» اخبار استان » بوکان » بازسازی سینما وحدت بوکان، گرفتار در پیچ و غم وعده های بیست ساله
سینما بوکان
بوکان - گزارش و تحلیل

بازسازی سینما وحدت بوکان، گرفتار در پیچ و غم وعده های بیست ساله

تیر 3, 1402 40

با گذشت دو دهه از تعطیلی سینما وحدت در بوکان، بازسازی آن در پیچ و خم وعده های بیست ساله مدیران متولی، همچنان بر روی عاشقان هنر هفتم بسته است.

به گزارش حرف رک به نقل از کانی پرس؛ هنر سینما از اوائل قرن ۲۰ میلادی در اروپا و امریکا گسترش یافت و دیری نپایید که این هنر به‌عنوان صنعتی مهم خود را به جهانیان معرفی کرد.

در ایران نیز این هنر روزبه‌روز توانست با گسترش بر روی پرده نقره‌ای سینما جای خود را در میان دوستداران سینما باز کند و دیری نپاید که بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک در اقصی‌نقاط کشور صاحب سالن‌های متعدد سینما شدند.

مردم بوکان در جنوب آذربایجان غربی نیز در سال‌های ۱۳۴۲-۱۳۴۳ خورشیدی و با تلاش یکی از آذری‌های منطقه صاحب اولین سالن سینما به نام سعدی شدند و روزانه این سالن شاهد حضور ده‌ها نفر در نوبت‌های مختلف برای اکران فیلم‌های روز سینمای آن روزگار بود.

هر چند تاریخ اکران فیلم در این سینما بسیار کمبود و در نهایت و به علت اتصال سیم‌های برق و آتش‌سوزی سالن اکران، فعالیت آن برای همیشه متوقف شد.

هدف از ساخت سینما در شهر کوچکی همچون بوکان در آن دوران چیزی دورازذهن نبود؛ زیرا این صنعت جدای از فراهم‌کردن محیطی تفریحی بر پایه هنر و فنّاوری برای عموم مردم، از طریق اکران فیلم، گفتمان جاری در حکومت را آرام و نرم به این منطقه از کشور منتقل می‌کرد.

با اوج‌گرفتن برنامه‌های فرهنگی در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی و در سال‌های ابتدای دهه ۷۰ مردم بوکان شاهد احداث دومین سالن سینمای شهر بعد از سینما سعدی بودند.

ظرف ۲ سال در بهترین و دردسترس‌ترین نقطه شهر بوکان، سینما ساخته شد، نامش را وحدت نهادند تا مردم هنردوست این شهر در روزهای تعطیل و غیرتعطیل با صف‌های طولانی در جلوی گیشه‌های بلیت‌فروشی منتظر نوبت جهت تهیه بلیت و حضور در سالن و تماشای فیلم‌های روز سینمای ایران و جهان از پرده نقره‌ای باشند.

روزبه‌روز به هواداران هنر هفتم در بوکان به‌واسطه وجود سینما در این شهر افزوده می‌شود و به گواه بسیاری از همشهریان در هنگام اکران فیلم‌های روز در سالن ۴۸۳ نفره وحدت معابر عمومی خالی از جمعیت می‌شود.

اما در دهه هشتاد و زمانی که سینما در کشور وارد فضای گفتمانی جدید شد و آنوقت که می‌رفت گفتمان غالب حکومت را همچون سایر کشورها تبلیغ کند، تنها سینمای بوکان به دلایل مختلفی همچون عدم حمایت شهرداری درهای سینما بسته شد و تعطیلی تا به امروز ادامه دارد.

طی دو دهه گذشته بازسازی و راه‌اندازی دوباره سینما وحدت به یکی از شعارهای اصلی کاندیداهای نمایندگی در مجلس و شورای اسلامی شهر بوکان بدل شده و با این وعده گاها توانسته‌اند رای های قابل تاملی را نیز از مردم بگیرند.

بی‌تردید تا کنون هیچگاه این وعده‌ها از سوی منتخبان مردم در مجلس و شوراهای اسلامی ادوار مختلف عملی نشده و بازسازی سینما وحدت بوکان برای دوستداران هنر هفتم به یک رؤیا تبدیل شده است.

پای‌کار آمدن دو وزارت‌خانه برای بازسازی سینما وحدت بوکان

هرچند طی چند ماه گذشته اقدامات خوبی از سوی مدیران شهرستانی برای احیای سینما وحدت نه به‌عنوان سینما بلکه به‌عنوان پردیس سینمایی صورت‌گرفته تا جایی که نماینده بوکان در مجلس از پای‌کار آمدن دو وزارت‌خانه برای بازسازی آن خبر داد.

