» اخبار استان » ارومیه » از «آب» دریاچه ارومیه برای جدای طلبان «نان» نمی‌شود
ارومیه - یادداشت

از «آب» دریاچه ارومیه برای جدای طلبان «نان» نمی‌شود

شهریور 6, 1402 30

رقیه وکیلی

 به گزارش حرف رک به نقل از پایگاه خبری درنا سسی، باتوجه‌به جو حاکم بر جامعه و فراخوان‌های که از سوی افراد ناآگاه و معاند برای تجمع اعتراضی خشک‌شدن دریاچه ارومیه انتشار داده می‌شود لازم است برای روشنگری این موضع مباحث لازم به‌صورت کارشناسی موردبحث قرار گیرد.

 با نزدیک‌شدن به سالگرد فوت مهسا امینی بار دیگر افراد ناآگاه و معاند پای به میدان گذاشته و سعی دارند جو حاکم بر جامعه را دچار متزلزل کنند. پوشیده نیست که اقدامات این افراد نتیجه‌ای جز متشنج شدن فضای روانی جامعه نخواهد داشت.

 این افراد سعی دارند از فضای حاکم بر جامعه بهره‌برداری لازم را برده و به اهداف و منافع شخصی خود دست یابند. طبق بررسی و نظر کارشناسان مسائل سیاسی در حال حاضر یکی از مسائلی که موردتوجه افراد معاند و لیدرهای رسانه‌ای برای تغذیه رسانه‌های خارج از کشور قرار گرفته <<خشکی دریاچه ارومیه>> است و از این موضوع می‌خواهند به‌عنوان ابزاری جهت پیش برد اهداف قومی و قبیله‌ای خود استفاده کنند.

 لیدرهای جدایی‌طلب ترک و کرد در موضوع دریاچه ارومیه می‌خواهند ملت را در مقابل دولت قرار دهند و با ایجاد اختلاف در بین آحاد مردم باعث تنش در جامعه شوند.

پدیده خشک‌شدن دریاچه ارومیه علل مختلفی دارد و خشک‌شدن آن به‌خاطر احداث پل میان گذر و سدهای اطراف دریاچه علت تامه محسوب نمی‌شود.

به‌صورت طبیعی آب سدها در حدود دو میلیارد مترمکعب می‌توانند آب دریاچه را تغذیه کند درحالی‌که ظرفیت دریاچه ارومیه در حدود 36 میلیارد مترمکعب است.

طبق نظر کارشناسان دریاچه‌ها در هر سرزمینی و موقعیت جغرافیایی که قرار داشته باشند به دلیل اینکه به آب‌های آزاد متصل نیستند و به‌عنوان یک چاله عمل می‌کنند محکوم به خشکی هستند و تنها راه خشک‌نشدن آنان بارش نزولات جوی است.

 باتوجه‌به اینکه دریاچه ارومیه در ارتفاع ۱۲۷۰ قرار دارند اگر بارش‌های جوی به‌صورت متناوب انجام نشود و در مقابل آن بهره‌برداری غیراصولی از آب‌های زیر زمینی انجام شود دریاچه ارومیه نیز محکوم به خشکی خواهد بود. در این میان برخی افراد سودجو از این موضوع استفاده ابزاری سیاسی کرده و با فشارآوردن بر دولت می‌خواهند با تحریک افکار عمومی به اهداف شوم خود دست یابند؛ بنابراین لازم است این موضوع به‌صورت علمی بررسی شود و با آگاه‌سازی افراد جامعه بهانهٔ دست معاندین داده نشود.

 لازم به یادآوری است آذربایجان غربی به استان رنگین‌کمان اقوام معروف بوده تنوع زبانی و مذهبی در این استان و شهر ارومیه مطرح است که از این ظرفیت می‌توان به‌عنوان فرصت استفاده کرد. طبق نظر کارشناس مسائل سیاسی حدود ۸۰ درصد جامعه پیرو ۲۰ درصد جامعه هستند و بدون چون‌وچرا افکار لیدرها را تأیید می‌کنند و ۲۰ درصد جامعه می‌تواند افرادی تشکیل شده از دانشگاهیان، افراد سیاسی یا اجتماعی باشند که در راستای پیشبرد اهداف خود و منافع شخصی پیش می‌روند؛ بنابراین لازم است چشم بیداری در این زمینه داشته باشیم و متأسفانه در حال حاضر با بیان مشکلات این چنینی و بیان موضوعات غیرعلمی توسط افراد معاند و جدایی‌طلب خواسته‌های به حق مردم تحت شعاع قرار گرفته و با این اختلاف‌افکنی‌ها در استان دچار فرافکنی و واگرایی و دودستگی خواهیم شد.

 طبق نظر کارشناسان سیاسی بایستی بصیرت کافی و لازم در خصوص شناسایی افراد آگاه دلسوز به وجود آید و به‌صورت آگاهانه و کارشناسی شده به مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه پرداخت کرد. باید توجه لازم را داشته باشیم افراد معاند هدفی جز تجزیه‌طلبی و تهیه خوراک تبلیغاتی برای رسانه‌های بیگانه ندارند و طی سال گذشته نیز فوت خانم مهسا امینی نیز را بهانه‌ای قرار دادند برای ایجاد تفرقه بین ملت ایران و در حال حاضر نیز خشکی دریاچه ارومیه را بهانه‌ای برای خود قرارداد تا به اهداف خود برسند.

 برای احیا دریاچه ارومیه باید از نظر کارشناسان علمی استفاده کنند در حال حاضر رسانه‌های معاند بر کشور زوم کرده‌اند در این راستا باید به‌صورت آگاهانه با این موضوع برخورد کرد چرا که این اقدامات لیدرها برای فراخوان و تجمعات در راستای سیاست‌های خود بود و سعی دارند با این فراخوان و ایجاد تجمع به منافع شخصی خود دست یابند.

 انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×