» اخبار استان » ارومیه فاقد فضای تفریحی بزرگ است
اخبار استان - گزارش و تحلیل

ارومیه فاقد فضای تفریحی بزرگ است

اسفند 1, 1402 100

ارومیه یکی از شهرهای پرجمعیت و توریستی آذربایجان غربی است که دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری بوده اما این شهر در حوزه فضای تفریحی بزرگ و مناسب برای مردم و گردشگران بی‌بهره است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک» ارومیه یکی از شهرهای پرجمعیت و توریستی آذربایجان غربی است که دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری بوده اما این شهر در حوزه فضای تفریحی بزرگ و مناسب برای مردم و گردشگران بی‌بهره است.

باگذشت چندین سال از خشک‌شدن دریاچه ارومیه که یکی از مهم‌ترین مکان‌های تفریحی این شهر بود، هنوز هیچ طرح جایگزینی برای ایجاد فضایی مناسب برای تفریح و سرگرمی مردم و گردشگران انجام نشده است.

 

شهروندان ارومیه در گفتگو خبرنگار حرف رک از نارضایتی خود در خصوص نبودفضای تفریحی مناسب گفتند بیان کردند شهرداری و دیگر مسئولان باید برای ایجاد فضای تفریحی بزرگ و متنوع در این شهر اقدام کنند.

یکی از مردم ارومیه که مشتری یکی از کافه‌های شهر بود، گفت: من از بچگی در این شهر زندگی می‌کنم و همیشه دوست داشتم دریاچه ارومیه را ببینم و قایق‌سواری کنم. اما متأسفانه این دریاچه خشک شده و هیچ جایگزینی برای آن در نظر گرفته نشده است، این شهر فقط دارای چند پارک کوچک و یک پارک جنگلی است که همیشه شلوغ و پر ازدحام هستند من دوست دارم یک فضای تفریحی بزرگ و متنوع در این شهر وجود داشته باشد که بتوانم با خانواده و دوستانم از آن استفاده کنم.

یک گردشگر در ارومیه گفت: من برای اولین‌بار به این شهر آمده‌ام و از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن خوشم آمده است. اما این شهر فاقد فضای تفریحی بزرگ و جذاب است.
وی ادامه داد: من توقع داشتم که در این شهر بتوانم به یک مرکز خرید، یک موزه، یک سینما، یک شهربازی بروم و لذت ببرم. اما متأسفانه چنین فضایی در این شهر وجود ندارد و وجود یک فضای تفریحی بزرگ برای جذب مسافر در این شهر زیبا احساس می‌شود.

 

اجرای طرح بام ارومیه در پارک جنگلی

استاندار آذربایجان غربی در نشستی با اعضای شورای شهر و مدیریت شهری ارومیه دراین‌خصوص گفته است، دولت سیزدهم برای اتمام طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام و ایجاد فضای تفریحی بزرگ در این شهر اقدام خواهد کرد.

وی از طرح بام ارومیه که قرار است در پارک جنگلی ارومیه اجرا شود، خبر داده و گفته است که این طرح می‌تواند پاسخگوی نیازهای تفریحی مردم و گردشگران باشد.
استاندار آذربایجان‌ غربی با بیان اینکه مردم ارومیه امروز به یک مکان تفریحی مناسب نیاز دارند، خاطرنشان کرد: متأسفانه شهرستان ارومیه علی‌رغم توسعه و پیشرفت همه‌جانبه، عاری از فضای تفریحی بزرگ است.

استاندار آذربایجان غربی افزود: در حوزه تفریح مردم نیاز به اتفاقات جدیدی داریم و یکی از مطالبات بحق مردم در زمینه تفریح، داشتن مکان تفریحی مناسب در شهر است.

معتمدیان همچنین با تأکید بر الگوگیری از شهرهای موفق دیگر در زمینه ایجاد بستر فضای تفریحی، اضافه کرد: ایجاد طرحی با عنوان بام ارومیه، می‌تواند پاسخگوی دغدغه‌های مردم شهر در حوزه تفریح و سرگرمی باشد.

به گفته استاندار آذربایجان غربی، این طرح شامل ساخت هتل، رستوران، پارک شهری، فضای سبز و ظرفیت‌های دیگر خواهد بود. او امیدوار است که با سرمایه‌گذاری مناسب و همکاری مسئولان، این طرح به‌زودی اجرایی شود و شهر ارومیه را به یک مقصد تفریحی بزرگ تبدیل کنند.

محمدصادق معتمدیان به دغدغه‌های مردمی در حوزه صنایع‌دستی نیز اشاره کرده و افزود: ساختمان شهربازی ارومیه که در بهترین فضای بزرگراه والفجر در کنار فضای سبز تبدیل به محل متروکه شده، بستر مناسبی برای تبدیل‌شدن به فرهنگسرای صنایع‌دستی را دارد.

یکی از مدیران رستوران در ارومیه با بیان اینکه مجموعه مدیریتی شهری ضعیف عمل می‌کنند، افزود: در حوزه رفاهی و شهربازی مردم ارومیه انتظار دارند که شهردار و مسئولین به وعده‌های داده شده عمل کنند چرا که مردم مأیوس می‌شوند وقتی مسئولان خلف وعده می‌کنند.

وی ادامه داد: در مقایسه با سایر شهرها جای تأسف دارد که مرکز استان مکان تفریحی و شهربازی ندارد و این عملکرد در شأن مردم ارومیه نیست.