انور حبیب‌زاده در این باره به خبرنگار ما گفت: جدای از کسب دستور وزیر اقتصاد و دارایی مبنی بر «کمک اداره کل اقتصاد وداریی آذربایجان غربی به احیای سینمای بوکان ازطریق تبصره 18»، نظر مثبت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مشارکت در پروژه احیای سینمای بوکان نیز صادر شده است.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی افزود: پس از اجرای طرح بازسازی سینما از سوی شهرداری بوکان با تأییدیه مؤسسه سینما شهر، این سازمان علاوه بر صدور مجوز، هزینه تجهیزات صدا و نمایش فیلم را تأمین می‌کند و هر سال حداکثر 160 میلیون تومان کمک‌هزینه پرداخت می‌کند.

هرچند بر اساس تبصره ماده ۱۸، تسهیلات موردنظر تنها در اختیار مؤسسات خصوصی باید قرار گیرد که این مهم سبب ایجاد شائبه‌های در این کمک‌ها به شهرداری جهت بازسازی دوباره سینما وحدت از سوی وزارت‌خانه‌ها شده است.

اختصاصی بودجه ۲ میلیاردی برای احیای دوباره سینما وحدت در بودجه جاری شهرداری

طی سه ماه گذشته بازسازی سینما وحدت به یکی از اصلی‌ترین محورهای جلسات و سخنان شهردار بوکان نیز تبدیل شده است.

شهردار بوکان در خصوص آخرین تصمیمات در حوزه سینما وحدت بوکان به خبرنگار ما گفت: فرهنگ یکی از مطالبات اصلی مردم به‌ویژه جوانان بوکان است که البته موارد زیادی را در بر می‌گیرد.

محمدخانی ادامه داد: افزایش ۵ برابری اعتبارات فرهنگی و ردیف اختصاصی بودجه ۲ میلیاردی برای احیای دوباره سینما وحدت در بودجه جاری شهرداری بوکان نشان از اهمیت این حوزه برای مدیریت شهری است.

وی افزود: هم اکنون مذاکرات خوبی با وزارت فرهنگ و ارشاد جهت کمک به بازسازی سینما وحدت بوکان در جریان است.

محمد خانی تصریح کرد: امید می‌رود با روند فعلی و بعد از بازدید کارشناسان و طراحی دوباره، شاهد اهدای مبلمان، دستگاه‌های صوتی و تصویری و پرده سینما از سوی وزارت به مردم بوکان باشیم.

شهردار بوکان ادامه داد: در صورت تحقق این وعده ها، مردم تا پایان سال شاهد آغاز به کار دوباره پردیس سینما وحدت بعد از ۲۴ سال خواهند بود.

تصمیمات بسیار خوبی برای بازسازی دوباره سینما وحدت بوکان گرفته شده است

جدای از تصمیم مدیران شهرستانی برای بازسازی سینما وحدت بوکان به شکل پردیس سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان نیز از کمک‌های کارشناسی و مادی خود برای احداث پردیس سینمایی در این شهرستان خبر داد.

در همین راستا رئیس اداره هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد استان به خبرنگار ما گفت: در راستای بازسازی سینمای بوکان بعد از ۲۳ سال که مالکیت آن در اختیار شهرداری است پیگیری‌های مستمری در حال اجرا است.

کاوه حیاک افزود: سینما وحدت در بهترین مکان شهر قرار گرفته و جای تأسف بوده که طی دو دهه گذشته پرده نقره‌ای آن از نمایش فیلم‌های روز محروم بوده است.

وی ادامه داد: در این راستا و بر اساس نگاه ویژه مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان به مقوله فرهنگ، تصمیمات بسیار خوبی برای بازسازی دوباره سینما وحدت بوکان گرفته شده است.

این مدیر هنری استان تصریح کرد: هرچند برای تسریع در بازسازی این سینما نیاز است کارشناسان اداره کل فرهنگ و ارشاد مشکلات فعلی پروژه را احسا و در راستای رفع آنان، همه دستگاه‌های مرتبط شهرستان و حتی استان با هم همکاری تنگاتنگی داشته باشند.

بی‌تردید تمام سخنان گفته شده از سوی مدیران استانی و شهرستانی یک صندلی به سینما وحدت بوکان اضافه نمی‌کند، تا اینکه این وعده‌ها وارد گام اجرای نشوند، حال چه از سوی کمک‌های گرفته شده از سوی نماینده باشد یا تلاش‌های شهرداری.

اکنون با نگاهی به شهرهای اطراف همچون سقز (دارای پردیس سینمایی) مهاباد و میاندوآب عاشقان هنر هفتم در بوکان نیز منتظر عملی‌شدن بازسازی سینما وحدت هستند، هرچند و بر اساس شواهد دو دهه گذشته به ثمر نشستن این وعده‌ها به‌مانند رؤیای پرواز برای انسان‌های اولیه است.

باید دید و نشست و فرم به فرم منتظر عملی‌شدن وعده‌ها برای اکران فیلم در سینمایی باشیم که روزگاری نه چندان دور برای بازسازی آن تابلوی روزشمار در میدان فرمانداری نصب می‌کردند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×