» اخبار استان » ارومیه » امام خمینی بزرگ‌ترین نوآور حکومتی در تاریخ سیاسی دنیا است
ارومیه - تازه های خبر - گفتگو

امام خمینی بزرگ‌ترین نوآور حکومتی در تاریخ سیاسی دنیا است

خرداد 14, 1402 30

نویسنده تاریخ زندگی امام خمینی (ره) گفت: امام خمینی بزرگ‌ترین نوآور حکومتی در تاریخ سیاسی ایران و دنیاست است

به گزارش پایگاه خبری حرف رک اروم tv، امام خمینی، رضوان‌الله تعالی علیه، با رهبری بی‌نظیر خود بیماری حقارتی را که ملل اسلامی، به وسیله قدرت‌های استعماری به آن مـبتلا شده بودند، جبران کـرد و شـخصیت از دست رفته آنان را احیا و به آنان توجیه کرد که شما خود می‌توانید حکومت داشته باشید، مستقل باشید، آزاده باشید، علم، صنعت و تکنولوژی داشته باشید و نه تنها چیزی از شرقیان و غربیان کم نـدارید که از آنان بالاترند چون فرهنگی غنی‌تر و والاتر همچون اسلام دارید، و در طول حیات سراسر افتخار خود به این حقیقت تاکید کرد.

به مناسبت سالروز ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی و برای آشنایی با شخصیت والای امام خمینی (ره) گفت‌وگویی با مصطفی قلیزاده علیار نویسنده تاریخ زندگی امام خمینی (ره) انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانیم.

مصطفی قلیزاده علیار از نویسندگان و شعرای معاصر و روزنامه‌نگار ارومیه‌ای، برنده جایزه بین‌المللی شهریار (سال ۱۳۹۶) و نگارنده دو جلد کتاب در موضوع زندگی، مبارزات و اندیشه‌های امام خمینی، یکی کتاب “مردی شبیه خود” (در موضوع زندگی و مبارزات امام خمینی) و دومی کتاب “نگاهی به انبیا از دیدگاه امام خمینی” می‌باشد.

حرف رک: باتوجه‌به نزدیک‌شدن ارتحال امام خمینی ره و آغاز زعامت امام خامنه‌ای، نظر و دیدگاه شما در خصوص ابعاد اصلی مکتب امام چه می‌باشد؟

مصطفی قلیزاده علیار نویسنده تاریخ زندگی امام خمینی (ره) گفت: امام خمینی (ره) اولاً یک فقیه اصولی و مجتهد بزرگ و مرجع تقلید مترقی زمان بود، ثانیاً عارفی برجسته و سیاستمداری بی نظیر و کاملاً متفاوت از همه اهل سیاست هم‌زمانش بود.

وی ادامه داد: سیاستش بسیار هوشمندانه و عادلانه و مردی الهی بود که سیاست و دیانت و عدالت و عرفان و فقاهت را یک جا داشت و شگفت انگیز بود و همه را به حیرت وامی‌داشت، امام واقعاً “مردی شبیه خود” و شبیه‌ترین مرد به انبیا و اولیای بود

امام سیاست را به معنویت، حکومت را باعدالت، اخلاق نظری را بااخلاق عملی یک‌جا داشت، او واقعاً حاکم شرع مقدس اسلامی و مبلغ عملی و نظری معارف اهل‌بیت (ع) بود.

امام خمینی (ره) چه اقداماتی موثری برای حکومت اسلامی ایران انجام داده است؟

قلیزاده علیار: امام خمینی بزرگ‌ترین نوآور حکومتی در تاریخ سیاسی ایران و دنیاست و آن حکومت اسلامی به رهبری فقیه و ولایت‌فقیه بود، امام امت اسلامی را متحد ساخت و ضد استکبار و جهان‌خواران غرب، بسیج کرد.

امام با عرفان و فقه و اخلاق، توانست نیروی مردمی ایران را در مقابل تهاجم ارتش بعث عراق و جنگ تحمیلی صدام و آمریکا و ۴۰ مملکت یاریگر صدام؛ بسیج کند و کشور را از اشغال دشمنان نجات دهد و حماسه دفاع مقدس را آفرید.

حرف رک: آیا در جامعه کنونی با عمل به مکتب امام خمینی (ره) توانسته‌ایم به نتایج مثبتی دست پیدا کنیم؟

هر جا به مکتب و شیوه امام عمل شده، توفیقاتی داشته‌ایم، حتی در انتخاب مقام معظم رهبری به رهبری نظام، هم نظر امام مؤثر بود و به داد مملکت رسید.

حرف رک: عدالت اجتماعی قبل و بعد انقلاب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قلیزاده علیار: عدالت در جامعه و عدالت اجتماعی قبل از انقلاب که کلاً افسانه بود و عدالتی وجود نداشت، بیش از ۹۰ در صد مردم در فقر و محرومیت بودند و رژیم ستمگر محمدرضا شاه پهلوی، همه امکانات را به خاندان پهلوی و اندکی از هوادارانش اختصاص داده بود، ما دوره قبل از انقلاب را دیدیم. بیش از ۹۰ در صد روستاها در محرومیت محض بودند و از ابتدایی‌ترین امکانات مثل جاده خاکی و بهداشت و درمانگاه و مدرسه محروم بودند.

شهرها هم به نسبت خود، دست‌کمی از روستاها نداشت و انتخابات مردمی معنی نداشت، اما بعد از انقلاب، نظام جمهوری اسلامی، در راستای بسط عدالت حرکت کرد که نمونه‌اش جهاد سازندگی و نهضت سوادآموزی و بنیاد مسکن و تشکیل بسیج مردمی بود در اوایل پیروزی انقلاب و در سال ۵۸ و ۵۹.

البته عدالت اجتماعی و اسلامی هنوز در جامعه ما به حد مطلوب نرسید و گاه با کارشکنی و ناعدالتی مسئولان و برخی نمایندگان مجلس و نهادها و مراکز تولید و مجریان قانون، باعث ناعدالتی مخصوصاً در سال‌های اخیر شده است

حرف رک: به نظر شما امام خمینی دارای چه شخصیتی بودند؟

قلی‌زاده علیار: شخصیت امام یک شخصیت نابغه و عدالت‌گستر و استکبارستیز و بیدارگر بود که امت اسلامی و مستضعفین جهان را بیدار و به هویت خودشان متوجه کرد و استقلال و آزادی را به ملل اسلامی تحفه آورد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×