» اجتماعی » آبگیری سد چپر آباد روستای 7هزار ساله در اشنویه را غرق می‌کند
اجتماعی - اخبار استان - اشنویه - گزارش و تحلیل - گفتگو
رئیس میراث فرهنگی اشنویه:

آبگیری سد چپر آباد روستای 7هزار ساله در اشنویه را غرق می‌کند

خرداد 27, 1402 80

رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اشنویه کفت: روستای کشف‌شده در اشنویه با آبگیری سد چپر آباد زیرآب رفته و نابود می‌شود.

تاسا در گفت‌وگو با خبرنگار حرف رک، اظهار کرد: باستان‌شناسان در محوطه پیش از تاریخ چپر آباد (تپه گرگرو) در استان آذربایجان غربی، روستایی کوچک کشف کرده‌اند که قدمت آن به نیمه دوم هزاره پنجم قبل از میلاد یعنی حدود هفت هزار سال پیش می‌رسد؛ اما این محوطه باستانی ممکن است به سرنوشت محوطه‌های باستانی حوضه آبگیر سد چم‌شیر در خوزستان دچار شود؛ زیرا آن‌طور که کارشناسان می‌گویند، با آبگیری سد چپر آباد زیر آب می‌رود.

وی افزود: در سال 99 محوطه‌های تاریخی در محدوده چپر آباد شهرستان اشنویه مورد بررسی قرار گرفت که باستان‌شناسان در این بررسی‌ها 11 مورد محوطه باستانی و تاریخی را شناسایی و کشف کردند.

رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اشنویه تصریح کرد: پنج محوطه تاریخی کشف شده بر اساس اظهارات کارشناسان در معرض خطر بوده و امکان زیر آب رفتن آنان با آبگیری سد چپر آباد وجود داشت؛ بنابراین در سال 1400 اقداماتی جهت نجات‌بخش این اماکن تاریخی انجام شده است.

 

وی بیان کرد: اگر مسئولان ذی‌ربط اقدامی برای حل این مشکل نکنند، محوطه‌های شیخ راش سه، منطقه چپر آباد و منطقه کانی حوا کامل زیر آب خواهند رفت و 50 درصد منطقه‌های شیخ راش یک و منطقه چهار به آب خواهند رفت.

تاسا عنوان کرد: باتوجه‌به اینکه منطقه چپر آباد به تاج سد نزدیک‌تر است ۱۰۰ درصد زیر آب خواهد رفت که این امر برای باستان‌شناسان و برای میراث یک شهرستان که قدمت هفت هزارساله دارد بسیار ناراحت‌کننده است.

وی با بیان اینکه قبل از ساخت این سد ساخت هیچ اقدامی جهت جلوگیری از تخریب اماکن تاریخی انجام نشده بود، گفت:
متأسفانه مسئولان بعد از شروع پروژه و تخصیص اعتبار به فکر به فکر نجات‌بخشی این روستای هفت هزارساله افتادند.

رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اشنویه تصریح کرد: اکنون با تلاش مسئولان و گروهی از کاوشگران در حال به‌دست‌آوردن اطلاعاتی از این محوطه تاریخی هستیم تا هویت و شناسنامه یک شهرستان نابود نشود.

 

سد چپر آباد، بنابر آنچه مسئولان شهرستان اشنویه و استان آذربایجان غربی اعلام کرده‌اند تا پایان تیرماه ۱۴۰۲ آبگیری خواهد شد و به گفته رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اشنویه، احتمالاً ۱۳ محوطه تاریخی با آبگیری این سد غرق می‌شود.

این در حالی است که نتایج کاوش‌های تا کنون باستان‌شناسان نشان می‌دهد قدمت محوطه‌های تاریخی پشت سد چپر آباد به حدود هفت‌هزاری سال می‌رسد.

باستان‌شناسان معتقدند یافته‌های پشت این سد نقطه عطفی برای باستان‌شناسی جنوب آذربایجان غربی است و اگر زمان بیشتری به کاوش اختصاص داده شود حتماً رازها و اطلاعات بیشتری به دست خواهد آمد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×