» اخبار استان » آغاز فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی در آذربایجان‌غربی
اخبار استان - پیشخوان - سلامت - گفتگو
مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان‌غربی خبر داد:

آغاز فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی در آذربایجان‌غربی

دی 20, 1402 70

مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان‌غربی از آغاز طرح فاز دوم مایه‌کوبی سراسری بر علیه بیماری تب برفکی در جمعیت دام سبک‌وسنگین در استان خبر داد.

امید خلیل‌زاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک» از آغاز فاز دوم مایه‌کوبی سراسری جمعیت دام سبک‌وسنگین علیه بیماری تب برفکی از یکم دی‌ماه سال ۱۴۰۲ تا ۳۰ بهمن به مدت دو ماه در استان خبر داد و اظهار کرد: بیماری تب برفکی یکی از بیماری‌های ویروسی واگیردار دام است که در صورت شیوع، خسارات اقتصادی فراوانی را به واحدهای پرورش دام وارد می‌سازد.

مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان‌غربی گفت: این عملیات در جمعت ۳۱۵ هزار رأسی دام سنگین و چهار میلیون راسی در دام سبک در واحدهای اپیدمیولوژیک در مدت دو ماه با همکاری بالغ بر ۱۱۰ مرکز مایه‌کوبی بخش خصوصی با نظارت بخش دولتی واکسینه و ایمن‌سازی می‌گردند.

خلیل‌زاده با اشاره به اینکه یکی از راه‌های کنترل بیماری پرخسارت و فوق‌العاده مسری و مهلک تب برفکی، علاوه بر لزوم رعایت مقررات بهداشتی – قرنطینه‌ای، واکسیناسیون مرتب و دوره‌ای جمعیت حساس دام‌ها استان است، گفت: دامداران در کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار نقش مهمی برعهده دارند و می‌توانند با رعایت موارد بهداشتی، عدم تردد در میادین دام سنتی، واکسیناسیون به‌موقع و ضدعفونی دامداری‌های خود در کنار ادارات دامپزشکی از شیوع این بیماری‌ها جلوگیری کنند،

وی از دامداران خواست برای حفظ سلامت دام‌های خود و جلوگیری از شیوع این بیماری همکاری و تعامل لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی برای انجام عملیات مایه‌کوبی و سایر خدمات دامپزشکی داشته باشند و همچنین جهت اطمینان از پوشش حداکثری این واکسیناسیون از خریدوفروش و جابه‌جایی دام‌ها در مدت‌زمان اجرای عملیات مایه‌کوبی خودداری نمایند و رعایت اصول بهداشتی در دامداری خود حوضچه‌های ضدعفونی را در محل ورودی دامداری را فعال نمایند .

خلیل‌زاده بیان کرد: بیماری تب برفکی به‌عنوان مسری‌ترین و مهم‌ترین و پرخسارت‌ترین بیماری واگیر است که در صورت بروز نقش مهمی در افت تولید انواع فرآورده‌های پروتئینی با منشأ دامی، شیر و فرآورده‌های آن خواهد شد.

وی افزود: دامداران جهت افزایش اثربخشی واکسیناسیون از هرگونه جابه‌جایی دام‌های فاقد گواهی بهداشتی حمل اکیداً خودداری کنند.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×