» اخبار استان » ادعای حقوق بشری غرب دروغی بیش نیست
اخبار استان - پیشخوان - سیاسی - گفتگو
عضو هیئت‌علمی پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

ادعای حقوق بشری غرب دروغی بیش نیست

تیر 8, 1402 40

عضو هیئت‌علمی پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت با بیان اینکه ادعای حقوق بشری غرب دروغی بیش نیست، گفت: هیچ یک از کشورهای غرب را نمی‌توان سراغ گرفت که مرتکب جنایت جنگی نشده باشد.

هوشنگ شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار حرف رک؛ با بیان اینکه، ادعای حقوق بشری غرب دروغی بیش نیست، اظهار کرد: کشور آمریکا در طول ۲۴۵ سال در ۲۲۷ جنگ شرکت داشته و تنها در نیمه دوم قرن بیستم، به ۲۲ کشور حمله نظامی کرده است.

وی تصریح کرد: بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی در ژاپن توسط آمریکا در جنگ جهانی دوم، بمب‌های خوشه‌ای در حملات به ویتنام، کره شمالی، افغانستان و عراق و استفاده از سلاح‌های با رادیواکتیو ضعیف شده در عراق همگی بخشی از جنایت جنگی آمریکا بوده است.

عضو هیئت‌علمی پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت با اشاره به اینکه، غربی‌ها با جنگ‌های جهانی که راه انداختند میلیون‌ها نفر را به کام مرگ کشاندند، گفت: هیچ یک از کشورهای غرب را نمی‌توان سراغ گرفت که مرتکب جنایت جنگی نشده باشد.

وی بیان کرد: غربی‌ها سابقه طولانی در حمایت از جنایت‌کاران دارند؛ مثلاً اسنادی که در سال 2019 توسط سازمان اطلاعات آمریکا منتشر شد، نشان داد که تقریباً هیچ کشوری در قاره اروپا و حتی آمریکا، نسبت به صدام بی‌تفاوت نبوده و اتریش بیش از 200 عراده توپ 155 میلی‏متری در اختیار عراق قرارداد، بلژیک پایگاه‌های نظامی صدام را ساخت و دانمارک نیز واسطه انتقال تجهیزات نظامی به بغداد بود.

شیخی تصریح کرد: فرانسوی‌ها و انگلیس‌ها نیز حامیان اصلی تأمین موشک، خمپاره هواپیما و تجهیزات جنگی برای صدام در جنگ علیه ایران بودند.

وی بیان کرد: همچنین در حوزه سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی که جنایت‌کاری مثل صدام از استفاده آنها ابایی نداشت آلمان، آمریکا، انگلیس، فرانسه، اتریش، بلژیک، ایتالیا، اسپانیا و سوئد به او کمک کردند.

وی در ادامه افزود: مثلاً مجموعه‌ای در «ویرجینا» آمریکا از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۹ باکتری سیاه‌زخم و سایر عوامل بیماری‌زا را به صدام می‌داد و مرکز کنترل بیماری «آتلانتا» آمریکا در سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۹، ۱۴ مامور جنگ بیولوژیک را به عراق اعزام کرد.

مدیر سیاسی رادیو و تلویزیون کُردی برون‌مرزی صداوسیما عنوان کرد: علاوه‌برآن، قدرت‌های بزرگ نیز خود حامی و تأمین‌کننده سلاح صدام بودند، در مجامع بین‌المللی هم این بازیگران مانع کارایی این نهادها شدند، چراکه در عرصه بین‌المللی قدرت و زور تعیین‌کننده است و حقوق بین‌الملل و قوانین بین‌المللی فاقد ضمانت اجرایی کافی هستند.

وی بیان کرد: با اینکه پروتکل 1925 ژنو، کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی (CWC)، معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) و کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیک (BWC)، رژیم بین‌المللی سلاح‌های کشتارجمعی را شکل می‌دهند و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW) هم تشکیل شده است؛ اما بسیاری از کشورهای غربی که از طراحان این کنوانسیون‌ها و مثلاً پروتکل 1925 ژنو بوده‌اند، در تجهیز عراق برای تولید گازهای شیمیایی به دلیل منفعت اقتصادی و سیاسی نقش داشتند.

این مدرس دانشگاه افزود: تقویت یافتن رژیم بین‌المللی سلاح‌های کشتارجمعی یکی از راه‌های پیشگیری است؛ اما واقعیت این است که منطق قدرت، منطق تعیین‌کننده تا این لحظه در روابط بین‌الملل بوده و علی‌رغم همه دستاوردهای حقوق بین‌الملل مادامی‌که زور و قدرت تعیین‌کننده باشد اسلحه‌های کشتارجمعی و نابودگر همانند سلاح هسته‌ای که هستی زمین را تهدید می‌کنند و با قوانین و پروتکل برچیده نخواهند شد.

شیخی تصریح کرد: ذهنیت سیاسی مبنی بر آموزه‌ها، انسان گرگ انسان است و آنارشی حاکم بر روابط بین‌الملل مانع از اثرگذاری مثبت حقوقی و سیاسی بر فرایند خلع سلاح می‌شود، بنابراین راه در درامان‌ماندن از شر این نوع سلاح‌ها افزایش توان بازدارندگی و ارتقا توان مقابله است.

وی عنوان کرد: مجامع و نهادهای بین‌المللی، رسانه‌های بین‌المللی، رسانه‌های برون‌مرزی صداوسیما و دیپلماسی علمی، فرهنگی و رسانه‌ای همگی می‌توانند بخشی از ابزارهای کارآمد رساندن پیام صلح‌طلبی ایران و درعین‌حال بازنمایی قربانی بودن ایران در جنایت‌های جنگی متحدان غرب و همچنین سیاست‌های مستقیم غربی‌ها می‌تواند باشند.

 

شیخی گفت: تحریم، ترور و توحش سه ابزاری بوده‌اند که علیه ایران و با آمریت و عاملیت غرب به کار برده شده‌اند و آگاهی‌بخشی دراین‌خصوص به جهانیان با تمام محدودیت‌های سیاسی، رسانه‌ای و فنی از مهم‌ترین وظایف حوزه دیپلماسی رسانه‌ای و عمومی ما است.

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×