» اخبار استان » اخلاق انتخاباتی؛ زمینه‌ساز همدلی و مشارکت
اخبار استان - یادداشت
تخریب آفت انتخابات است؛

اخلاق انتخاباتی؛ زمینه‌ساز همدلی و مشارکت

اسفند 8, 1402 30

انتخابات یک فرصت بزرگ برای تحول و تغییر در کشور است که باید از آن به بهترین نحو استفاده کرد یک فرصت برای اصلاح و بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور که باید با حکمت و عقلانیت به آن پرداخت.

انتخابات یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی و اجتماعی در هر کشوری است که نشان‌دهنده مردم‌سالاری و حاکمیت قانون است. انتخابات یک فرصت است برای انتخاب نمایندگان مردم در مجالس تشریعی و اجرایی و انتخاب افرادی که مسئولیت و توانایی اداره بخش‌هایی از کشور را بر عهده دارند.

انتخابات یک فرصت بزرگ برای تحول و تغییر در کشور است که باید از آن به بهترین نحو استفاده کرد یک فرصت برای اصلاح و بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور که باید با حکمت و عقلانیت به آن پرداخت. انتخابات یک فرصت برای نشان‌دادن خواسته‌ها، نیازها و انتظارات مردم از مسئولان که باید با شفافیت و صداقت به آنها توجه کرد.

انتخابات زمانی معنی‌دار است در چارچوب قوانین و اصول اخلاقی برگزار شود. اخلاق انتخاباتی به مجموعه‌ای از رفتارها و اعمالی گفته می‌شود که بر اساس احترام به حقوق و آزادی‌های مردم و نامزدها و رعایت شفافیت و عدالت در فرایند انتخاباتی استوار باشد.

اخلاق انتخاباتی شامل مواردی مانند احترام به قانون و مقررات انتخاباتی و پذیرش نظارت و بازرسی مراجع ذی‌صلاح، احترام به حق انتخاب مردم و عدم تحریک و تهدید و خریدوفروش آرا، احترام به حق تبلیغات نامزدها و عدم ایجاد مانع و مزاحمت برای آنها؛ احترام به حق دانستن مردم و عدم انتشار اخبار و شایعات کذب و تحریف شده، احترام به حق انتقاد و بحث و گفتگو و عدم توهین و تحقیر و تهمت به نامزدها و حامیان آنها، احترام به حق حضور و مشارکت مردم و عدم ایجاد ترس و ناامنی و بی‌اعتمادی در میان آنها، احترام به نتایج انتخابات و عدم اعتراض بی‌اساس و خشونت‌آمیز به آنها را شامل می‌شود.

برای تضمین شرایط سالم و امن و رقابتی در انتخابات و افزایش مشارکت و مسئولیت‌پذیری مردم، اخلاق انتخاباتی زمینه‌ساز اعتماد و همدلی و هم‌زبانی میان مردم و نامزدها و مسئولان است و اخلاق انتخاباتی منشأ تقویت نظام و نهادهای جمهوری اسلامی و ارتقای سطح مدیریت و حکمرانی است؛ بنابراین رعایت اخلاق انتخاباتی ضروری است.

در این میان لازم است کاندیداها به اخلاق انتخاباتی پایبند باشند و از تخریب یکدیگر خودداری کنند. تخریب به معنای انجام هرگونه عملی است که به آسیب رساندن به شخصیت و اعتبار و منافع نامزدها و حامیان آنها منجر شود. تخریب به شخصیت و اعتبار نامزدها و حامیان آنها آسیب می‌رساند.

تخریب موجب می‌شود که مردم و مسئولان دل‌زده و بی‌اعتماد شوند و از مشارکت در پرشور خودداری کنند. همچنین موجب می‌شود که فضای سیاسی و اجتماعی پرتنش شود و اختلافات و تعصبات بیشتر شود. تخریب در نهایت به تضعیف و تفرقه و بی‌ثباتی کشور منجر می‌شود.

در این راستا تخریب با ارزش‌ها و آموزه‌های اسلامی و انقلابی سازگار نیست تخریب با احترام به حقوق بشر و حقوق شهروندی سازگار نیست. تخریب بااخلاق انتخاباتی و اصول دموکراسی سازگار نیست. تخریب با معنویت و تقوا و ایمان سازگار نیست. تخریب باعدالت و شفافیت و صداقت سازگار نیست. تخریب با مسئولیت‌پذیری و خدمتگزاری و ایثار سازگار نیست، با وحدت و همبستگی و همدلی سازگار نیست.

از تخریب یکدیگر خودداری کنیم، چون تخریب به نفع دشمنان و مخالفان نظام و انقلاب است. تخریب باعث می‌شود که دشمنان از ضعف‌ها و نقص‌های ما بهره ببرند و برای تحریک و تشویش و تضعیف ما بیشتر تلاش کنند این عمل باعث می‌شود که از فرصت‌ها و پتانسیل‌های غافل شویم و دشمنان مانع رشد و توسعه ما شوند. تخریب باعث می‌شود که از اهداف و آرمان‌هایمان دور شده و برای حفظ و تقویت اهداف مشکل‌ساز شوند. تخریب باعث می‌شود دشمنان از فرصت استفاده کرده و برای ایجاد ناامیدی و بی‌اعتمادی ما توطئه کنند.

 

رقیه وکیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×