» اجتماعی » افزایش جمعیت در آذربایجان غربی ناخوش‌احوال است / سگ‌آوری به‌جای فرزندآوری
اجتماعی - اخبار استان - تیتر یک

افزایش جمعیت در آذربایجان غربی ناخوش‌احوال است / سگ‌آوری به‌جای فرزندآوری

خرداد 24, 1402 20

بیشتر خانواده‌ها در آذربایجان غربی به دلیل مشکلات اقتصادی، نداشتن شغل ثابت، درآمد ناکافی و یا نبود مسکن اهمیت چندانی به فرزندآوری نمی‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری حرف رک؛ این روزها تمایل پایین زوجین به مقوله فرزندآوری و نهایتاً آوردن یک فرزند سبب شده است نرخ زادوولد در استان کاهش یابد چنانچه در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد کاهش جدی جمعیت و کم‌شدن نیروی جوان و شاداب خواهیم بود که بدون شک مشاهده یک جامعه پیر برای هیچ‌کداممان خوشایند نخواهد بود.

جمعیت و نیروی مولد و جوان به‌عنوان یکی از پایه‌های اصلی قدرت و رشد اقتصادی و اجتماعی کشورها محسوب می‌شود به‌طوری‌که قدرت و توسعه هر کشور دررابطه‌با نیروی انسانی و جمعیت معنا پیدا می‌کند.

بنابراین با به صدا در آمدن صدای زنگ خطر بحران جمعیت و پیری آن، بهارستان نشین‌ها طرحی با عنوان طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را طی مدتی کوتاه و با سرعت آن را تصویب کردند به‌طوری‌که در حال حاضر اقدامات لازم در خصوص جوانی جمعیت جزو مسائل راهبردی کلان کشور شده است.

اما این در حالی است که خانواده‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی، نداشتن شغل ثابت و درآمد ناکافی و یا نبود مسکن اهمیت چندانی به فرزندآوری نمی‌دهند و سالانه بسیاری از مادران باردار، به سقط‌جنین روی می‌آورند و فرزند خود را از بین می‌برند.

از سوی دیگر مشکل ازدواج و تشکیل خانواده برای نسل‌های گذشته وجود دارد تا جایی که صدها دختر و پسر مجرد دهه پنجاهی‌ها و شصتی‌ها تشکیل می‌دهند و این دختر و پسران مجرد هیچ تمایلی برای ازدواج ندارند.

بشتر خانواده‌ها در استان به جای فرزندآوری اقدام به نگهداری سگ یا حیوانات خانگی دیگری می‌کنند که این یک آسیب اجتماعی و بحرانی جدی برای جمعیت جوانی است.

بنابراین باتوجه‌به اینکه فرزندآوری و تشویق جوانان برای ازدواج به یکی از دغدغه‌های مهم کشوری تبدیل شده است؛ بنابراین باید تصمیم و تدابیری را اتخاذ کنند که منجر به تشویق و ایجاد انگیزه در بین خانواده‌ها و جوانان شود.

 

 آیا می‌توانیم با وجود شرایط اقتصادی نابسامان از خانواده‌ها توقع فرزندآوری داشته باشیم؟

خدیجه عبدی که مادر سه فرزند است در خصوص فرزندآوری به خبرنگار حرف رک گفت: وقتی سخن از فرزندآوری به میان آورده می‌شود درنظرگرفتن دغدغه‌های خانواده باید در اولویت برنامه‌ها باید قرار بگیرد .

وی بیان کرد: من در خانواده‌ای پرجمعیت چشم به جهان گشودم تا جایی که گاهی وقت‌ها پدرم نام برخی از کودکان خود را فراموش می‌کرد.

عبدی گفت: در حال حاضر هفت خواهر و یک برادر هستیم که یکی از برادرمان را در اثر سانحه تصادف از دست داده‌ایم، وقتی دور هم جمع می‌شویم با نوه‌ها و نتیجه‌ها تقریباً ۸۰ نفر می‌شویم و حال دلمان به دلیل پر جمعیت بودن خوش است.

وی تصریح کرد: باوجوداینکه شغل همسرم آزاد است و وضعیت معیشتمان هم بهتر است؛ اما آیا می‌توانیم با وجود شرایط اقتصادی نابسامان از خانواده‌ها توقع فرزندآوری داشته باشیم؟

عبدی عنوان کرد: مطمئناً پیرشدن سن هر جامعه‌ای در درازمدت به ضرر تمام افراد جامعه خواهد بود و مانع از رشد و پویایی آن می‌شود، اما نباید فراموش کنیم، دولت‌ها هستند که موظف‌اند شرایط یک زندگی نرمال را برای افراد جامعه فراهم کنند.

