زنان در کربلا پیشگام ایثار بودند
حجتالسلام سید مهدی قریشی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرفرک» با اشاره به اهمیت قیام عاشورا اظهار کرد: در اهمیت قیام عاشورا، روشن است که این قیام نقش حیاتی در احیای دین اسلام ایفا کرد و بدون آن، دین اسلام از گزند انحراف و نابودی در امان نمیماند. امام حسین (علیه السلام) و یارانش با فدای خون خود، از نابودی دین جلوگیری کردند.
وی با اشاره به جایگاه بانوان در واقعه عاشورا تصریح کرد: جایگاه و نقش زنان در واقعه عاشورا نیز بسیار قابل توجه است به طور کلی، نقش زن در جامعه به ویژه از نظر تربیتی، نقش محوری و تعیینکنندهای است.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ادامه داد: نقش زن به صورت کلی در جامعه یک نقش محوری و تعیین کننده است. نقش تربیتی زن بسیار مهم و حیاتی است که تمام افراد تاثیرگذار در جامعه از دامن یک زن مربی به پاخاستهاند و توانستهاند در سایه تربیتهای آگاهانه نقشی اساسی ایفا کنند.
سید قریشی عنوان کرد: جامعه بدون نقشآفرینی تربیتی زن خواهد لنگید و نهادهای تربیتی دیگر غیر از خانواده و مادر هرگز نمیتوانند جای خالی این مربی انسان را پر کنند.
سید قریشی با بیان اینکه در حادثه کربلا، زنان به شکلهای مختلف نقشآفرینی کردند گفت: زنانی چون حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) که با تشویق پسرانش به جهاد و صبر در برابر مصیبتهای شهادت آنها، به عنوان نمونه بارز زن مجاهد در اسلام معرفی شدند.
وی گفت: به طور ویژه در حادثه کربلا و قیام اباعبدالله الله الحسین علیه السلام میتوان به نقشهای مختلف زنان مانند، انگیزهدهی و تشویق به جهاد، تسلی بخشی به مصیبت زدگان و کودکان و پرستاری از آنها، دفاع از امام سجاد علیه السلام که در بستر بیماری بودند اشاره کرد.
وی به حضور میدانی برخی از شیرزنان و مبارزه تن به تن و رجزخوانی اشاره کرد و گفت: در مورد حضور میدانی زنان در جنگ میتوان به همسر جناده بن کعب انصاری اشاره کرد او بعد از تشویق شوهر و فرزندش به یاری حسین علیه السلام و شهادت آنها خود نیز روانه میدان شد و رجز خواند: انا عجوز فی النساء ضعیفة خاویة بالیة نحیفة اضربکم بضربة عنیفة دون بنی فاطمة الشریفة او دو نفر از اشقیا را به درک واصل کرد و امام حسین علیهالسّلام به او دستور داد برگردد و برای او دعا کرد.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ادامه داد: یک نمونه دیگر «ام وهب» است که برای تشویق همسرش به میدان شتافت و با چوبی که در دست داشت به شوهرش میگفت پدر و مادرم فدایت از اهل بیت پیامبر دفاع کن و میخواست در میدان دوشادوش همسر خود دفاع کند.
وی تصریح کرد: یک نمونه بسیار عاطفی در این مورد مادر عمرو بند جناده ۱۱ ساله است که پس از شهادت همسرش فرزند یازده ساله خود را تشویق به جهاد کرد و در جواب امام علیه السلام که منعش کرده بود عرض کرد «امی امرتنی» یعنی مادرم امر کرده و در میدان رجز میخواند و میگفت امیری حسین و نعم الامیر…
سید قریشی در پایان خاطرنشان کرد: اما در مورد مهمترین نقش که نقش تبیینی است و قهرمان این نبرد حضرت زینب کبری سلام الله علیها هستند باید گفت که ایشان با تمام شدائد و مصائبی که متحمل شده بودند، به عنوان مکمل نقش اباعبدالله الحسین علیه السلام وارد میدان تبیین شدند و با فصاحت و بلاغت حیدری خود دقایق و ظرائف اهداف و آثار قیام کربلا را تبیین کردند.
وی با اشاره به نقش زنان مسلمان ایرانی در احیاء فریضه قیام عاشورا یادآور شد: در مورد زنان مسلمان و شیعه هم باید بگویم که زنان مجاهد قیام کربلا باید به عنوان الگویی ماندگار برای زن مسلمان معرفی شوند و زنان در سلوک دینی و اجتماعی خود باید به آنها اقتدا کنند و نقش های محوری تربیتی و تبیینی خود در جامعه را به نحو احسن ایفا کنند و فرزندانی مجاهد برای اسلام و نظام تربیت کنند.
انتهای خبر / و