» اجتماعی » آمریکا به عنوان مدعی حقوق بشر، اَبَر ناقض حقوق بشر است
نماز جمعه ماکو
اجتماعی - سیاسی - ماکو
امام جمعه ماکو:

آمریکا به عنوان مدعی حقوق بشر، اَبَر ناقض حقوق بشر است

تیر 9, 1402 80

امام‌جمعه ماکو گفت: آمریکا اَبَر ناقض حقوق بشر، همهٔ جنایات را به نام حمایت از حقوق بشر در ایران انجام داده است این معنی حقوق بشر آمریکایی است.

به گزارش حرف رُک به نقل از مرزداران، حجت‌الاسلام سید محمد هاشمی امام‌جمعه شهرستان ماکو در خطبه‌های عبادی سیاسی نمازجمعه  با تأکید بر مبارزه با خرافات گفت:

خداوند متعال، انبياي الهي و بعد از آنان، امامان را به‌عنوان حجت و راهنما به‌سوی مردم  فرستاده تا آنان را به‌سوی حق‌تعالی، دعوت کنند؛ اما همواره گرو‌هي بر اثر غفلت، جهل و عناد، از مسير توحيد منحرف شده، و در دام انسان‌های شياد و منحرف افتاده‌اند.

وی افزود: در دوران ائمه (ص)، بحث بدعت‌ها و خرافات، دامنگير مسلمانان بود و اهل‌بيت (ص) هم همواره بر اساس قرآن و سنت پيامبر اکرم (ص)، با اين بدعت‌ها مبارزه و روشنگری مي‌کردند.

امام‌جمعه ماکو تصریح کرد: در عصر امام هادی (ص)، مكاتیب عقيدتی متعددی به‌مانند «معتزله» و «اشاعره» رواج يافته و آرا و نظريات كلامی فراوانی در جامعه اسلامی پدیدآمده بود و بازار مباحثی به‌مانند جبر و تفويض، امكان يا عدم امكان رؤيت خدا، جسميت خدا، و امثال اينها بسيار داغ بود، ازاین‌رو گاه امام هادی (ص) در برابر سؤال‌هایی قرار می‏گرفت كه ازاین‌گونه آرا و نظريات سرچشمه گرفته است.

امام‌جمعه ماکو در خصوص مبارزه با گروه خطرناک غُلات گفت:

از جمله گروه‌های باطل و منحرفی كه در دوران امامت امام هادی (ص) فعال بودند، گروه غلات را بايد نام برد كه افكار و عقايد پوچ و منحط و بی‌اساسی داشتند و خود را شيعه وانمود می‏كردند. آنان درباره امام غُلّو نموده برای او مقام الوهيّت قائل می‏شدند؛ و گاهی نيز خود را به‌عنوان پیغمبر منصوب از طرف امام قلمداد می‏كردند، و معتقد بودند که هیچ‌کدام از فرائض اسلامی از قبيل زكات، حجّ، روزه و غیره واجب نيست! و بدین‌وسیله موجبات بدنامی شيعيان را در ميان فرقه‏های ديگر فراهم می‏كردند. امام هادی از اين گروه اظهار تبری نموده با آنان مبارزه می‏كرد و تلاش می‏نمود كه با طرد آنان، اجازه ندهد لكه ننگی بر دامن تشيع بنشيند.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب دراین‌خصوص گفت: مقام معظم رهبري مي‌فرمايند: «در كنار ترويج و تبليغ معارف اصيل ديني و اسلام ناب، بايد با خرافات مبارزه كرد. كساني دارند روزبه‌روز خرافات جديدي را وارد جامعه ما مي‌كنند. مبارزه با خرافات را باید جدي بگيريد، اين روش علماي ما بوده.»

حجت‌الاسلام هاشمی با اشاره به حقوق بشر آمریکایی گفت: روزهاي «ششم تا دوازدهم تيرماه» به‌عنوان هفته افشاي حقوق بشر آمريكايي نام‌گذاری شده است. شما خودتان بين اين دو حقوق بشر اسلام و حقوق بشر آمریکایی قضاوت کنيد و فرق بين آن دو بسنجيد.

وی افزود: امیرمؤمنان علي (ع) می‌فرماید: به خدا قسم اگر هفت‌اقلیم را با آنچه زير آسمان‌های آنهاست به من بدهند تا خداوند را با ربودن پوست جوی از دهان مورچه‏ای معصيت كنم به چنين كاری دست نمی‏زنم!

امام‌جمعه ماکو گفت: در جای ديگر امیرالمؤمنین می‌فرماید: شنيده‌ام كه یکی از مأموران معاویه بر زن مسلمانی داخل شده و ديگری، بر زنی از اهل ذمّه، و خلخال و دستبند و گردن‌بند و گوشواره‌اش را ربوده است و آن زن جز آنكه  از او ترحم جويد، چاره‌ای نداشته است. آنها پيروزمندانه، با غنايم، بی‌آنکه زخمی بردارند، يا قطره‌ای از خونشان ريخته شود، بازگشته‌اند. اگر مرد مسلمانی پس از اين رسوايی از اندوه بميرد، نه‌تنها نبايد ملامتش ‍ كرد بلكه مرگ را سزاوارتر است.

حجت‌الاسلام هاشمی با اشاره به نامه امیرالمؤمنین به مالک‌اشتر گفت: امیرمؤمنان در نامه خود به مالک‌اشتر هنگامي که او را به فرمانداري مصر بر مي‌گزيند، مي‌فرمايد: مهرباني با مردم را پوشش دل خويش قرار ده؛ و با همه دوست و مهربان باش؛ مبادا هرگز، چونان حيوان شكاري باشي كه خوردن آنان را غنيمت داني، زيرا مردم دو دسته‏اند؛ دسته‏اي برادر ديني تو، و دسته ديگر همانند تو در آفرينش مي‏باشند.