وعده‌های دولت برای فرزندآوری مسکن موقت است

علیرضا سیفی با اعتراض به شرایط اقتصادی جامعه گفت: بهارستان نشینان هر روز وعده‌ای جدید می‌دهند تا خانواده‌ها را تشویق به فرزندآوری کنند این وعده‌ها از قول پرداخت وام‌ها و تسهیلات مختلف تا ارائه زمین را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: وعده‌هایی که تنها مسکنی موقت بوده و نمی‌تواند تأمین‌کننده آینده فرزندان متولد شده در روزگار بزرگسالی بوده و حتی تأمین معاش آنها توسط خانواده را تسهیل کند.

سیفی بیان کرد: اگر شرایط و معضل اقتصادی کشور حل شود خودبه‌خود خانواده‌ها ترغیب به فرزندآوری می‌شوند.

 بیشتر خانواده‌ها به‌جای فرزندآوری، اقدام به نگهداری سگ و گربه می‌کنند

وی گفت: در حال حاضر بیشتر خانواده‌ها به‌جای فرزندآوری، اقدام به نگهداری سگ و گربه می‌کنند .

سیفی بیان کرد: متأسفانه این روزها تب کانال‌های ماهواره و شبکه‌های فضای مجازی ازیک‌طرف و تفاخر و علاقه به پز غربی شدن در جامعه ما روبه‌افزایش است، نگه‌داشتن سگ یک‌جور مد و پز تجدد شده است و دیگر تمایلی به فرزندآوری نیست.

تلاش مسئولان برای فرزندآوری در کشور بسیار جدی شده است/ تشویق به فرزندآوری نیاز به فرهنگ‌سازی دارد

رضا ابراهیمی معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه تشویق به فرزندآوری نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، اظهار کرد: در بحث جمعیت، کشور در وضعیت بحرانی و اضطرار روبروست بنابراین تصمیماتی که گرفته می‌شود بسته به شرایط موجب رفع مشکل شود.

وی با اشاره به اینکه برای گذر از بحران جمعیت وجود دو فرزند کافی نیست، عنوان کرد: قانون جوانی جمعیت که مصوب مجلس بوده و یک ونیم سال گذشته برای اجرا به دولت ابلاغ شده و دولت مصمم است این قانون را اجرا کند متأسفانه در اجرای حداقل‌ها گاهی با مشکل مواجه هستیم و در عملکردها وضعیت و خروجی، مناسب نیست.

ابراهیمی با اشاره به اینکه در قانون جوانی جمعیت مشوق‌هایی برای جمعیت و جوانی جمعیت مقرر شده، خاطرنشان کرد: تا امروز مشوق‌های فرزندآوری بیشتر برای زنان شاغل بوده درحالی‌که ۷۰درصد زنان کشور خانه‌دار هستند؛ بنابراین باید برای این قشر برنامه‌ریزی کرده و مشوق‌هایی در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه برای ناباروری زوجین جوان شرایطی را مهیا کرده‌ایم که بتوانند ۹۰ درصد هزینه‌های خود را از طریق بیمه دریافت کنند، گفت: در حال حاضر مراکز سطح دو مرکز ناباروری در شهرستان‌های خوی و میاندوآب ایجاد شده تا چهار مرکز سطح ۲ ناباروری در آذربایجان غربی داشته باشیم.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: بیماران نابارور همگی می‌توانند برای درمان این بیماری تحت پوشش بیمه قرار گیرند؛ چون که ۹۰ درصد هزینه‌های درمان را دولت تأمین و پرداخت می‌کند.
ابراهیمی با اشاره به قوانین جوانی جمعیت، ادامه داد: زوج ناباروری که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند، با مراجعه به بیمه سلامت تحت پوشش قرار گرفته و تا ۹۰ درصد هزینه درمانی آنها را دولت تقبل می‌کند.

وی با تأکید بر توجه ویژه دستگاه‌های اجرایی به این موضوع، گفت: مراکز درمانی و بهیاران در زمینه اطلاع‌رسانی این موضوع نقش بسزایی داشته و می‌توانند با راهنمایی کامل این افراد، آنها را در مسیر صحیح درمانی سوق دهند.

ابراهیمی افزود: در حال حاضر موضوع کاهش جمعیت تبدیل به تهدید روز شده است؛ بنابراین دستگاه‌های اجرایی موظف‌اند تا تکالیف خود در خصوص قوانین جوانی جمعیت را اجرا کنند.

ابراهیمی با تأکید بر اجرای ماده ۲۲ قانون جوانی جمعیت، تصریح کرد: در راستای اجرای این ماده‌قانونی و ایجاد مهدکودک برای فرزندان کوچک کارمندان، شرایط سنجیده شده و در صورت نیاز، مهدهای کودک جدید در ادارات راه‌اندازی شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×