» اجتماعی » افق انتخابات ارومیه روشن‌تر می‌شود
اجتماعی - اخبار استان - گزارش و تحلیل
با استعفای مدیران دولتی:

افق انتخابات ارومیه روشن‌تر می‌شود

خرداد 23, 1402 30

هر روز که به آخرین‌مهلت استعفای مدیران دولتی برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس نزدیک‌تر می‌شویم دورنما و افق انتخابات ارومیه واضح‌تر می‌شود. 

به گزارش حرف رک؛ هر روز که به آخرین‌مهلت استعفای مدیران دولتی برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس نزدیک‌تر می‌شویم دورنما و افق انتخابات شهرستان ارومیه واضح‌تر می‌شود.

 

وزارت کشور 26 خردادماه سال جاری را آخرین‌مهلت استعفاها اعلام کرده است. احتمالاً در روزهای پیشرو شاهد استعفاهای متعددی باشیم.

 

آن‌طور که از رصد فضای مجازی مشخص است، از اعضای شورای شهر تا مدیران کل ارومیه‌ای شاغل در سایر استان‌ها و حتی نمایندگان سابق و نامزدهای شکست‌خورده دوره‌های قبل، در صف استعفا هستند.

 

برخی از کاربران فضای مجازی معتقدند استعفای اعضای شورای شهر برای شرکت در انتخابات مسخره‌کردن رأی‌دهندگان و نشانه ضعف در مسئولیت‌پذیری است. اما در مقابل عده‌ای هم استعفا برای ثبت‌نام در انتخابات را گامی روبه‌جلو برای خدمت بیشتر به مردم ارزیابی می‌کنند.

 

اگر حدس و گمان‌ها درست باشد و برخی از اعضای تعلیق شده شورای شهر به مسئولیتشان بازگردند، ظن قوی وجود دارد که دستکم دو نفر از اعضای شورای شهر فرصت حضور در انتخابات پیشروی مجلس را به دست بیاوردند.

 

این روزها برای مردم فرصت خوبی است تا نمایندگانشان را بیشتر در جمع خودشان ببینند و درخواست‌هایشان هم معمولاً مستجاب می‌شود.

 

فضای رسانه‌ای شهرستان ارومیه چالش‌هایی را برای نمایندگان فعلی مجلس به وجود آورده درحالی‌که همین چالش‌ها برای رقبایشان فرصتی کم‌نظیر است برای حمله به آنان.

 

یکی از مطالبات بر زمین‌مانده مردم آذربایجان غربی مشکلات ریز و درشتی است که در فرودگاه شهید باکری وجود دارد. از کاهش پروازها تا تأخیر طولانی برای پرواز. هر چند نمایندگان ارومیه در مصاحبه‌هایی که با رسانه‌ها داشتند قول پیگیری و رفع مشکلات را دادند؛ اما عملاً توفیق چندانی به دست نیامد.

 

به‌تازگی هم اقدام عجیب استاندار اربیل در ارومیه و واکنش دیرهنگام نمایندگان باعث شده انتقادات تندی متوجه آنها شود و دست به چند اقدام احتمالاً نمایشی بزنند.

 

از سوی دیگر برخی نمایندگان رد صلاحیت شده تحرکات جدی انتخاباتی‌شان را آغاز کردند، به‌ویژه در فضای مجازی. برای مردم و رسانه‌ها مشخص نیست اگر نماینده‌ای قبلاً صلاحیتش برای حضور در انتخابات تأیید نشده، چطور دوباره خودش را برای حضور در این رقابت به‌شدت سیاسی و اجتماعی آماده می‌کند؟

 

اما در این میان نباید از ظرفیت معامله‌گری سایر نامزدهای انتخاباتی هم غافل شد. برخی از نامزدهای انتخاباتی هم صرفاً برای امتیازگیری وارد گود رقابت می‌شوند یا آن‌طور که برخی تحلیل‌گران معتقدند، به‌صورت کاندیدای پوششی تنور انتخابات را داغ می‌کنند و در نهایت به نفع یک گزینه از پیش تعیین شده کنار می‌روند.

 

با همه این تفاصیل و علی‌رغم حساسیت‌های انتخاباتی که مختص آذربایجان غربی است، انتخابات در این استان به‌ویژه در ارومیه بادقت رصد و تحلیل می‌شود و در پایان روز 26 خرداد افق انتخابات روشن‌تر می‌شود.

 

در آن‌سو مرزهای کشور هم دشمن برای تأثیرگذاری در انتخابات ایران از ظرفیت شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی نهایت بهره را می‌برد تلاش می‌کند مردم را برای نیامدن به‌پای صندوق‌های رأی تشویق کند؛ همان عاملی که اتفاقاً تنور انتخابات را داغ می‌کند و مشوق اصلی مردم برای حضور پرشور در پای صندوق‌های رأی است.

 

رصد و تحلیل رفتارهای انتخاباتی تا این لحظه نشان می‌دهد میل و اقبال مردم برای انتخاب گزینه‌های جدید بسیار جدی است و محافظه‌کاری یا عدم موضع‌گیری مناسب در موضوعات و چالش‌های مختلف توسط نمایندگان فعلی و همچنین کم‌توجهی به مطالبات مختلف مردم این احساس را در افکار عمومی به وجود آورده که انتخاب گزینه‌های جدید می‌تواند ضعف‌های گذشته را بپوشاند و مطالبات مردمی را سامان دهد.

 

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×