» اجتماعی » باز هم چالش پول در مدرسه / کمک به مدرسه بهانه‌ای برای رایگان نبودن مدارس دولتی
اجتماعی - اخبار استان - تیتر یک

باز هم چالش پول در مدرسه / کمک به مدرسه بهانه‌ای برای رایگان نبودن مدارس دولتی

خرداد 23, 1402 40

دریافت پول اضافی از سوی مدیران مدارس، صدور کارنامه به‌ازای دریافت پول و یا خرید کاغذ A4 و A5 از جمله مشکلات شهروندان ارومیه‌ای در زمان ثبت‌نام است.

به گزارش پایگاه خبری حرف رک؛ ثبت‌نام دانش‌آموزان همواره به یکی از دغدغه‌های اصلی و کابوسی برای والدین تبدیل شده است.

دریافت پول اضافی از سوی مدیران مدارس، نبود مدرسه در محدوده منزل مسکونی، صدور کارنامه به‌ازای دریافت پول و یا خرید کاغذ A4 و A5، از جمله مشکلات شهروندان در زمان ثبت‌نام است.

به‌رغم ممنوعیت اخذ شهریه طبق اصل 30 قانون اساسی مبنی بر رایگان بودن تحصیل تا مقطع دیپلم، همچنان نام‌نویسی دانش‌آموزان برای سال تحصیلی پیشرو ماجرای تکراری دریافت شهریه در مدارس دولتی بوده و صدای والدین از دریافت هزینه‌های سرسام‌آوری که مدارس دولتی در قبال ثبت‌نام دانش‌آموزان دریافت می‌کنند، به گوش می‌رسد.

بنابراین این موضوع با اعتراض برخی از شهروندان مواجه شده است برای پوشش خبری و رساندن صدای این شهروندان به گوش مسئولان سری به مدارس ارومیه زدیم که نخست شهروندان به علت ترس از عدم ثبت‌نام فرزندانشان حاضر به مصاحبه با این پایگاه خبری نشدند.

اما مادری که از عدم ثبت‌نام فرزندش به دلیل قرارنگرفتن منزلشان در محدوده مدرسه گلایه‌مند بود و صدای اعتراضش کل مدرسه در خیابان جانبازان را برداشته بود گفت: از ابتدای خرداد که ثبت‌نام هنوز آغاز نشده بود به دنبال مدرسه‌ای برای ثبت‌نام فرزندم در مقطع راهنمایی بودم.

ثبت‌نام دانش‌آموز در قبال پرداخت شهریه

وی تصریح کرد: بیشتر مدارس نخست نبودن منزل مسکونی در محدوده مدرسه را بهانه کرده؛ اما پس از اصرار بسیار، اقدام به ثبت‌نام در قبال گرفتن وجه می‌کنند.

این شهروند تصریح کرد: باوجوداینکه دریافت شهریه از دانش‌آموزانی که در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند ممنوع اعلام شده؛ اما مدیر مدرسه برای ثبت‌نام پسرم مبلغ یک میلیون تومان پول درخواست کرده است.

محمدزاده اولیای یکی از دانش‌آموزان با اشاره به مشکلات گسترده ثبت‌نام در مدارس دولتی به خبرنگار حرف رک گفت: شغل همسر بنده صافکار است.

وی تصریح کرد: مسئول ثبت‌نام موقع ثبت‌نام فرزندم مبلغ ۵۰۰ هزار تومان پول و کاغذ A4 درخواست کرد باتوجه‌به اینکه توانایی پرداخت مبلغ را هم داشتم؛ اما از واریز آن به‌حساب مدرسه خودداری کردم.

محمدزاده گفت: بلافاصله موضوع را با مسئولان در آموزش‌وپرورش در میان گذاشتم؛ اما متأسفانه همچنان مدارس برای ثبت‌نام پول دریافت می‌کنند.

مسئولان شرایط را برای تحصیل دانش‌آموزان سخت‌تر نکنند

وی تصریح کرد: بار دیگر از مسئولین مربوطه در آموزش‌وپرورش خواهشمندیم این موضوع را جدی گرفته و شرایط را برای تحصیل دانش‌آموزان سخت‌تر نکنند زیرا پرداخت این هزینه‌ها از توان خانواده‌های بسیاری خارج بوده و این موضوع تنها به دانش‌آموزان مناطق محروم لطمه می‌زند.

اولیای دیگری دراین‌خصوص به خبرنگار حرف رک گفت: برخی از مدیران مدارس با این استدلال که سرانه پرداختی آنها کم است و نمی‌توانند هزینه مدرسه را تأمین کنند از اولیای دانش‌آموزان مبالغی را دریافت می‌کنند تا هزینه‌هایشان تأمین شود. این تفکری غلط است.

وی تصریح کرد: البته اولیای دانش‌آموزان به اختیار خودشان می‌توانند مبلغی را کمک کنند که این کمک نباید اجباری باشد، اگر اجباری صورت گیرد خلاف قانون بوده و باید برخورد شود.

 

مدارس دولتی هنگام ثبت‌نام و یا تحویل کارنامه به‌هیچ‌وجه نباید پول دریافت کنند

مطهری مدیرکل آموزش‌وپرورش آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار حرف رک، بیان کرد: در مدارس دولتی هنگام ثبت‌نام و یا تحویل کارنامه به‌هیچ‌وجه نباید پولی جز هزینه درج شده پشت جلد کتاب‌ها و بیمه از دانش‌آموزان دریافت شود.

وی تأکید کرد: براین‌اساس اگر در زمان دادن کارنامه دانش‌آموزان و یا هنگام ثبت‌نام آنها درخواست پول صورت گیرد کاری خلاف قانون صورت‌گرفته که وزارت آموزش‌وپرورش طبق روال سال‌های گذشته با آن برخورد می‌کند کمااینکه تاکنون هم برخورد کرده است.

مطهری تصریح کرد: اگر اولیای دانش‌آموزان به موردی برخورد کردند که برای گرفتن کارنامه و یا ثبت‌نام در مدارس دولتی مجبور به پرداخت پول شدند باید آن را به ستاد نظارت در هر منطقه یا اداره بازرسی آموزش‌وپرورش گزارش کنند تا برخوردهای لازم صورت گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×