» اخبار استان » پیرانشهر » انقلاب اسلامی به زنان عزت و کرامت بخشیده است
پیرانشهر - گزارش و تحلیل
عضو کمیسیون اجتماعی زنان فرمانداری پیرانشهر:

انقلاب اسلامی به زنان عزت و کرامت بخشیده است

خرداد 2, 1402 20

عضو کمیسیون اجتماعی فرمانداری پیرانشهر می‌گوید درحالی‌که زنان قبل از انقلاب اسلامی حق رأی نداشتند، امروز به‌عنوان نماینده مجلس پابه‌پای مردان جامعه فعالیت می‌کنند و این نشان می‌دهد انقلاب اسلامی چقدر به جایگاه زن اهمیت می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری حرف رک به نقل از روژنیوز؛ بمناسبت ولادت حضرت معصومه (ع) و روز دختر گفتگویی با خانم نسرین قریشی عضو کمیسیون بانوان فرمانداری پیرانشهر و عضو شورای اسلامی این شهرستان با موضوع حجاب و عفاف انجام شد.

 

روژنیوز: زنان و دختران ایرانی قبل از انقلاب از نظر درصد بهره‌مندی از بهداشت، تحصیل، شغل و میزان موفقیت‌های ورزشی و علمی با زنان امروز ایران اسلامی چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارند؟

نسرین قریشی: متاسفانه زنان از کمترین میزان امکانات برخوردار و اکثراً بیسواد بودند، بویژه در مناطق محروم هیچ گونه توجهی به بانوان نمی شد و زنان از تحصیلات منع می شدند یا در حد ابتدایی از سواد برخوردار بودند. امکانات آموزشی محدود و مدرسه شبانه روزی در مناطق ما اصلا وجود نداشت، به بهداشت بانوان توجهی نمی شد، روستاهای ما هیچ گونه امکانات بهداشتی نداشتند و سالیانه تعداد زیادی از زنان باردار بعلت نبود امکانات جان خود را از دست میدادند. از نظر شغلی هم بجز خانه داری و کار در مزارع و رسیدگی به دامها شغل ثابتی برای بانوان وجود نداشت و بعلت نبود تحصیلات کافی و دانشگاهی زنان محدود در خانه بودند و به تبع آن موفقیتی در زمینه های علمی و ورزشی در مناطق ما به ندرت مشاهده می شد. اما با پیروزی انقلاب اسلامی زنان نیز همچون مردان در همه عرضه حضور فعال دارند هم اکنون حدود ۵۵ درصد از ظرفیت دانشگاه‌ها در اختیار بانوان است و هر روز شاهد موفقیت‌های علمی و ورزشی و هنری بانوان در سطح جهانی هستیم. به بهداشت بانوان نیز توجه ویژه ای شده و حتی دور ترین روستاهای ما جهت رفاه حال بانوان از خانه بهداشت برخوردار است که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

 

روژنیوز: به نظر شما، راهبرد غرب برای اضمحلال جامعه از طریق تمرکز بر دختران و زنان در طول تاریخ معاصر چطور پیاده‌سازی شده است؟

نسرین قریشی: باتوجه‌به اینکه دشمن با جنگ تحمیلی نتوانست با ما مقابله کند و تحریم‌های سخت هم علیه ایران در طول چند ساله کارساز نبود و در هر دو جبهه شکست خورد از بکار بردن سلاح گرم مأیوس شد، به فکر جنگ نرم افتاد که یکی از مصادیق آن رسوخ به حریم خانواده و راه‌اندازی شبکه‌های غیراخلاقی و ضدارزش‌های انسانی برای منحرف‌کردن بانوان و مادران و دختران ما بود تا حرمت خانواده‌ها شکسته و بنیان خانواده متزلزل شده و از هم بپاشد و متأسفانه تا حدودی هم پیش رفتند حالا همچون به هدف اصلی خود در این زمینه نرسیدند عمدتاً بر روی بانوان متمرکز شدند و به نام آزادی؛ زمینه فساد و فحشا و بی‌بندوباری و بی‌حجابی را می‌خواهد گسترش دهند چون می‌دانند که حجاب محدودیت است برای اینکه به اهداف شوم خود که همان بی‌بندوباری غربی است برسند بنابراین می‌خواهند بی‌حجابی را در جامعه که منشأ همه گناهان است رواج دهد.

