» تازه های خبر » آنفلوآنزا و کرونا دست به دست هم دادند
تازه های خبر - سلامت
افزایش بیماری‌های تنفسی؛

آنفلوآنزا و کرونا دست به دست هم دادند

اسفند 1, 1402 40

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی کشور گفت: امروزه محدودیت‌های بهداشتی نسبت به دوران کووید برداشته شده و فاصله‌گذاری اجتماعی و تزریق واکسن رعایت نمی‌شود، انتظار داشتیم که فعالیت ویروس‌های تنفسی دیگری هم به غیر از کرونا و آنفولآنزا افزایش پیدا کند که این اتفاق هم افتاد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک» به نقل از خبرگزاری فارس، سید علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی کشور و استاد تمام ویروس شناسی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی در جمع خبرنگاران، در خصوص ویروس‌های تنفسی‌ شایع حال حاضر در کشور گفت: امسال فصل بیماری‌های تنفسی در کشور کمی زودتر از سال‌های گذشته و حدوداً از شهریورماه، با شیوع سطح بالایی از ویروس آنفولآنزا آغاز شد. در آن زمان ابتلا به بیماری کرونا به نسبت آنفولآنزا کمتر بود اما در حال حاضر شیوع بیماری کووید 19 کمی افزایش پیدا کرده است.
وی در ادامه بیان کرد: معمولاً در ابتدای فصول تنفسی سال «پاییز و زمستان» با آنفولآنزای نوع A که دارای شیوع و فراگیری بیشتری نسبت به نوع B و C است، مواجه می‌شویم. زیرا آنفولآنزا نوع‌ A دارای تغییرات ژنتیکی بیشتری است و اکثر آنفولآنزاهایی که مردم به آن مبتلا می‌شوند به ترتیب آنفولآنزا A و بعد از آن آنفولآنزای B است.
رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی کشور در خصوص این بیماری ویروسی توضیح داد: معمولاً در ابتدای فصول سرد و از شهریورماه به مردم توصیه می‌کنیم که واکسن آنفولآنزا را تزریق کنند زیرا این ویروس‌ها بیماری‌های با سابقه‌ای هستند و هرسال تکرار و در یک دوره‌ای تبدیل به اپیدمی و هر 15 سال یک بار تبدیل به پاندمی می‌شوند؛ که آخرین پاندمی این ویروس، آنفولآنزا خوکی و پاندمی 2019 بود.
ناجی در خصوص چرایی آمار پایین بیماری‌های ویروسی از جمله آنفولآنزا در دوران پاندمی کرونا توضیح داد: در زمان کرونا به دلیل فشار ایمونولوژیکی که کووید 19 وارد کرد و اصول بهداشتی که مردم رعایت می‌کردند، سهم فعالیت ویروس‌های دیگری مانند آنفولآنزا بسیار کاهش پیدا کرده بود. اما در حال حاضر عفونت‌های تنفسی که هم در کودکان و هم بزرگسالان در کشور مشاهده می‌شود، فقط محدود به کووید و آنفولآنزا نیست. در حال حاضر سهم آنفولآنزا از کرونا بیشتر است و کووید هم نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است.
اما ویروس‌های تنفسی دیگری هم وجود دارد که در میان افراد می‌چرخند.
وی در خصوص پیش‌بینی از شیوع بیماری‌های تنفسی گفت: ما در سال گذشته پیش بینی افزایش آنفولآنزا در کشور را داشتیم اما این اتفاق نیفتاد. اما امسال همانطور که انتظار داشتیم فعالیت آنفولآنزا نسبت به زمان پاندمی کرونا شیوع و افزایش پیدا کرد.
ما همیشه در ماه‌های آبان و آذر منتظر شیوع آنفولآنزا هستیم، اما امسال در ماه‌ شهریور فعالیت نسبتاً بالایی را از این ویروس شاهد بودیم. این ویروس شناس در خصوص دیگر بیماری‌های ویروسی تنفسی شایع در کشور توضیح داد: درحال حاضر ویروس‌های مختلفی مانند ویروس پارا آنفولآنزا، RSV، ویروس اَدِنو و… به غیر از کرونا و آنفولآنزا در حال چرخش هستند. بنابراین ویروس جدیدی در کار نیست که بگوییم یک ویروس نوظهوری در حال انتشار است.
اینها ویروس‌هایی هستند که قبلاً هم با آنها درگیری داشته‌ایم. اما سهم این ویروس‌ها نسبت به سال‌های قبل که کووید فشار خیلی زیادی داشت و شیوع این بیماری‌ها به دلایل متعددی مانند رعایت‌ نکات بهداشتی توسط مردم، فشارهای ایمونولوژیک کووید و… کمتر بود، افزایش پیدا کرده است.
وی در خصوص چرایی شیوع این ویروس‌های تنفسی بیان کرد: امروزه محدودیت‌های بهداشتی نسبت به دوران کووید برداشته شده و فاصله گذاری اجتماعی و تزریق واکسن و… رعایت نمی‌شود، انتظار داشتیم که فعالیت ویروس‌های تنفسی دیگر هم به غیر از کرونا و آنفولآنزا افزایش پیدا کند که این اتفاق هم افتاد.
البته بیماری‌های تنفسی فقط ویروسی نیستند؛ ممکن است دسته‌های بزرگ دیگری مانند عفونت‌های تنفسی باکتریال هم در کنارشان باشد. بنابراین باید یک سیستم دیده‌ وری مناسبی داشته باشیم تا عوامل متعدد تنفسی از جمله ویروس‌ها و باکتری‌ها را شناسایی کند.
برای این شناسایی احتیاجی نیست که بر روی افراد زیادی آزمایش شود. اگر بر روی یک جمعیت‌های خاصی در تناوب و در زمان‌های مختلف غربالگری انجام شود، کافی است.وی در ادامه تأکید کرد:همین ویروس‌هایی که ما داریم می‌بینیم ممکن است تغییرات ژنتیکی جدیدی کرده باشند.
آنفولآنزاهایی که در سال‌های اخیر در حال چرخش هستند، نسبتاً تغییر کرده‌اند و ممکن است این تغییرات باعث شود تا یک سری نماهای بالینی خاصی از خودشان نشان دهند. تجربه بسیاری از خانواده‌ها این است فرزندانشان یک به یک، به یکی از بیماری‌های ویروسی تنفسی مبتلا می‌شوند و به تبع آن سایر اعضای خانواده هم با آن بیماری درگیر می‌شوند.
در حال حاضر بسیاری از کودکان بیماری‌های شدید تنفسی دارند، یا به سردرد و سینوزیت مبتلا می‌شوند.
وی خطاب به وزارت بهداشت گفت: بنابراین باید در سیستم بهداشتی کشور پایش ژنتیکی بیماری‌های تنفسی را به صورت منظم و مداوم داشته باشیم و این اطلاعات را به همکاران در سیستم‌های بهداشتی منتقل کنیم. ممکن است که وزارت بهداشت این برنامه را داشته باشد اما قرار دادن اطلاعات مربوط به آن در اختیار افرادی که در سیستم‌های بهداشتی در حال فعالیت هستند، ضروری است.

