امانی نصب و اجرا شده است و با تخصیص اعتبار ابلاغی، روند تکمیل پروژه‌ها تسریع خواهد شد. در سال مالی ۱۴۰۲ نیز اعتبارات استانی جهت ایمن‌سازی محورهای مواصلاتی مهاباد به مبلغ ۳۳۰۰۰ میلیون ریال مصوب شده است و در صورت مبادله موافقت‌نامه و تخصیص اعتبارات، اقدامات بعدی انجام خواهد شد.

جاده سلماس به ارومیه حادثه‌خیزترین جاده‌ در اذربایجان‌غربی

یکی از عمده مشکلات دیگر در استان آذربایجان غربی نقاط حادثه‌خیز جاده سلماس و افزایش تصادفات در این منطقه است جاده سلماس یکی از محورهای مهم و پر تردد استان آذربایجان غربی است که به خوی و ارومیه متصل می‌شود. اما متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد افزایش تصادفات و تلفات جانی و مالی در این جاده بوده‌ایم آمار تصادفات در جاده سلماس نگران‌کننده است. علل این افزایش می‌تواند متعدد باشد. از جمله عدم رعایت قوانین رانندگی توسط برخی از رانندگان، عدم تطابق سرعت با شرایط جاده، عدم ایمن‌سازی کافی جاده، عدم روشنایی مناسب در برخی از نقاط، عدم نصب جداکننده‌های مؤثر بین خطوط، وجود چند نقطه پر تصادف و خطرناک در مسیر و. ه تعریض جاده در برخی از نقاط، نصب نیوجرسی در میان خطوط، روشنایی جاده در شب، اصلاح چند نقطه حادثه‌خیز و خطرناک مانند گردنه قره‌تپه و تقاطع آبگرم و مغول، نصب تابلوهای راهنما و هشداردهنده، افزایش بازرسی و کنترل سرعت است.

آمار تصادفات در جاده سلماس نگران‌کننده است

حسن مختار پور یکی از شهروندان ارومیه‌ای که بیشترین تردد را از محور مواصلاتی ارومیه به سلماس را دارد در خصوص مشکلات این را  جاده مواصلاتی اظهار کرد: آمار تصادفات در جاده سلماس نگران‌کننده است. من خودم بارها از این جاده رفت‌وآمد کرده‌ام و بسیاری از تصادفات را از نزدیک دیده‌ام.

وی ادامه داد: به نظر من علل این افزایش می‌تواند متعدد باشد. از جمله عدم رعایت قوانین رانندگی توسط برخی از رانندگان، عدم تطابق سرعت با شرایط جاده، عدم ایمن‌سازی کافی جاده، عدم روشنایی مناسب در برخی از نقاط، عدم نصب جداکننده‌های مؤثر بین خطوط، وجود چند نقطه پر تصادف و خطرناک که لین موارد باید موردتوجه مسئولان مربوطه قرار گیرد.

مختار پور افزود: یکی از نقاط پرتصادف و خطرناک در جاده سلماس، گردنه قره‌تپه است که در مسیر خوی به سلماس قرار دارد. این گردنه دارای شیب تند و پیچ‌وخم زیاد است و در فصول سرد سال بسیار لغزنده و خطرناک می‌شود. بسیاری از رانندگان در این گردنه از کنترل خودرو خارج شده و با دیواره‌ها یا خودروهای مقابل برخورد کرده‌اند.

وی اضافه کرد: برخی از تصادفات هم منجر به سقوط خودروها از کناره جاده شده است. این گردنه نیازمند ایمن‌سازی بیشتر، نصب تابلوهای هشداردهنده، روشنایی شبانه و نظارت مستمر است.

مختار پور گفت نقطه دیگری که بسیار حادثه‌خیز و خطرناک است، تقاطع آبگرم و مغول است که در مسیر سلماس به ارومیه قرار دارد. این تقاطع دارای چهارراه است و بسیار پر تردد است.

وی عنوان کرد: برخی از رانندگان در این تقاطع از رعایت ترافیک و علامت‌های راهنما بی‌توجهی می‌کنند و با خودروهای دیگر برخورد می‌کنند. این تقاطع نیازمند احداث زیرگذر یا پل برای جداسازی جریان‌های مختلف است. همچنین نصب دوربین‌های مداربسته و افزایش نظارت پلیس راهور در این تقاطع ضروری است.

رحیم جهان‌بخش فرمانده انتظامی آذربایجان غربی با اشاره به افزایش آمار تصادفات در آذربایجان غربی عنوان کرد: نبود فرهنگ رانندگی و ترافیکی عمده دلیل تصادفات رانندگی در استان است هر چند در زیرساخت‌ها نیز مشکلاتی وجود دارد.

وی ادامه داد: اجرای کامل قوانین راهنمایی‌ورانندگی مهم‌ترین مؤلفه در کاهش حوادث جاده‌ای است که البته این روزها کمتر شاهد رعایت این موارد از سوی برخی از رانندگان هستیم.

جهان‌بخش خاطرنشان کرد: میزان تصادفات فوتی آذربایجان غربی در هفت ماه نخست امسال مطلوب نبود و نسبت به سال گذشته افزایش داشت که امیدواریم با همراهی همگان، این وضعیت کنترل شود.

فرمانده انتظامی آذربایجان غربی با بیان اینکه شهروندان باید اصول ایمنی را در موقع رانندگی و عبور از خیابان در داخل شهر و به‌ویژه معابر کمربندی شهرها رعایت کنند، ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد فوتی‌های تصادفات درون‌شهری در استان طی سال جاری را عابران پیاده تشکیل می‌دهند که این روند باید تغییر یابد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×