» اجتماعی » ارتباطات اقتصادی ایران با اقلیم کردستان ۱۵ درصد افزایش داشت
اجتماعی - تیتر یک - سیاسی
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه:

ارتباطات اقتصادی ایران با اقلیم کردستان ۱۵ درصد افزایش داشت

خرداد 11, 1402 60

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: ارتباطات اقتصادی ایران با اقلیم کردستان ۱۵ درصد افزایش داشت که امیدواریم، این رقم به ۱۰۰ درصد افزایش برسد..

مهدی صفری روز پنجشنبه در نخستین نشست استانداران استان‌های مرزی ایران و اقلیم کردستان عراق در ارومیه اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در یکسال گذشته میزبان یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در حوزه گردشگری سلامت بود که نشان‌دهنده ظرفیت بالای گردشگرپذیری این حوزه است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: تصریح کرد: در بخش دانشگاهی هم ۱۲ هزار دانشجوی خارجی در حال حاضر در ایران تحصیل می‌کنند که فقط هفت هزار نفر از آنان از هند است و بیشتر در حوزه پزشکی تحصیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم اولویت اولش همکاری با کشورهای همسایه است، اظهار کرد: سال گذشته در وزارت خارجه، اولین سمینار همسایگان به همت دولت سیزدهم در راستای توسعه همکاری‌های کشورهای همسایه برگزار شد.

معاون دیپلماسی خارجی وزارت امور خارجه با تأکید بر رفع برخی مشکلات در مرز تمرچین شهرستان پیرانشهر ادامه داد: ارتباطات اقتصادی ایران با اقلیم سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشت که امیدواریم با حل مشکلات، این رقم به ۱۰۰ درصد افزایش برسد.

صفری اضافه کرد: ایران در بخش پزشکی و تجهیزات پزشکی و داروها در سطح بسیار بالایی است و در این راستا در سفر رئیس‌جمهور به اندونزی، دستگاه عمل جراحی از راه دور ساخت ایران به این کشور اختصاص یافت.

وی با اشاره به اینکه مراودات تجاری ایران با اقلیم کردستان عراق روند روبه‌رشد داشته است، یادآور شد: امیدواریم با رفع مشکلات، این روند روبه‌رشد به‌صورت جهشی افزایش یابد.

 

آذربایجان غربی پیشران دیپلماسی منطقه‌ای است

محمدصادق معتمدیان در این نشست، با اشاره به وضعیت آذربایجان غربی و شرایط توسعه‌ای منطقه، افزود: در این نشست راهبردهای ارتقای سطح همکاری‌ها و ظرفیت‌های مشترک همکاری در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در بخش اقتصادی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی در ادامه با تأکید بر تقویت دیپلماسی سیاسی و اقتصادی با کشورهای هم‌جوار، گفت: حسن هم‌جواری و تقویت دیپلماسی سیاسی و اقتصادی با کشورهای هم‌جوار از اهداف مهم دولت سیزدهم است.

استاندار آذربایجان غربی بیان کرد: ارتقای ظرفیت‌ها در بازارچه‌های مرزی، افزایش صادرات خدمات فنی مهندسی، ایجاد معابر جدید در اشنویه و میرآباد، رونق ترانزیت و حمل‌ونقل، حذف قوانین دست‌وپاگیر گمرکی و افزایش ارتباطات فرهنگی و اجتماعی، از پیشنهادهای ما به هیئت اقلیم کردستان عراق در این نشست است.

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×