» اجتماعی » برملاشدن یک دروغ / کابوس سرقت از موزه ارومیه واقعی بود
اجتماعی - اخبار استان - ارومیه - تیتر یک

برملاشدن یک دروغ / کابوس سرقت از موزه ارومیه واقعی بود

خرداد 20, 1402 30

خبر سرقت یک قبضه کلت دوره معاصر از موزه مردم‌شناسی ارومیه پس از پیگیری‌های رسانه‌ها، توسط رئیس میراث فرهنگی ارومیه تایید شد.

به گزارش پایگاه خبری حرف رک؛ چند هفته پیش؛ خبری مبنی بر سرقت یک قبضه کلت دوره معاصر از موزه مردم‌شناسی ارومیه در خروجی رسانه‌ها قرار گرفت.

در این راستا خبرنگار حرف رک؛ با مدیر روابط‌عمومی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی تماس گرفت که نوروزی نسبت به این مسئله اعلان بی‌اطلاعی کرد و اذعان داشت که این ماجرا بررسی شده است و چنین ادعایی هیچ سندیتی نداشته و تکذیب می‌شود.

باوجوداینکه روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی خبر گم‌شدن تفنگ عتیقه در موزه را تکذیب کرده بود؛ اما با تنگ‌تر شدن حلقه محاصره توسط رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی، میراث‌فرهنگی مجبور شد اقرار کند که تفنگ پرماجرا را از موزه دزدیدند آن هم در روز روشن و از مقابل چشم نگهبانان!

سرقت یک قبضه کلت دوره معاصر از موزه مردم‌شناسی ارومیه

مهران عبدزاده رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ارومیه دراین‌خصوص بیان کرد: اخیراً به دلیل اشکال فنی دوربین یکی از اتاق‌های موزه مردم‌شناسی یک قبضه اسلحه کمری دوره معاصر در موزه مردم‌شناسی ارومیه مورد سرقت قرار گرفت.

وی افزود: ️این کلت کمری فلزی با دسته چوبی به طول ۳۰ سانتیمتر، از اشیای غیرفرهنگی و فقط ارزش نمایشی داشته و شیئی تاریخی محسوب نمی‌گردد.

عبدی زاده بیان کرد: موضوع در همان ساعات اولیه به مراجع انتظامی و آگاهی مربوطه اطلاع داده شد و اقدامات پلیسی لازم (چهره‌شناسی و انگشت‌نگاری) انجام و پیگیری‌های معمول در حال انجام است که نتایج خوبی نیز در این زمینه حاصل شده است.

وی خاطرنشان کرد: با کارکنان شیفت موزه که در این امر کم‌توجهی کرده‌اند؛ با جدیت تمام برخورد کرده و باتوجه‌به حساسیت موضوع و به تأکید و راهنمایی کارشناسان امر به‌منظور ردیابی سارق یا سارقین اطلاع‌رسانی به‌موقع معذور گشته و خوشبختانه با یافتن سرنخ‌های جدید درصدد حل موضوع هستیم.

حالا چند سؤال؛ چرا پس از فراگیرشدن خبر، رئیس میراث‌فرهنگی گم‌شدن تفنگ را تأیید کرد؟ چرا امنیت موزه این‌قدر پایین است؟ نگهبانان موزه چه آموزش‌هایی برای محافظت از اشیا داخل موزه دیده‌اند؟

سهم تقصیر مدیران و نگهبانان در این سرقت چقدر است؟ آیا همه کاسه و کوزه‌ها باید سر نگهبان یا نگهبانان بشکند؟

اینکه موزه دوربین مداربسته ندارد یا دوربین نقص فنی داشته؛ تقصیر نگهبان است یا مدیر موزه؟

باتوجه‌به اینکه مسئولین میراث‌فرهنگی صراحتاً درباره سرقت‌شدن تفنگ به رسانه‌ها دروغ گفتند؛ آیا این احتمال وجود دارد که مسئولین موزه اتفاقات مشابه را از افکار عمومی پنهان کرده باشند؟

رسانه انتظار دارند مسئولین بدون پنهان‌کاری درباره ضعف‌های موجود اطلاعات لازم را در اختیار افکار عمومی قرار دهند تا مردم بدانند موزه‌ها چقدر در حفاظت و صیانت از فرهنگ و تاریخ جدی هستند.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×