» اجتماعی » برگزاری جلسه بررسی مسائل و مشکلات کوچ‌نشینان و عشایر در ییلاقات پیرانشهر
اجتماعی - پیرانشهر - پیشخوان - تازه های خبر

برگزاری جلسه بررسی مسائل و مشکلات کوچ‌نشینان و عشایر در ییلاقات پیرانشهر

اردیبهشت 14, 1402 50

به گزارش پایگاه خبری حرف رک به نقل از روژنیوز، روز گذشته جلسه‌ای با موضوع بررسی مسائل و مشکلات کوچ‌نشینان و عشایر در ییلاقات شهرستان پیرانشهر به ریاست معاون سیاسی فرمانداری و با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در محل فرمانداری برگزار شد.

منگور کردستانی معـاون سیاسی فرمانداری در خصوص دام‍‎های مازاد شهرستان گفت: با توجـه به ورود دام و احـشام از شهـرهای هــمجوار به روش‌ها و بــهانه‌های مــختلف به پیرانشهر، حتما باید آسـیب‌شــناسی و بحث‌های کارشـناسی در راستای جلوگیری از هرگـونه حوادث احتمالی دراین خصوص صورت گیرد.

ناجی مدیرکل امور عــشایر استان در این جلسه استقلال اقتصادی، نیاز خانواده‌ها، تولید مـــــواد غذایی در جامعه را به واسطه عشایر حائز اهـــمیت دانست و گفت: پیرانشهر به عنوان یکی از معبرهای قاچاق دام  به شمار می‌رود که لازم است تدابیر کافی در این خصوص اندیشیده شود.

مدیرکل امور عشایری استان آذربایجان غربی، در خـــصوص کـوچ عشایر گفت:بــرای تردد و انجــام کوچ عشایر داشـــتن مجوزهای لازم جهت چرای دام از منابع طــبیعی یا کارت هویت از سازمان امور عشایری برای عشــایر شـرط اصــلی است که به غیر از این موارد، هیچ‌گونه مجوری جهت تردد و کوچ عشایر وجود ندارد.

وی در خصوص جابــه‌جایی احشام در بین شهرها هم افزود: پلاک کــوبی دام‌ها صرفآ شرط مجوز جهت جابه‌جایی و مانع از قاچاق دام نیست، برای جابه‌جایی و حمل دام حتماً باید مجوزات کتبی لازم از ارگان‌های ذیربط گرفته شود تا با مشکلات توقیف دام‌ها مواجه نشوند.

پلاک‌کــوبی و انجام واکـسیناسیون دام‌ها، تــوزیع عـــادلانه سهمیــه آرد، ســوخت عـــشایر و نـــهاده‌های دامـــی در جهت بهره‌مندی صددرصدی دامــــداران به خصوص در فصل کوچ عشایر، تامین اعتبار برای مرمت و بهسازی راه‌های کوچ‌رو و آبشخورها، تلاش بــرای ایــجاد پنل‌های خورشیدی و تامین آب شرب سـیار در ییلاقات از دیگر موضوعاتی در این جلـــسه بود که جهت تامین آنها، مورد مطالبه قرار گرفت.

در سطح شهرستان پیرانـــشهر طبق آمار رسمی، تعداد دو هزار و 500 ۲۵۰۰ با ۱۲ هزار نفر جمعیت و حـدود ۳۴۰ هزار راس دام سبک وجــــود دارد کــه به صورت فصلی به ییلاقات شهرستان کــوچ می‌کـــنند. که امسال نیز مقرر شــده از ۱۵ اردیبـــهشت ماه کوچ عشایر به سمت ییلاقات آغاز شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×