مدیر رستوران تصریح کرد: ارومیه به‌عنوان مرکز استان مکان تفریحی و شهربازی در خور و شایسته برای پذیرایی به‌جز بند برای مهمانان ندارد قطعاً اﯾﺠﺎد ﺷﻬﺮﺑﺎزی مدرن می‌تواند ﻋﻼوه ﺑﺮ تأمین ﺷﺎدی و ﻧﺸﺎط خانواده‌ها و ﺟﻮاﻧﺎن، از ﻟﺤﺎظ ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﻧﯿﺰ ﺑﺮ ﺷﻬﺮ اروﻣﯿﻪ تأثیرگذار ﺑﺎﺷﺪ.

وی ادامه داد: شهرداری و دولت می‌توانند با سرمایه‌گذاری در ایجاد پارک‌ها و فضاهای تفریحی جدید، به بهبود این وضعیت کمک کنند همچنین، می‌توانند با برگزاری رویدادهای فرهنگی و تفریحی، فضای شادتری را برای شهروندان فراهم آورد.

مدیر رستوران افزود: وقتی مردم فضاهایی برای تفریح و لذت‌بردن دارند، سطح رضایتمندی و خوشبختی در جامعه افزایش می‌یابد و این تغییرات می‌توانند به ایجاد حس انسجام و همبستگی در بین شهروندان کمک کنند.

وی تأکید کرد: فضای سبز و پارک‌ها و مکان تفریحی مناسب خصوصاً برای جوانان و خانواده‌ها، می‌توانند تأثیر زیادی در کیفیت زندگی داشته باشند.

عملکرد ضعیف شهرداری در دهکده چیچست ارومیه

احد یوسفی دبیر اول شورای اسلامی شهر ارومیه، در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی «حرف رک» از عملکرد ضعیف شهرداری در حوزه‌های مختلف انتقاد کرد و اظهار کرد: شهرداری در سال‌های گذشته با نگاه قطره‌چکانی به خدمات شهری، بودجه‌ای کافی و مناسب را برای این حوزه در نظر نگرفته است و باید در سال آینده این موضوع را جدی بگیرد.

وی افزود: شهرداری باید باتوجه‌به نیاز شهروندان به فضاهای زیبا و آرامش‌بخش، شهر را با مبنای انسان‌محوری طراحی کند و نه ماشین محوری و شهرداری نباید فقط به اجرای پروژه‌های عمرانی بپردازد، بلکه باید به فعالیت‌هایی در زمینه فضاسازی، خدمات شهری و ایجاد محیط‌های نشاط‌آور برای شهروندان نیز اهمیت دهد.
یوسفی همچنین از عدم بهره‌برداری مناسب از دهکده ساحلی چیست به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری شهر ارومیه ابراز نارضایتی کرد و گفت: این دهکده باتوجه‌به داشتن امکاناتی مانند هتل، جشنواره، شهربازی و گردشگری، می‌توانست یک مقصد تفریحی موردعلاقه شهروندان باشد، اما متأسفانه با وجود هزینه‌های میلیاردی، بلاتکلیف مانده است و شهرداری باید راهکارهایی برای جذب شهروندان به این مکان ارائه دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه باید انگیزه و روحیه سازمان‌ها و مناطق شهرداری در حوزه درآمدزایی افزایش یابد، گفت: شهرداری باید با سرعت بیشتری درآمدهای سازمان‌ها را از خزانه به حوزه مالی آنها برگرداند تا بتوانند بهتر خدمت‌رسانی کنند.

دبیر اول شورای اسلامی شهر ارومیه، نیز از مشکلات نیروی انسانی و خدماتی در سازمان آرامستان‌های شهرداری ارومیه یادکرد و گفت: شهرداری باید نیروهای انسانی این سازمان را باتوجه‌به سختی کار آنها ساماندهی کند و قراردادها و امنیت شغلی آنها را اصلاح کند. وی از وجود نیروهای روزمزد و بدون بیمه در این سازمان انتقاد کرد و خواستار توجه ویژه شهرداری به این موضوع شد.

خاطرنشان می‌شود نبود فضاهای تفریحی بزرگ در شهرهایی مانند ارومیه می‌تواند چالش‌ها و معضلات مختلفی را به همراه داشته باشد شهر ارومیه، با وجود جمعیت روبه‌رشد و نیازهای متنوع شهروندان، با کمبود فضاهای سبز و تفریحی مواجه است. این مسئله می‌تواند بر کیفیت زندگی و سلامت روانی ساکنان تأثیر منفی بگذارد.

نبود مکان‌های مناسب برای گردهمایی‌های اجتماعی و فعالیت‌های فرهنگی می‌تواند منجر به کاهش ارتباطات اجتماعی و احساس انزوا در بین شهروندان شود.

فقدان فضاهای تفریحی بزرگ همچنین می‌تواند محدودیت‌هایی را برای برگزاری رویدادهای فرهنگی و ورزشی ایجاد کند که این امر مانع از رشد و توسعه فرهنگی و ورزشی در شهر می‌شود.

نبود جاذبه‌های تفریحی می‌تواند بر جذب گردشگر و توسعه اقتصادی منطقه تأثیر منفی بگذارد، زیرا گردشگران به دنبال تجربیات جدید و مکان‌های دیدنی هستند.
برای حل این مشکلات، می‌توان از طریق برنامه‌ریزی شهری و سرمایه‌گذاری‌های هدفمند، به ساخت پارک‌ها و فضاهای تفریحی بزرگ اقدام کرد. همچنین، مشارکت شهروندان و سازمان‌های مدنی در تصمیم‌گیری‌ها می‌تواند به ایجاد فضاهایی پاسخگو به نیازهای جامعه کمک کند.

گزارش از رقیه وکیلی

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×