» اجتماعی » ارومیه در سرانه پارکی و فضای سبز دچار فقر است
اجتماعی - اخبار استان - گزارش و تحلیل
چالش فضای سبز در شهر ارومیه؛

ارومیه در سرانه پارکی و فضای سبز دچار فقر است

آذر 20, 1402 50

شهر ارومیه که هیچ سنخیتی با کلانشهر ندارد و به دلیل برخی کمبودات به‌ویژه فضای سبز، در معرض انتقادات جدی مردم قرار گرفته است.

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک» کالبد شهری و کانون زندگی انسان‌ها برای حفظ پایداری خود نیازمند فضاهای سبز بوده تا هم از جنبه روانی و هم محیط زیستی مشکلی برای ساکنان شهر ایجاد نشود.

اما یکی از مشکلات جدی شهرهای پرجمعیت فقر فضای سبز و پارک‌ها است و ارومیه هم از این امر مستثنی نیست.

شهر ارومیه که هیچ سنخیتی با کلانشهر ندارد و به دلیل برخی کمبودات به‌ویژه فضای سبز، در معرض انتقادات جدی مردم قرار گرفته است که این کمبود، منجر به ناخشنودی و گلایه‌های مکرر از شهروندان شده و مردم با حسرت نگاهی به شهرهای دیگر می‌اندازند که فضاهای سبز فراوان و باغات شادابی دارند.

ضرورت ایجاد باغات عمومی، پارک‌های بزرگ و فضاهای سبز در نقاط مختلف شهر، احساس ارتباط با طبیعت و آرامش را در میان شهروندان تقویت خواهد کرد.

این نواقص باعث شده تا مردم از محیط کم زیبا و کمبود فضاهای سبز که به‌عنوان یک جنبه اساسی در کیفیت زندگی محسوب می‌شود، رنج ببرند.

افزایش فضاهای سبز و احداث پارک‌های عمومی، نه‌تنها به بهبود ارتباطات اجتماعی و سلامت روحی افراد کمک خواهد کرد؛ بلکه به ارتقای جذابیت و محبوبیت شهر نیز خواهد افزود؛ بنابراین، نیاز است که مسئولان و مدیران شهری به این خواسته‌ها پاسخگو شده و تدابیر لازم برای ایجاد فضاهای سبز و زیبا در سطح شهر را اتخاذ کنند.

ضرورت ایجاد فضای سبز در ارومیه 

مرضیه اسدوند در گفتگو با خبرنگار حرف رک اظهار کرد: هم‌اکنون سرانه فضای سبز در شهر ارومیه پایین است و همان مقدار کم نیز به‌صورت نابرابر در سطح این شهر توزیع شده و مناطقی مانند اسلام‌آباد، کشتارگاه، بادکی، شهرک دیگاله و قرنطینه از داشتن پارک و فضای سبز محروم است.

این شهروند اضافه کرد: زندگی در آپارتمان‌هایی که هیچ فضای سبزی در آن‌ها وجود ندارد تأثیرات بسیار منفی در روحیه افراد دارد و نیاز است پارک و فضای سبز بیشتری در سطح شهر ایجاد شود.

اسدوند تصریح کرد: پارک‌ها و فضاهای سبز تأثیر بالایی بر کیفیت زندگی شهری و آرامش افراد دارند و پایین‌بودن این سرانه در شهر ارومیه به یک مشکل اساسی برای شهروندان تبدیل شده است که ضروری است، مسئولان با ساخت پارک‌ها و افزایش فضاهای سبز این سرانه را که تأثیر بسیار مثبتی بر کیفیت زندگی شهری دارد افزایش دهند.

سرانه فضای سبز شهر ارومیه نسبت به استانداردهای جهانی پایین است

مرتضی کمیسیون خدمات شهری و محیط‌زیست شورای شهر ارومیه در خصوص کمبود فضای سبز در شهر ارومیه افزود: امروز سرانه فضای سبز شهر ارومیه نسبت به استانداردهای جهانی پایین است و یکی از بزرگ‌ترین دلایل آن نبود پارک ها و فضای سبز در مناطق محروم و کم‌برخوردار است.

وی گفت: باتوجه‌به وجود و احداث بیش از ۷۱ پارک و بوستان در سطح شهر ارومیه، امروز شاهد کمبود سرانه فضای سبز در بعضی از نقاط شهری هستیم و لذا برای افزایش این سرانه، شهرداری و سازمان سیما و منظر شهری باید به دنبال راهکارهای اساسی برای احداث و توسعه فضای سبز باشد.

یکی از رسالت‌های اصلی مدیریت شهری تقسیم عادلانه خدمات است

ساسان ابراهیم‌زاده عضو شورای شهر ارومیه با اشاره به کمبود سرانه فضای سبز در بخشی از نقاط شهر ارومیه علی‌الخصوص منطقه کم‌برخوردار  خاطرنشان کرد: باتوجه‌به نبود فضای سبز و پارک در منطقه کشتارگاه، مقرر شده بود شهرداری ارومیه نسبت به خرید و احداث بوستان و فضای سبز اقدام نماید؛ اما تا به امروز هیچ اقدامی انجام نگرفته است.

وی گفت: یکی از رسالت‌های اصلی مدیریت شهری تقسیم عادلانه خدمات در مناطق علی‌الخصوص مناطق محروم و کم‌برخوردار، ایجاد فضاهای آموزشی و ورزشی، فرهنگی و توسعه سرانه فضای سبزی در این مناطق است.

ابراهیم‌زاده گفت: شهرداری ارومیه با خرید زمین مناسب نسبت به احداث پارک در منطقه کم‌برخوردار به‌خصوص در منطقه کشتارگاه اقدام نماید.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×