» اخبار استان » بسیج، میراث گران‌بهای انقلاب اسلامی
اخبار استان - فرهنگی - یادداشت

بسیج، میراث گران‌بهای انقلاب اسلامی

آذر 4, 1402 60

بسیج، نامی است که در تاریخ ایران اسلامی به‌عنوان نمادی از ایثار، مقاومت، سازندگی و خدمت به مردم برجسته شده است.

بسیج، سازمانی مردمی است که در سال ۱۳۵۸ به فرمان حضرت امام خمینی (ره)، بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی، تشکیل شد و با حضور گسترده در جبهه‌های دفاع مقدس، نقش تعیین‌کننده‌ای در پیروزی ملت ایران بر رژیم بعث عراق داشت.

امام خمینی (ره) بسیج را «لشکر مخلص خدا»، «مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنام» و «الگو برای تمام مستضعفین جهان و ملت‌های مسلمان عالم» تعریف کردند.

مقام معظم رهبری نیز بسیج را «جامعه آرمانی»، «مجموعه‌ای که در آن پاک‌ترین انسان‌ها فداکارترین و آماده به کارترین جوانان کشور در راه هدف بلند و متعالی این ملت و برای به کمال و خوشبختی رساندن این مردم جمع شدند» و «نیروی مقاومت» خواندند.

بسیج، راهکاری است که با آن برای هیچ حکومت و تمدنی بن‌بست وجود ندارد، حتی اگر در زیر شدیدترین فشارها و سخت‌ترین شرایط باشد.

بسیج، عین معنا و باطن دین اسلام است، چون در این سازمان مردمی تفاوت نژادی، قومی و مذهبی جایی ندارد و نقطه اوج تربیت‌شدگان این مکتب را می‌توان در محور مقاومت دید که یک عده رزمنده سنی یا حمایت و پشتیبانی شیعیان در حال مبارزه و مقابله با نظامی‌ترین حکومت روی زمین هستند و بسیار هم موفق عمل کردند.

با فرمول بسیج امام خمینی بود که امروز ملت‌های مسلمان بیدار شدند و همبستگی بین ملت‌های غرب آسیا روزبه‌روز هموارتر می‌شود. بسیج، نه‌تنها در عرصه‌های دفاعی و امنیتی، بلکه در عرصه‌های سازندگی و خدمت‌رسانی به مردم نیز نقش‌برجسته‌ای داشته و دارد.

بسیجیان که بیشتر از قشر محروم و مستضعف هستند، برای سازندگی کشور صف کشیدند و برای مبارزه با کرونا هم در خط مقدم بودند. آن‌ها با تولید و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی، غربالگری و آموزش به مردم، اهدای خون و کمک به مراکز بهداشتی و درمانی، تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و بهداشتی به نیازمندان و انجام دیگر اقدامات پیشگیرانه و درمانی، خدمت بی‌منت و بی‌چشمداشتی را به مردم ارائه دادند.

امروز هم بسیج است که در کنار نیروهای مسلح ضامن امنیت پایدار کشور است. بسیج، همان مردم است، منتها با انگیزه‌ای والاتر برای خدمت به مردم. بسیج، میراثی گران‌بها از امام خمینی (ره) است که باید با افتخار و مسئولیت حفظ و تقویت شود.

بسیج، نهضتی است که باایمان، عشق، اخلاص و انقلابی بودن، می‌تواند معجزه‌های بزرگی را در تاریخ ایجاد کند. بسیج، نامی است که در دل ملت ایران و ملت‌های مستضعف جهان جاودانه شده است.

بسیج، نه‌تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان، الگویی برای مبارزه با استکبار و ظلم و ستم است. بسیج، نه‌تنها در دوران دفاع مقدس، بلکه در دوران پس از آن، در مقابله با تهدیدات و تحریم‌های دشمنان، در حمایت از مظلومان و مستضعفان، در مقاومت در برابر ترویج فرهنگ غربی و غیراسلامی، در انتقال پیام انقلاب اسلامی به جهانیان، در ایجاد انسجام و همدلی بین ملت‌های مسلمان، در ارتقای سطح علمی و فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی کشور، در انجام امور خیرخواهانه و انسان‌دوستانه، در حفظ وحدت و انسجام ملی و اسلامی و در دیگر عرصه‌های مهم و حیاتی، حضور فعال و مؤثر داشته و دارد. بسیج، نه‌تنها در زمینه‌های نظامی و انقلابی، بلکه در زمینه‌های علمی و پژوهشی نیز برتری‌های چشمگیری کسب کرده است.

بسیجیان، با استفاده از دانش و توانایی‌های خود، در زمینه‌های مختلف علمی و فناوری، از جمله هسته‌ای، فضایی، نانو، بیوتکنولوژی، رباتیک، انرژی‌های نو، مهندسی ژنتیک، شبکه‌های اجتماعی، امنیت سایبری و دیگر زمینه‌های پیشرفته، دستاوردهای بزرگی را به دست آورده و به نمایش گذاشته‌اند.

آن‌ها با ایجاد و توسعه مراکز علمی و پژوهشی، با انتشار مقالات و کتب و پایان‌نامه‌های علمی و پژوهشی، با اختراع و ابداع و نوآوری در زمینه‌های مختلف، با شرکت در جشنواره‌ها و المپیادها و مسابقات علمی و فناوری، با انجام پروژه‌های عملی و کاربردی، با انتقال دانش و تجربه به نسل‌های جوان و با دیگر فعالیت‌های علمی و پژوهشی، نشان داده‌اند که بسیج، محلی است برای رشد و شکوفایی استعدادها و توانمندی‌های علمی و فناوری. بسیج، نه‌تنها در زمینه‌های علمی و فناوری، بلکه در زمینه‌های هنری و ادبی نیز شاهکارهایی را خلق کرده است.

بسیجیان، بااستعداد و خلاقیت خود، در زمینه‌های مختلف هنری و ادبی، از جمله شعر و داستان و نمایشنامه و رمان و مقاله و مصاحبه و خاطره و سرود و نغمه و ترانه و نوحه و مداحی و تصویرسازی و نقاشی و مجسمه‌سازی و عکاسی و فیلم‌سازی و انیمیشن و کارتون و کاریکاتور و گرافیک و نمایشگاه و جشنواره و دیگر زمینه‌های هنری و ادبی، آثاری را به وجود آورده‌اند که نه‌تنها در ایران، بلکه در جهان نیز توجه و تحسین را به خود جلب کرده‌اند. آن‌ها با استفاده از هنر و ادب، پیام‌های انقلابی و اسلامی و انسانی را به مخاطبان خود منتقل کرده‌اند.

فرهاد روزبان

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×