برای پیشگیری چه کاری باید انجام دهیم؟

ناجی در خصوص پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی تنفسی توضیح داد: از آنجایی که برای برخی از ویروس‌ها مانند ویروس آنفولآنزا واکسن تهیه شده، هرساله قبل از شروع فصول سرد سال تزریق می‌شوند. البته همه افراد هم نیازی به تزریق این واکسن ندارند و اولویت با افرادی است که در خطر هستند؛ مانند کودکان زیر پنج سال، افراد بالای 60 سال، زنانی که قصد بارداری دارند، افرادی که در سیستم‌های بهداشتی کار می‌کنند، بیمارهایی که بیماری‌ زمینه‌ای، تضعیف سیستم ایمنی‌، بیماری مزمن مانند بیماری‌های قلبی، دیابت دارند و ابتلا به آنفولآنزا می‌تواند باعث وخیم‌تر شدن حالشان شود، باید این واکسن را تزریق کنند. بنابراین یکی از روش‌های جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی تزریق واکسن است.
وی در ادامه تأکید کرد: البته مانعی هم برای تزریق واکسن توسط دیگر افراد وجود ندارد و در صورت تمایل می‌توانند این واکسن را دریافت کنند. اما با توجه به محدودیت‌هایی که در تولید واکسن در دنیا وجود دارد اولویت تزریق با افراد واجد شرایط است. این ویروس شناس درباره دیگر روش‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌های مسری بیان کرد: نکته‌ای که وجود دارد این است که برای همه بیماری‌های ویروسی تنفسی واکسن ساخته نشده است؛ بنابراین باید در فصول سرد سال که بیماری‌های تنفسی شیوع پیدا می‌کنند، فاصله جانبی افراد با یکدیگر رعایت و از ماسک استفاده شود، همچنین باید شست‌وشوی مداوم دست‌ها انجام و بهداشت فردی و اجتماعی رعایت شود.
انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×