امام‌جمعه ماکو با اشاره به نمونه‌هایی از حقوق بشر آمریکایی گفت: در ششم تیرماه مقام معظم رهبری را در مسجد ابوذر تهران ترور کردند و در هفتم تیرماه حزب جمهوري اسلامي را منفجر کردند و در اثر آن انفجار شهيد بهشتي و هفتاد و دو تن از یاران انقلاب و حضرت امام به شهادت رسیدند.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب دراین‌خصوص گفت: مقام معظم رهبری دراین‌خصوص فرمودند: منافقین قاتل، صراحتاً به جنایت هفتم تیر اعتراف کرده‌اند؛ اما امروز با حمایت فرانسه و دیگر کشورهای مدعی حقوق بشر، آزادانه فعالیت می‌کنند که انسان از وقاحت غربی‌ها در حیرت است. ازیک‌طرف ادعای حقوق بشر می‌کنند، از طرف دیگر تریبون را اختیار تروریست‌ها قرار داده و از آنها حمایت می‌کنند.

حجت‌الاسلام هاشمی ادامه داد: در هشتم تيرماه، مناطق مسکونی شهر سردشت را، توسط بمب‌افکن‌های عراقی بمباران شیمایی کردند و در دهم تیرماه به‌خاطر عملیاتی‌کردن كودتاي ۲۸ مرداد، عمليات آژاكس توسط آمريكا تصویب گردید و در دوازدهم تیرماه ناوگان آمريكايي، به هواپيماي مسافربري ايران در خلیج‌فارس حمله کرد.

وی اذعان کرد: در این مدت ۱۷ هزار نفر انسان بي‏گناه در اثر اقدامات تروريستي به شهادت رسیدند.

امام‌جمعه ماکو در ادامه تبیین حقوق بشر آمریکایی گفت: در جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس بيش از ۲۰۰ هزار نفر به شهادت رسیدند و بیش از ۷۰۰ هزار نفر مجروح شدند و در اثر کاربرد سلاح‌های شیمیایی بيش از ۱۳ هزار نفر شهید شدند و بيش از ۱۰۰ هزار نفر مجروح گردیدند.

وی افزود: در راه مبارزه با مواد مخدر نیز بيش از ۴ هزار نفر از مأموران نيروي انتظامي و مرزباني به شهادت رسیدند.

حجت‌الاسلام هاشمی آمریکا را ناقض حقوق بشر خوانده و اظهار کرد: آمریکا همهٔ این جنایات را به نام حمایت از حقوق بشر در ایران انجام داده است. این معنای حقوق بشر آمریکایی است. به‌طوری‌که حضرت امام می‌فرماید: «آنهايي كه بشر را پايمال مي‏كنند، دم از حقوق بشر مي‏زنند! آنهايي كه از آن‏ور دنيا آمده‏اند و اين‏ور دنيا را به آتش كشيده‏اند، از حقوق بشر صحبت مي‏كنند.»

امام‌جمعه ماکو از اعتياد به‌عنوان جاهليت مدرن یاد کرده و گفت: پنجم تیرماه مصادف با روز مبارزه با مواد مخدر بود. در واقع انسان می‌تواند از پدیده اعتیاد، به‌عنوان جاهلیت مدرن یاد کند.

وی در حقوق آداب بد جاهلیت کهن گفت: آداب بد جاهلیت کهن عبارت از قتل، غارت، تجاوز، جنگ، جنایت، هرزگی، می‌گساری و تبعیض‌های ناروا است؛ اما از میان انبوه آداب رذیلهٔ غیرانسانی جزیرةالعرب، شاخص‌ترین و شایع‌ترین مورد، مسئله زنده‌به‌گور كردن دختران است كه سایر رذایل نیز، تحت‌الشعاع آن قرار گرفته است. ازاین‌رو، هر گاه جاهلیت مطرح می‌شود، اولین چیزی كه در ذهن نقش می‌بندد، همین مسئله است.

حجت‌الاسلام هاشمی در خصوص جاهلیت مدرن نیز گفت: اما بدترین بدعت جاهلیت مدرن كه قابل‌قیاس با بدترین بدعت جاهلیت قدیم است و بلكه به‌مراتب خطرناك‌تر از آن می‌باشد، بلای خانمان‌سوز اعتیاد به مواد مخدر است كه از آن به‌عنوان «مرگ بی‌صدا»، و در عرصه سیاسی – اجتماعی، به «جنگ بی‌مرز» یاد می‌شود.

وی افزود: چون در جاهلیت كهن، پدر دخترش را زنده‌به‌گور می‌کرد، اما در جاهلیت مدرن، فرد خود را زنده به دود می‌کند؛ با این تفاوت كه در جاهلیت قدیم، فقط شخص زنده‌به‌گور می‌شد، اما در جاهلیت مدرن، هم شخص و هم شخصیت، هر دو با هم به قربانگاه می‌روند.

امام‌جمعه ماکو در پایان گفت: والدین باید مواظب فرزندان خود باشند تا خدای‌نکرده آنها در دامی که دشمنان ملت ایران و نظام اسلامی برای جوانان ما پهن کردند، گرفتار نشوند.

لازم به ذکر میباشد خادمین حرم جمکران به همراه پرچم های متبرک مسجد مقدس جمکران و عتبات عالیات در نماز جمعه شهرستان شرکت کرده و برنامه اجرا کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×