» اجتماعی » گلایه شهروندان ارومیه‌ای از اتوبوس‌های فرسوده و بداخلاقی راننده‌ها
اجتماعی - اخبار استان - تیتر یک

گلایه شهروندان ارومیه‌ای از اتوبوس‌های فرسوده و بداخلاقی راننده‌ها

شهریور 23, 1402۰:۳۳ ق٫ظ 120

نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی جزو وظایف اصلی مدیران شهری محسوب می‌شود که عضو شورای شهر ارومیه به دلایل متعددی موفقیت چندانی در آن نداشته و حال ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهری به‌هیچ‌عنوان خوب نیست.

به گزارش پایگاه خبری حرف رک؛ امروزه حمل‌ونقل عمومی یکی از نیازهای اصلی و حیاتی هر شهری محسوب می‌شود و قطعاً وضعیت تردد در هر شهری که سیستم حمل‌ونقلی آن مناسب نباشد با مشکل جدی مواجه می‌شود.

گرچه اغلب افراد جامعه دارای خودروی شخصی بوده و ترجیح می‌دهند برای مسافرت و ترددهای بین‌شهری از آن استفاده کنند؛ ولی هنوز هم بخشی زیادی از رفت‌وآمدهای بین‌شهری و مسافرت‌ها و حتی افرادی که خودروی شخصی دارند برای ترددهای تک‌نفره از ناوگان حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند و جایگاه و اهمیت این صنعت بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

متأسفانه ارومیه شهری است که مسئولان شهری تا به امروز به موضوع به‌روزرسانی ناوگان حمل‌ونقل عمومی توجه آنچانی نداشته و در صورت اختصاص اعتبار برای نوسازی ناوگان مستهلک حمل‌ونقل عمومی تنها به مناطق مرفه نشین و برخوردار این شهر توجه کرده‌اند.

نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی جزو وظایف اصلی مدیران شهری محسوب می‌شود که مدیریت شهری ششم به دلایل متعددی موفقیت چندانی در آن نداشته و حال ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهری به‌هیچ‌عنوان خوب نیست و شهروندان در انتظار مدیران شهری دوره هفتم شورای شهر است.

اتوبوس‌های شهری سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسبی ندارند

فیروزی یکی از ساکنان خیابان ابوذر از فرسودگی ناوگان اتوبوس‌رانی گلایه می‌کند و می‌گوید: بیشتر اتوبوس‌های شهری سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسبی ندارند.

وی تصریح کرد: از منطقه ابوذر تا مرکز شهر حدود 15 دقیقه با احتساب ترافیک فاصله وجود دارد؛ اما متأسفانه نبود اتوبوس و ترافیک بودن خیابان‌ها باعث شده تا این مسافت کوتاه تا رسیدن به مقصد چندین ساعت طول بکشد.

فیروزی گفت: علاوه بر کمبود اتوبوس‌های شهری در این منطقه، فرسودگی و دودزا بودن حمل‌ونقل عمومی باعث گلایه اهالی ابوذر شده است.

معطلی مسافران شهروند

شهروند دیگری که ساکن خیابان دیگاله است از نامنظم‌بودن ساعت حرکت اتوبوس‌ها انتقاد و به این نکته اشاره می‌کند و می‌گوید: میانگین فاصله زمانی که شرکت اتوبوس‌رانی برای اتوبوس‌ها مشخص کرده از طرف رانندگان اتوبوس‌های شهری به دلایل مختلف رعایت نمی‌شود و معطلی مردم را به دنبال دارد.

وی خواستار نظارت جدی‌تر در این زمینه به‌ویژه در بحث اتوبوس‌های شمال شهر می‌شود.

مجید سیفی دیگر شهروند ارومیه‌ای که ساکن خیابان المهدی ارومیه است دراین‌خصوص گفت: برخی از تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها در این شهرستان به‌قدری فرسوده است که ایمنی لازم برای تردد در شهر را ندارد.

وی ادامه داد: متأسفانه خدمات حمل‌ونقل عمومی در این شهرستان پایین است و برخی از شهروندان رغبتی بر استفاده از این ناوگان ندارند و از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند.

این شهروند افزود: همین امر سبب افزایش بار ترافیکی در برخی از ساعات شبانه‌روز می‌شود و مشکلات دیگری را نیز به همراه دارد.

سیفی در ادامه بیان کرد: برخی رانندگان برای پیاده کردن مسافر عجله داشته و حتی در برخی مواقع از نگه داشتن اتوبوس در ایستگاه‌ها خودداری می‌کنند وقتی هم اعتراضی از سوی مسافران به دلیل عدم نگه‌داشتن اتوبوس صورت می‌گیرد با اخلاق تند راننده مواجه می‌شوند.

80 درصد اتوبوس‌های شهری در اختیار بخش خصوص قرار دارد

توماج وحید افشار عضو شورای اسلامی شهر ارومیه در گفتگو با خبرنگار حرف رک؛ با بیان اینکه 80 درصد اتوبوس‌های شهری در اختیار بخش خصوص قرار دارد، اظهار کرد: در سال ۸۶ اتوبوس‌های بخش خصوصی با ۱۷.۵ درصد قیمت کارشناسی اتوبوس به بهره‌برداران خصوصی واگذار و ۸۲.۵ درصد مبلغ اتوبوس توسط دولت پرداخت شد و قرار شد تا مدت ۱۰ سال به شهروندان خدمات‌دهی کنند.

وی تصریح کرد: این افراد پس از خرید اتوبوس‌ها به‌جای خدمات‌دهی به شهروندان اقدام به فروش اتوبوس‌های خریداری شده کردند.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه تصریح کرد: توسعه حمل‌ونقل عمومی یکی از مولفه‌های پیشرفت اقتصاد است و بنابراین تقویت و توسعه آن باید موردتوجه قرار گیرد.

افشار با بیان اینکه، توسعه حمل‌ونقل عمومی یکی از مطالبات اصلی شهروندان در ارومیه است، افزود: در ۲۰ سال گذشته برای اولین‌بار در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۵ دستگاه اتوبوس از سوی شهرداری ارومیه خریداری و نوسازی شده و به چرخه حمل‌ونقل شهری افزوده شد.

وی عنوان کرد: نبود و کمبود راننده یکی از مشکلات عدیده‌ای که در حوزه حمل‌ونقل شهری با آن دست‌به‌گریبان هستیم؛ از سوی دیگر حق استخدام راننده جدید هم وجود ندارد.

افشار بیان کرد: نیروهای استخدامی در مجموعه شهری که گواهینامه پایه دو دارند در مقابل دریافت حقوقی معادل دوبرابر دریافت حقوق فعلی، حاضر به همکاری در این حوزه هستند.

وی در خصوص نحوه شکایت شهروندات از تخلفات رانندگان اتوبوس‌های شهری، گفت: شهروندان می‌توانند تخلفات برخی رانندگان را از مسیر شکایت از اتوبوس‌های درون‌شهری از طریق سایت اتوبوس‌رانی همان شهر طی می‌شود.

افشار بیان کرد: مثلاً اگر شهروندان  از هر یک از اتوبوس‌های درون‌شهری ارومیه شکایت داشته باشند و به دنبال یافتن مسیری برای ارائه شکایت از آنها می‌گردید، باید از سایت اتوبوس‌رانی ارومیه به نشانی www.bus.urmia.ir مراجعه کنند.

انتهای خبر /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×