دود ۳۶۴۹ تاکسی فرسوده به چشم مردم میرود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک»؛ شهر ارومیه با توجه به ویژگیهای تاریخی، فرهنگی و طبیعی خود به یکی از مهمترین شهرهای غرب ایران تبدیل شده است؛ اما بااینحال، یکی از چالشهای بزرگی که ساکنان این شهر با آن روبرو هستند، وضعیت نامناسب حملونقل عمومی است که به دلیل ناکارآمد و فرسوده بودن، برای مردم مشکل ایجاد کرده است.
همزمان با افزایش جمعیت و پرتردد شدن خیابانها در جوامع امروزی، نیاز به حملونقل عمومی سریع، ایمن و مطمئن بیش از گذشته احساس میشود و افرادی که خودروی شخصی ندارند و تنها وسیله آنها برای تردد در شهر اتوبوسها و تاکسیها داخلشهری است که به دلیل فرسوده بودن با مشکلات بسیاری برای رسیدگی به امور روزمره خود در سطح شهر مواجه میشوند و نمیتوانند تمام کارها و امورات خود را در زمان مقرر انجام دهند.
تاکسیها و اتوبوسهای شهری که در ارومیه فعالیت میکنند، بسیاری از آنها از فناوریهای نوین برخوردار نیست، این موضوع باعث مشکلات جدی مانند تاخیرهای زیاد در سفرها و ناراحتی مسافران شده است. همچنین، وسایل نقلیه قدیمی به علت فرسوده بودن باعث افزایش آلودگی هوا شده و تأثیر منفی بر بهداشت عمومی دارند.
از سوی دیگر فرسوده بودن تاکسیهای درونشهری باعث استقبال بسیار پایین مردم شهر از ناوگان حملونقل عمومی شده و به دنبال آن ترافیک نیز افزایش مییابد.
طبق آمار خردادماه سال گذشته که رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ارومیه اعلام کرده بود ۶۰ درصد تاکسیها در ارومیه فرسوده بود که این رقم امسال به ۷۰ درصد رسیده است.
فرسودگی ۷۰درصد ناوگان تاکسیرانی ارومیه
حسین مهدیزاده، شهردار ارومیه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر تعداد چهار هزار و ۸۷۶ خودروی تاکسی در ارومیه در حال فعالیت است که از این تعداد سه هزار و ۶۴۹ خودرو یعنی بالغ بر ۷۰ درصد فرسوده هستند.
وی میانگین سن اتوبوسهای ناوگان حمل و نقل شهری ارومیه در بخش خصوصی را ۱۷ سال اعلام کرد و گفت: در حال حاضر از ۱۹۵ اتوبوس بخش خصوصی، ۱۸۵ اتوبوس فعال است.
شهردار ارومیه با اشاره به خرید ۵۵ دستگاه اتوبوس برای ناوگان حملونقل عمومی اظهار کرد: از این تعداد ۲۴ دستگاه وارد چرخه فعالیت شدند.
مهدیزاده بیان کرد: در راستای ارائه خدمات مطلوبتر به شهروندان، ۱۳ دستگاه اتوبوس نیز در حال بازسازی است.
وی با اشاره به تردد وسایل نقلیه فرسوده و تاثیر آن در آلودگی هوا نیز گفت: ۶۱۴ خودروی پیکان در سطح شهر ارومیه تردد دارند.
بستر مناسب برای نوسازی تاکسیهای فرسوده فراهم نشده است
فخرالدین معصوم زاده، رئیس سازمان مدیریت حملونقل بار و مسافر شهرداری ارومیه در گفتگو با «حرف رک» در خصوص اضافهشدن تاکسیهای برقی به حملونقل عمومی ارومیه اظهار کرد: این طرح طبق اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت به تعداد ۱۰۰ هزار دستگاه جهت فعالیت در شهرهای بزرگ کشور در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: این تاکسیها علاوه بر کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا، میتوانند در کاهش هزینههای رانندگان و مسافران نیز مؤثر باشند.
معصوم زاده با اشاره به اینکه این طرح در شهر ارومیه هنوز اجرایی نشده است، گفت: یکی از مشکلات اصلی این طرح قیمت بالای تاکسیهای برقی است که در حدود ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان متغیر است.
رئیس سازمان مدیریت حملونقل بار و مسافر شهرداری ارومیه اظهار داشت: رانندگان تاکسی در ارومیه باتوجهبه منطقه و درآمد روزانه خود، توانایی خریداری این نوع تاکسیها را ندارند و باید تسهیلات دولتی برای این طرح فراهم شود.
معصومزاده ادامه داد: طی جلسهای که بهزودی با مسئولان در تهران برگزار خواهد شد، سعی خواهیم کرد برای بهرهمندی هر چه بیشتر رانندگان از تسهیلات کمبهره و در حدود ۶۰۰ میلیون تومان برای خرید خودروهای برقی اقدام کنیم.
وی در خصوص نوسازی تاکسیهای فرسوده در شهرستان ارومیه نیز گفت: برای نوسازی تاکسیهای فرسوده که تعداد آنها حدود ۶۰۰ دستگاه است، خودروهای صفر سمند و ساینا در نظر گرفته شده است که تسهیلات در حدود ۳۷۳ میلیون تومان برای خرید آنها در نظر گرفته شده است.
این مقام مسئول افزود: باتوجهبه اینکه بستر مناسب برای نوسازی تاکسیهای فرسوده در سال گذشته فراهم نشده بود، این طرح هنوز موفق به اجرا نشده است.
وی اعلام کرد: طی سال گذشته تعداد ۲۰۰ دستگاه خودرو نو به تاکسیرانی شهرستان ارومیه بهصورت نقدی توسط رانندگان خریداری شده است.
معصومزاده در پایان از پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی خبر داد و گفت: برای نوسازی پرداخت الکترونیکی اتوبوسرانی طی سال آینده اقدامات لازم انجام خواهد شد و همزمان با آن پرداخت الکترونیکی تاکسیها نیز با همکاری شرکت مربوطه انجام خواهد شد.
انتهای خبر/