» اجتماعی » افزایش 6 درصدی سطح کاشت کلزا در آذربایجان غربی
اجتماعی - اخبار استان - پیشخوان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

افزایش 6 درصدی سطح کاشت کلزا در آذربایجان غربی

خرداد 29, 1402 30

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، بیش از دو هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی به زیر کشت کلزا رفته که این میزان نسبت به سال زراعی گذشته ۶ درصد افزایش داشته است.

خسرو شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار حرف رک؛ اظهار کرد: در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، بیش از دو هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی به زیر کشت کلزا رفته است که این میزان نسبت به سال زراعی گذشته ۶ درصد افزایش داشته است.

وی میزان خرید تضمینی سال گذشته این محصول را سه هزار و ۹۲۸ تن اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال نزدیک به چهار هزار و ۹۰۰ تن کلزا از مزارع استان برداشت شود.

شهبازی اظهار کرد: شهرستان‌های نقده، پلدشت و بوکان بالاترین میزان تولید این دانه روغنی را در استان به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: خرید این محصول به‌صورت تضمینی بوده و در استان توسط اتحادیه شرکت‌های تعاون روستایی و در چهار شهرستان پلدشت، بوکان، نقده و میاندوآب صورت می‌پذیرد.

این مسئول افزود: کلزا بعد از سویا، آفتاب‌گردان، بادام‌زمینی و کتان در رتبه پنجم دانه‌های روغنی قرار دارد، این گیاه دارای ۴۰ درصد روغن و ۲۳ درصد پروتئین است.

وی خاطرنشان کرد: بهترین زمان کشت کلزا در استان آذربایجان غربی ۱۵ شهریور تا ۷ مهر است و برداشت این محصول از اواخر خردادماه آغاز می‌شود.

گفتنی است کشت این محصول ارزشمند، کم آب بر معادل ۰.۶۰ کیلوگرم بر مترمکعب و مقرون‌به‌صرفه بوده، علاوه بر نقش مهم آن در افزایش تولید، بهترین گزینه جهت تناوب زراعی با گندم است که در راستای اصلاح الگوی کشت یکی از راهکارهای مدیریت منابع آبی به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×