 

روژنیوز: سیره و رفتار امامین انقلاب در مسئله دختران و بانوان را چطور ارزیابی و تبیین می‌کنید؟

نسرین قریشی: سیره امامین انقلاب در قبال دختران ایران زمین بر مبنای الگو گیری از راه روش پیامبران و امامان و معصومین بوده و زن جایگاه ویزه ای در انقلاب ما داشته اند بطوریکه رهبر انقلتب در یکی از سخنرانی های خود فرمودند:زنان باید درهمه عرصه فعالیت داسته باشند و اگر در یک جرکت اجتماعی بانوان حضور نداشته باشند آن حرکت به جایی نخواهد رسید و موفق نخواهد شد.

 

روژنیوز: نقش انقلاب اسلامی در احیای حقوق، شخصیت و جایگاه زن ایرانی مسلمان تا به امروز چه بوده است؟

نسرین قریشی: انقلاب اسلامی به زنان عزت و کرامت بخشیده و می‌بینیم زنان پابه‌پای مردان در همه عرصه‌های اجتماعی حضور فعال دارند حتی بیشتر از مردان تحصیلات عالیه دارند. بانوان ما به‌عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ایفای وظیفه می‌کنند درحالی‌که قبل از انقلاب حق رأی نداشتند و این خود دلیل مبرهن بر کرامت و عزت بانوان در ایران اسلامی است.

 

روژنیوز: اگر بخواهید برای زن ایرانی یک الگوی سومی معرفی کنید، چه ویژگی‌هایی را مهم می‌دانید؟

نسرین قریشی: الگوی سوم زن مسلمان ایرانی زن “نه شرقی و نه غربی” است. زن مسلمان ایرانی که حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت زینب کبری (س) را الگو و اسوه خود قرار داده نمی‌تواند فمینیسم باشد یا از اندیشه‌ها و ارزش‌های زن غربی پیروی کند.

 

روژنیوز: به نظر شما برای نشاط و شادابی دختران ایرانی چه برنامه‌هایی باید طراحی و اجرا شود؟

نسرین قریشی: در مدارس از دوره ابتدایی گرفته تا مقاطع بالاتر به‌وسیله افراد صاحب‌نفوذ به‌ویژه مربیان و مشاوران و اساتید محبوب دانش‌آموزان به تبیین زندگی امامان و معصومین پرداخته و با زبانی ساده آنان را به‌عنوان الگو و اسوه معرفی کنند. اوقات فراغت دانش‌آموزان و دختران باید با برنامه‌های شاد اسلامی و ورزشی و تفریحی و هنری پُر شود تا از فضای مجازی ناصحیح دور شوند. برگزاری مسابقات و اردوهای تفریحی سالم و برگزاری همایش‌های مختلف به مناسبت‌های خاص سبک زندگی اسلامی از موارد قابل‌ذکر است. حجاب و عفاف و تحکیم بنیاد خانواده با استفاده از سخنرانان مجرب و اساتید دانشگاه‌ها و بیان معضلات و مشکلات جامعه غیراسلامی و مضرات فساد و بی‌بندوباری و بی‌حجابی، نمایش و پخش کلیپ‌های کوتاه از مضرت الگوگیری شرق و غرب، تشویق دختران موفق و محجب به‌عناوین‌مختلف در طول سال، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و توجه به نظرات آنان با استفاده از اساتید مجرب و پاسخگویی کامل و تبیین اهداف نظام و تغییر در دستگاه رسانه‌ای علی‌الخصوص تلویزیون، اجرا و پخش سریال‌ها و برنامه‌های شاد و مفرح برای عموم و پیام‌های تبلیغاتی سازنده بین برنامه‌ها از جمله برنامه‌هایی است که می‌توان برای زن و دختر ایرانی تدبیر کرد.

 

انتهای پیام /

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×