» اجتماعی » آغاز رهاسازی آب از سد مخزنی ساروق تکاب به سمت دریاچه ارومیه
اجتماعی - اخبار استان - گفتگو
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی خبر داد:

آغاز رهاسازی آب از سد مخزنی ساروق تکاب به سمت دریاچه ارومیه

اسفند 4, 1402 100

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی از آغاز رهاسازی آب از سد مخزنی ساروق به سمت دریاچه ارومیه خبر داد.

مجید رستگاری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی «حرف رک» از آغاز رهاسازی آب از سد مخزنی ساروق به سمت دریاچه ارومیه خبر داد و اظهار داشت: در راستای اجرای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه عملیات رهاسازی آب از سد ساروق تکاب با حداکثر دبی مطمئن از امروز آغاز شد.

وی تصریح کرد: رهاسازی آب از سد ساروق تا سقف ۱۰ میلیون مترمکعب بدون توقف ادامه خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با بیان اینکه با رهاسازی این میزان آب، مناطق پایین‌دست سد و رودخانه ساروق تحت‌تأثیر قرار خواهند گرفت، از عموم مردم و ساکنان محلی خواست ضمن رعایت نکات ایمنی، از نزدیک‌شدن به حریم و بستر رودخانه خودداری کنند.

رستگاری افزود: کشاورزان منطقه در راستای حمایت از برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه، از برداشت‌های غیرمجاز آب در طول مسیر برای اهداف زراعی خودداری کنند.
وی یادآور شد: در سومین روز از اسفندماه با حضور علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و استاندار آذربایجان غربی و سایر مسئولان عملیات رهاسازی آب از سد شهید کاظمی به‌طرف دریاچه ارومیه آغاز شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی دراین‌خصوص گفت: نظر به تأمین بخشی از نیازهای زیست‌محیطی دریاچه ارومیه عملیات رهاسازی آب از سد شهید کاظمی بوکان به میزان ۳۰ میلیون مترمکعب و با حداکثر دبی مطمئن آغاز شد.

خاطرشان می‌شود رویکرد دولت در بخش سخت‌افزاری با تخصیص اعتبارات و امکانات ویژه محقق شده و هر سه ماه یک‌بار شاهد بهره‌برداری پروژه‌ها هستیم در چند ماه آینده شاهد افتتاح کانال بادین‌آباد به‌عنوان فاز دوم پروژه کانی سیب خواهیم بود که ظرفیت انتقال ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب به سد کانی سیب و دریاچه ارومیه را خواهد داشت.

یادآور می‌شود دریاچه‌های پشت سد از زیباترین مکان‌های آذربایجان غربی است و در اوایل بهار نیز به دلیل وجود آب زیاد در پشت این دریاچه‌ها زیباتر از دیگر ایام سال است.
سد شهرچای ارومیه در حدود ۱۰ کیلومتری ارومیه قرار دارد و در جاده زیبای ارومیه به سیلوانا واقع شده است. سد آغ چای هم در شهرستان چایپاره احداث شده و یکی از سدهای زیبای استان به شمار می‌رود. سد مهاباد نیز از جمله سدهایی است که در نزدیک‌ترین فاصله نسبت به شهر در کشور ساخته شده و زیبایی‌های خاص خود را دارد.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×