» اخبار استان » نهضت سوادآموزی موتور محرک توسعه اجتماعی است
اخبار استان - پیشخوان - فرهنگی
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی:

نهضت سوادآموزی موتور محرک توسعه اجتماعی است

دی ۵, ۱۴۰۳۱۱:۵۴ ق٫ظ 00

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی گفت: نهضت سوادآموزی در آذربایجان‌غربی به عنوان یکی از ارکان مهم توسعه اجتماعی، با هدف کاهش بی‌سوادی و ارتقاء سطح آگاهی عمومی، نقش حیاتی در پیشرفت اقتصادی و اجتماعی استان ایفا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک»؛ علی مطهری صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه حوزه سوادآموزی در آذربایجان‌غربی وضعیت مطلوبی دارد؛ اظهار کرد: در سال 1355، طبق سرشماری عمومی، نرخ باسوادی در رده سنی 6 سال و بالاتر در استان 38/26 درصد بوده است، در حالی که میانگین کشوری 47/5 درصد بود.

وی تصریح کرد: این نشان‌دهنده اختلاف 10 درصدی میان آمار استانی و کشوری بود اما در سال 1395، با تلاش‌های پیگیر و همت بلند نهضت سوادآموزی، نرخ باسوادی در این رده سنی به 82 درصد در استان و 87/6 درصد در کشور رسید این کاهش چشمگیر فاصله به 5/6 درصد، دستاوردی مهم و نمادی از موفقیت‌های انقلاب اسلامی در حوزه آموزش و پرورش است.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی بیان کرد: در سال 1355، در رده سنی 10 تا 49 سال، نرخ باسوادی در آذربایجان‌غربی 37/01 درصد بود، در حالی که در سطح کشور این رقم 48/8 درصد بود که اختلافی نزدیک به 12 درصد را نشان می‌دهد اما پس از گذشت چهار دهه و با سرشماری سال 1395، این نرخ در استان به 90/7 درصد رسید، در حالی که میانگین کشوری 94/7 درصد بود که این کاهش اختلاف استان با کشور به هشت درصد، خود نشان‌دهنده پیشرفت چشمگیر در این حوزه است که می‌توان آن را نتیجه تلاش‌های مستمر و شبانه‌روزی همکاران نهضت سوادآموزی دانست.

وی تصریح کرد: امروزه میانگین نرخ باسوادی در کشور به 98 درصد رسیده است و در استان آذربایجان‌غربی نیز این رقم 96/2 درصد است که فاصله بسیار کمی با آمار کشوری دارد و می‌توان گفت که استان در این زمینه در مسیر رشد و پیشرفت همگام با کشور حرکت می‌کند این دستاورد حاکی از اهمیت و تأثیر آموزش‌های ارائه‌شده و همکاری‌های گسترده با نهادهای مختلف است.

مطهری بیان کرد: در حال حاضر، استان آذربایجان‌غربی با داشتن 2 هزار و 100 آموزش‌دهنده، برنامه‌های متنوعی در راستای سوادآموزی، تحکیم و انتقال سواد برگزار می‌کند در سال تحصیلی 1403-1402، 22 هزار و 600 نفر در دوره‌های سوادآموزی تحت آموزش قرار گرفته‌اند که این آمار نشان‌دهنده تلاش و مشارکت گسترده برای افزایش نرخ باسوادی است.

وی بیان کرد: مدل‌های مختلفی برای ارائه خدمات به افراد تحت پوشش وجود دارد که بسته به شرایط هر فرد متفاوت است این آموزش‌ها می‌تواند به‌صورت فردی، گروهی، کلاسی، تلفیقی یا خودآموز ارائه شود علاوه بر این، آموزش و پرورش مسئول تأمین فضای آموزشی، مربیان، کتاب‌ها و نوشت‌افزارها به‌صورت رایگان است این خدمات رایگان به افراد محروم از سواد کمک می‌کند تا از فرصت‌های آموزشی برخوردار شوند.

مطهری افزود: برای جذب افراد بی‌سواد، دو رویکرد اساسی در نظر گرفته شده است در سطح جهانی، جریان‌های سوادآموزی معمولاً قوانینی دارند که به افراد بی‌سواد اجازه نمی‌دهد از حقوق اجتماعی خود بهره‌مند شوند. اما در ایران، جریان سوادآموزی بیشتر مبتنی بر آگاهی‌بخشی است که فرد بی‌سواد را ترغیب می‌کند تا به اهمیت سواد پی ببرد و برای بهبود وضعیت خود اقدام کند این رویکرد باعث می‌شود افراد بی‌سواد به‌طور داوطلبانه به ثبت‌نام و آموزش بپردازند.

وی با اشاره به فرمایشات کقام معطم رهبری گفت: مقام معظم رهبری در خصوص سوادآموزی فرموده‌اند؛ برای گسترش سواد و زدودن بی‌سوادی همه دستگاه‌ها و کل نظام باید حرکت و احساس مسئولیت کنند.

مطهری گفت: بر اساس این فرمایش، باید از ظرفیت‌های مختلف نظیر شورای پشتیبانی سوادآموزی استان و نهادهایی مانند دانشگاه علوم پزشکی، جهاد کشاورزی و کمیته امداد استفاده کنیم در کنار این نهادها، باید بسته‌های تشویقی تعریف کرده و برخی مقررات الزام‌آور برای استفاده از خدمات بیمه‌های حمایتی در نظر گرفت.

وی تصریح کرد: طرح مدرسه محوری از مهم‌ترین برنامه‌ها در سال جاری است در این طرح، مدارس به‌عنوان پایگاه و مرجع اصلی برنامه‌های سوادآموزی در نظر گرفته شده‌اند مدیران مدارس باید از ظرفیت فرهنگیان شاغل و بازنشسته و کارکنان دولت برای شناسایی و جذب بی‌سوادان و کم‌سوادان استفاده کنند و آن‌ها را متقاعد سازند تا در دوره‌های آموزشی ثبت‌نام کرده و مهارت‌های سوادآموزی را فرا گیرند.

انتهای خبر/ م

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×